1 Senaste redigerad av Goran5000 (2012-10-16 06:41:02)

Tråd: Optimera för Dreambox?

Hej Vänner!

Jag har precis tankat ner den nya firmwaren, men vet inte riktigt hur jag ska optimera mina inställningar.

Mitt primära problem här hemma är min TV, då jag håller på med kortdelning här hemma över Dreambox, jätte ofta fryser bilden. Så jag antar att jag vill ha så kort svarstid som möjlig och nerladdnings hastighet är eg inte så viktigt.

Därför har jag några frågor:

Vad tror ni passar mig bäst på rullistan i Modem/modem settings:

Auto
2100
2600
1800
900

?

Vad tor ni passar mig bäst på:

WLAN

Wireless band?
Channel?
Bandwith?
2nd Channel?
Data rate?
Fragment Length ?

Authentication:

WPA type?
WPA1 clipher?
WPA2 clipher?

LAN:
UPnP: enable UPnP?

Några andra tips?

Tacksam för all hjälp, ni rockar!

2

Sv: Optimera för Dreambox?

Ingen som har något tips?=)

3

Sv: Optimera för Dreambox?

Jag tror du skall kontrollera hur du har Connection trackern inställd. Om den bootar om routern, vilket du troligen inte vill i detta fallet.
Om den bootar om så kan jag tänka mig att din dreambox tappar cardsharingen om du kör den över ip och om den är kopplad via routern.


Med du kanske kör cs över internet också, och inte i hemmanätverket bara = om 4g anslutningen dör så kan du inte byta kanal då den inte kan snacka med orginalkortet.

Modem
Ang frekvensvalet så beror de på vad du har täckning för, samt abonnemang och modem.
Har du 4g med stadstäckning på 2600Mhz så är det att föredra.
Har du 4g med bushtäckning på 900Mhz bandet så välj de.

4g är att föredra om möjligheten finns då det är bättre/snabbare responstider etc.

Wifi
Band,kanal spelar ofta inte större roll om du inte bor på central plats där det är för mycket andra störande wifi enheter som skriker på på samma yta. Om så är fallet så får du kolla vad de andra kör med för kanaler och kolla om du hittar några lediga kanaler. Notera att kanaler är överlappande så bara för att kanal 1 är ledig så betyder inte det att allt är frid och fröjd. Finns inte i forumet om sånt.

Datarate och andra settings är trådlösa nätverkskorts låsningar och inställningar, vill du köra med 20Mhz eller 40Mhz för att uppnå 300Mbit/s på 802.11n bandet. Om du nu har wifi kort som stödjer de 802.11n 300Mbit/s dvs.

upnp
Vill du att enheter/program skall kunna öppna portar automatiskt i routern? Typ utorrent. Istället för att du skall gå in och välja att denna port skall till 192.168.0.x.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!