26 Senaste redigerad av careface (2012-09-16 07:49:13)

Sv: Täckningskarta

jonasolof skrev:

Man kan fortfarande se fältstyrka i telenors karta.

Skulle Gotland vara det enda stället där telenor och tele2 kör gemensamt med Net4 mobility hittills? Under denna helg skulle telenor göra arbeten i västra Götaland och utöka täckningen. Det varskoddes om att det kunde stå 24024 i telefonen i stället för operatörens namn. Det är PLMN för net4mobility.

Jag har hittills aldrig sett 24024, bara telenors 24008 och tele2s 24007.

24005 är PLMN för tele2s och telias gemensamma 3G stationer.

Färska uppgifter från PTS

http://www.pts.se/upload/ovrigt/tele/te … an_mnc.pdf

Tills igår var Gotland det enda stället där Tele2 och Telenor slagit ihop sina nät. Om de gjort det nu under natten har jag inte fått bekräftat, men om allt gick som det ska så ska det ha skett nu under natten.

Jag har haft kompisar som sett 24024 på Gotland under maj månad smile

F.Ö så fungerar också täckningskartan alla moment för mig, jag kan också se täckningsgraden!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

27

Sv: Täckningskarta

Ni som har problem med att visa täckningskartan korrekt med staplar och allt kan testa att rensa cache i webbläsaren. Hade också problem innan jag gjorde det.

28

Sv: Täckningskarta

Jag ser nu att täckningskartan uppdaterades igår och nu visar den 3G upp till 32 Mbit/s på alla ställen som tidigare bara haft upp till 6 Mbit/s. Kan de ha uppgraderat stora delar av nätet på väldigt kort tid eller är det en bugg i senaste uppdateringen av kartan? Måste testa imorgon om jag märker någon skillnad i datahastighet på ett ställe där det tidigare varit upp till 6 Mbit/s.

29

Sv: Täckningskarta

careface (2012-09-16) skrev:

Tills igår var Gotland det enda stället där Tele2 och Telenor slagit ihop sina nät. Om de gjort det nu under natten har jag inte fått bekräftat, men om allt gick som det ska så ska det ha skett nu under natten.

Västkusten skulle slås ihop natten mellan 8-9 september så det borde varit före om det gick som planerat. Kan inte säga att jag detaljkollade, men det var driftstörningar den natten och numer verkar det ju sammanslaget.

Telenor skrev:

Hej! Under natten mellan den 8 och 9 september genomför vi en stor förbättring av vårt nät i Skåne och på Västkusten. Resultatet blir 30% fler basstationer, bättre täckning och större kapacitet. Eventuella störningar i 2G-nätet kommer vara åtgärdade innan morgonen. Hälsningar Telenor

30

Sv: Täckningskarta

jupp, får 32mbit på ett område färgat som 6mbit...
och 80mbit 4g över vatten på ett område med 0,38 mbit enbart..

samma som tele2 visat på sina kartor, 4g över vatten, men ej på land.

31

Sv: Täckningskarta

Ja verkar vara visa full täckning, trots att det verkar vara si och så med det.
Förresten! Grattis till mig som bor i en by på 5000 invånare och ändå fått 4G (2600mhz), troligen för att vi har festival några dagar om året....

MEN!

Har absolut ingen möjlighet att få kontakt med 2600 och stora svårigheter att nå 900mhz, det trotts att jag nu tejpat fast dlink 923 på skorstenen. Det tycker jag är smått konstigt, har ju banne mig ögonkontakt med masterna när jag är på taket. Tittar man på täckningskartan så borde jag ha chans att få kontakt även  inomhus i något fönster åtminstånde.
Undrar om operatören sponsrar med externa antenner när man blir lurad på detta viset?
http://ladda-upp.se/files/2012/b28017.jpg
(bor där markeringen syns)

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

32

Sv: Täckningskarta

blivande kunder kollar kartorna, wow 80mbit. och beställer med årsvis i bindningstid...
när några kunder sedan ringer supporten och klagar, så ges rabatt och en bunden kund är kvar som blivit ditlurad....

33

Sv: Täckningskarta

ja jag har möjlighet att skicka tillbaka grejjerna, eller så är alternativet att skicka upp 1 kubikmeter med antenner.
Tycker bara det är så tråkigt att man inte ska kunna lite på operatörerna.

Såg en annan sak, kollar man på Tele2 täckningskarta så visar den något annat än Bredbandsbolaget/Telenor.
http://ladda-upp.se/files/2012/b28023.jpg
Antingen är Tele2 ärligare i sin karta, eller så kanske de inte kör på samma master?

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

34

Sv: Täckningskarta

Skilj på att telenor och tele2 slår ihop GSM-nät och kör under gemensamma operatören Net4mobility med PLMN 24024. Det innebär inte att de kör gemensam 4G ännu. De har inte samma master för fyra G.

Men om man bor mitt i vad täckningskartan visar är täckningsområdet för 4G 2600 så ska rimligen det nätet kunna plockad upp av den utrustning operatören säljer.


Täckningskartorna är ibland ren bluff. Telia har visat 4G 2600 i Vaxholm sedan i april. Jag kollade då och i sluter av juni. Fanns absolut inget telia 4G 2600, men däremot telenor 2600. Detta undersöktes med en router som plockar upp varenda hörbar cell på 2600 och 800 och visar cell id PLMN och RSRP och bandbredd och band för varje cell oberoende av operstör. Dessutom testade jag på flera olika ställen så det kan inte ha handlat om radioskuggs. Står man på en hamnpir är det lite långsökt att anta att radioskugga råder.

I telenorfallet ovan skulle jag kräva att få lämna tillbaka routern och bryta abonnemanget då det inte går att få in 2600 fast man befinner sig mitt i täckningsområdet. Finns inget skäl att nöja sig med långsamt 900 i det läget. Kunden ska inte behöva bevisa att det är fel på routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-14 21:39:36)

Sv: Täckningskarta

Skilj på att telenor och tele2 slår ihop GSM-nät och kör under gemensamma operatören Net4mobility med PLMN 24024. Det innebär inte att de kör gemensam 4G ännu. De har inte samma master för 4G runt om i landet ännu.

Men om man bor mitt i vad täckningskartan visar är täckningsområdet för 4G 2600 så ska rimligen det nätet kunna plockas upp av den utrustning operatören säljer.


Täckningskartorna är ibland ren bluff. Telia har visat 4G 2600 i Vaxholm sedan i april. Jag kollade då och i sluter av juni. Fanns absolut inget telia 4G 2600, men däremot telenor 2600. Detta undersöktes med en router som plockar upp varenda hörbar cell på 2600 och 800 och visar cell id PLMN och RSRP och bandbredd och band för varje cell oberoende av operstör. Dessutom testade jag på flera olika ställen så det kan inte ha handlat om radioskuggs. Står man på en hamnpir är det lite långsökt att anta att radioskugga råder.

I telenorfallet ovan skulle jag kräva att få lämna tillbaka routern och bryta abonnemanget då det inte går att få in 2600 fast man befinner sig mitt i täckningsområdet. Finns inget skäl att nöja sig med långsamt 900 i det läget. Kunden ska inte behöva bevisa att det är fel på routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Täckningskarta

jonasolof skrev:

Skilj på att telenor och tele2 slår ihop GSM-nät och kör under gemensamma operatören Net4mobility med PLMN 24024. Det innebär inte att de kör gemensam 4G ännu. De har inte samma master för fyra G.


Källa på det ?
( att de ej delar 4G )


Här i Gävle(borg´s län) så delar iaf Tele2 & Telenor på samma 4G utrustning i masterna.
Där Telenor har 4G har även Tele2 det, gäller både 2600 MHz & 900 MHz.

Dock har de inte slagit ihop GSM näten ännu.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

37

Sv: Täckningskarta

Så länge min router AVM6840 fungerade innan jag hade sönder simkortshållaren i september så kunde jag se alla aktiva celler på 2600. Där uppträdde inte telenor och tele 2 lika här kring Kalmar. Jag har använt både telenor och tele2 sim och inte sett någon likartad fördelning av master. Men det kommer nog hit också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Täckningskarta

jonasolof skrev:

I telenorfallet ovan skulle jag kräva att få lämna tillbaka routern och bryta abonnemanget då det inte går att få in 2600 fast man befinner sig mitt i täckningsområdet. Finns inget skäl att nöja sig med långsamt 900 i det läget. Kunden ska inte behöva bevisa att det är fel på routern.

Nej jag nöjer mig inte med 900 bandet, efter några tester så har jag Ping 300ms, 0,85mb ner och 0,01mbit upp... Kollar jag signalstyrkan för antennerna mot masten så ligger den på ca 94 vilket nästan är lika men "ingen kontakt", Men 3G täckning har jag tongue

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

39

Sv: Täckningskarta

Nu tycks Tele2-kartan fungera - åtminstone i Arboga. Den visar alla masterna men täckningsområdena kan man knappast lita på. Vackert så. De andra operatörerna kunde gärna ta efter mastvisningen.

40

Sv: Täckningskarta

jonasolof skrev:

Skilj på att telenor och tele2 slår ihop GSM-nät och kör under gemensamma operatören Net4mobility med PLMN 24024. Det innebär inte att de kör gemensam 4G ännu. De har inte samma master för 4G runt om i landet ännu.

.

Såg i min Dlink att det fanns 2 olika 4G nät:
Telenor SE 4G
240/7 4G     <----- Det är Tele2

Så de kör nog inte på samma.

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

41

Sv: Täckningskarta

På supporten säger de att jag bor i ett område som har fin fin täckning för 4G (2600). men att jag kan ha oturen att bo där det råder radioskugga..... Självklart! sad
Dock har jag upptäckt att Dlinken startar om ibland, speciellt om täckningen är dålig på 4G eller 3G. Kanske är normalt, eller så ligger problemet där...

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

42

Sv: Täckningskarta

Det var nog för bra för att vara sant det där med att kartan visar 32 Mbit på alla ställen där den tidigare visat 6 Mbit. Jag har testat idag och har inte märkt någon förbättring. Får fortfarande mellan 0,6-1,8 Mbit ner och max 0,35 Mbit upp samt svarstider på 400-600 ms vid en mast en knapp mil norr om Torsby i norra Värmland.

43

Sv: Täckningskarta

jupp, kartorna är rena bluffen

44 Senaste redigerad av Discover (2012-10-16 00:51:50)

Sv: Täckningskarta

tommie skrev:
jonasolof skrev:

Skilj på att telenor och tele2 slår ihop GSM-nät och kör under gemensamma operatören Net4mobility med PLMN 24024. Det innebär inte att de kör gemensam 4G ännu. De har inte samma master för 4G runt om i landet ännu.

.

Såg i min Dlink att det fanns 2 olika 4G nät:
Telenor SE 4G
240/7 4G     <----- Det är Tele2

Så de kör nog inte på samma.


Det är samma 4G nät, bara olika namn...
tänk dig en WLAN accesspunkt som klarar av att sända dubbla SSID.

Alltså... typ så.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

45

Sv: Täckningskarta

Om detnu skylle vara radioskugga så är det väl bara att testa på bättre plats och se om det funkar då. Support kan svårligen veta om det är radioskugga oå en viss plats. Värsta läget är om man befinner sig i glappet mellan ett par antennlober.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Täckningskarta

Om det är som Discover säger så borde cell id uppträda i par med liknande RSRP från de båda operatörerna. Det har inte varit fallet tills mitten av september i Kalmartrakten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Täckningskarta

ja jag har testat ett annat ställe nu, där får jag kontakt med 4G 900mhz 100% täckning enligt Dlink 923, i och med den glada överaskningen så körde jag en bredbands koll: 0,85mbit ner och 0,01mbit upp så det var ju just schyst.
Kopplade då över till 2600 bandet, Dlinken fick då bara kontakt med arn2 eller vad det heter, på arn1 stod det null. Och helt plötsligt började dlinken att starta om, när den väl startade blinkade powerlampan och det var omöjligt att nå dlinken eller att få internetförbindelse.... På arn2 där jag hade kontakt så var antensignalen 72db, så inte helt kasst. Men varför det stod null på den andra vet i fanken...

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

48

Sv: Täckningskarta

Så viit jag vet är arn ett larvigt tillkrånglat sätt att uttrycka APN på. Telenor använder internet.telenor.se respektive services.telenor.se om jag inte minns fel där jag sitter här i regnigt kolmörker i Rödby och väntar på färjan söderut. Du kan ju testa att skifta APN. Det är alltså inte antenningångarna vilke vore närmast till hands liggande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: Täckningskarta

jonasolof skrev:

Så viit jag vet är arn ett larvigt tillkrånglat sätt att uttrycka APN på. Telenor använder internet.telenor.se respektive services.telenor.se om jag inte minns fel där jag sitter här i regnigt kolmörker i Rödby och väntar på färjan söderut. Du kan ju testa att skifta APN. Det är alltså inte antenningångarna vilke vore närmast till hands liggande.


aah! APN heter det ja! *minns för alltid nu*

Ja mer tester kommer, har bara 1,5V på mig innan ånger veckorna löper ut.

Bredbandsbolaget 4G (2600) : D-Link DWR923 Router : Glatt humör när det funkar, alltså aldrig.

50 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-20 20:19:29)

Sv: Täckningskarta

Routern hade en annan benämning tidigare, det var dem jag syftade på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.