1

Tråd: Lämplig antenn?

Hej,

Jag bor i Enskede i södra Stockholm och har nära till allsköns master. Jag har just bytt ut fasta bradbandslinan mot ett 4g abonnemang från Telenor. Jag har ett Huawei e398 modem och sen en Dovado tiny som jag bytt ut antennen på för att få lite bättre täckning.

Nu till frågan. Jag undrar vilken extern antenn till e398 som kan vara passande för mig? Har surfat runt en del utan att riktigt bli klokare. Många vill ha lösningar för husvagn/bil/långt ut i naturen. Behöver jag ha en meters riktantenn, fastän jag ser Nackamasten genomfönstret?... Jag får utan någon antenn alls iofs bra mottagning i fönstret, men frun kräver att alla sladdar ska in i en skrubb, annars får hon fulslag. I skrubben får jag inte mer än 10mb ner som bäst.

tack på förhand
/Mats

/Mats

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-14 12:48:42)

Sv: Lämplig antenn?

Nackamasten skickar inte ut 4G för då skulle räckvidden bli för lång. I och för sig så skulle nog en panorama kryssantenn kunna räcka men om även antennen ska stå i skrubben finns föga hopp. Säg till hustrun på kvinnors vis att du kommer inte åt att betala räkningar och att hon får lösa problemet. Välj något som hon känner sig berörd av, i den mån obetalda räkningar inte är hennes grej.

Detta är inte ett tekniskt problem utan symtom på en platå i den kvinnliga emancipationen innan även kvinnor tar på sig ansvar för att teknik och infrastruktur ska fungera och skaffar sig ett rimligt mått av insikt. Jag stöter på det hela tiden. Fast när jag lät bli att beställa tömning av trekammarbrunnen i tyst protest mot att hustrun uppenbarligen tyckte att avlopp låg utanför hennes intressesfär så rann det gråvatten in i källaren.. Så choose you fights. Var det ett gemensamt beslut att gå ifrån fast bredband?

Jag förväntar mig inget svar eftersom ingen här har att anledning att kommentera maktrelationerna i enskilda förhållanden - men ventilerar lite allmänna åsikter grundade på erfarenheter. Det är ett ständigt återkommande tema här att routrar och antenner inte får synas pga att somliga kvinnor anser sig vara inredningsexperter med vetorätt. I deras småborgerliga föreställningsvärld har teknik ingen plats tills någon (man) uppfinner en fraktalantenn som kan se ut som en pelargon. Routern kan gömmas i blomkrukan och strömmen föras över induktivt genom fönsterbrädan från dolt aggregat gömt bakom elementskyddet. Om pelargoner inte gills inom kvarterets estetiska ram går det kanske med en orkidé.

Har du ingen signal i skrubben så hjälper knappast antenn däri heller. Vinden då? Man kan leda ned signal från vinden via elnätet till en wifirouter som dock helst inte bör stå i en skrubb inknölad bland andra grejor.

Det roar mig att tänka på hur det kunde ha varit om mobilt bredband funnits på Strindbergs tid. Det hade blivit ett par avsnitt till i Giftas.

Trevlig helg!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Lämplig antenn?

Tack för sympatin!

Får förtydliga mig... För stunden bor sladderiet i skrubben. Externa antennen kan jag skicka upp på vinden eller liknande. Frågan är eg mest vad för extern antenn som kan vara bäst givet mina storstadsförhållanden? Tanken är liksom att medelst sladd till externa antennen lösa fulslagsproblematiken och kunna ha modem/router i garderoben fortsatt. WLAN-antennen bor där med, men i det fallet funkar det redan bra, så det är "bara" antenn till modemet som är trixet.. Vad gäller wlanantenner finns tretton på dussinet i närmaste sladdaffär, men när det gäller antenner till modemet hittar jag mest stora riktantenner... Klarar marksänd TV med en gitterantenn liggande inomhus på vinden... Kan det funka att lägga en till kopplad till modemet?

/Mats

4

Sv: Lämplig antenn?

Hur många meter lång måste antennsladden bli om du har antennen på vinden? Det finns bra antenner, det gäller att reda ut kringförhålkandena först. Är det 2600 bandet du är uppkopplad på? Kan kollas genom att låsa på band i routern. Senaste firmware!

Ett bra test är att ta upp routeroch modem på vinden och se om du får någon bra fart med bara modemet där. Då gäller det bara att få ned motsvarande signal till skrubben. Men ett klart tänkvärt alternativ är att behålla routern på vinden och usb-modemet anslutet till routern med ca 1,5 meter bra USB2 kabel, usb modemet hängande fritt. Därifrån nätverkskabel till wifiroutern i skrubben. Inga förluster i nätvekskabel, däremot i de enkla koaxialkablar som antennerna ofta är försedda med.

Den antenn man närmast tänker på är Funkwerks 2600 mimoantenn som ska kosta ca 80 euro. Dubbelkabel, ansluts till båda antenningångarna på modemet. Den bör ha börjat säljas nu, ska kolla.

Undvik rundstrålande antenner eftersom det kan leda till att modemet har svårt att hålla kvar vid en mast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Lämplig antenn?

Garderob på våningen under vinden. från golv garderob till lämplig placering på vind ca 5m. Ligger på vanliga stadsnätet 2600 mhz. Uppdaterad firmware 6.1.3. Har i dagsläget endast en Router, dovado Tiny. Modemet sitter i den via 1m kabel, ut från Tiny har jag ytterligare 1m kabel och en 9db antenn jag köpte på Kjell.. Det funkar bra. Det är modemsidan jag vill ha fart på... När frun är borta tjyvprövar jag i fönstret vilket väl är ungefär som på vinden.. Då har jag bra fart, ~30mb... I skrubb ~10... Får för mig att med antenn skulle jag kunna få ännu lite bättre...

Har funderat på variant av vad Du säger. dvs sätta upp tiny & modem på vinden och istället leda ner wifiantennen i huset vilket jag ju redan vet funkar bra...

(Är aktiv första dan på forumet så i annan tråd ger jag mig på problem 2... Vill ha trådlös repeater till källaren, vilket lär behövas ännu mer om jag skickar upp alltet på vinden...)

/Mats

6

Sv: Lämplig antenn?

noterar att en Funkwerk 2600 nämns i tidigare svar... Kollar efter sådan på nätet... Hittar ingen annan än en för 800 bandet... Är det den som avses eller lyckas jag bara inte hitta den omnämnda?

Den jag hittar är en låda med dubbla anslutningar till modemet och ser ut att passa, men om den är förrätt frekvens eller ej känns osäkert...

trevlig kväll

/Mats

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-14 18:51:32)

Sv: Lämplig antenn?

Man behöver skriva antenn med tysk stavning: Antenne

http://www.funkwerk-breitband.de/de/imp … uebersicht

Det finns info på engelska också. Jag ska fråga på tyskt LTE forun om den börjat säljas än. Annars kommunicerar jag med ett tyskt antenn och LTE proffs som kan ta reda på det.

Enklaste sättet att få ned nät i källaren är med två stycken homeplugs, t ex från Devolo. Finns på Media markt m.fl. Vitsen med devolos home plugs är att du kan kolla hur snabbt länken funkar. Bra övervakningsprogramvara. Kan någon gång vara problem om det inte finns tillräckligt bra överhörning mellan faser i elnätet. Då säljer i och för sig clas o en grej att stoppa i centralen men den är lite dyr. Eller var det kjelle? Tar du tre pluggar kan du få anslutning med hög fart varsomhelst i huset.

Frun bryr sig nog inte om att homeplugs kan störa kortvågslyssnande men någon nära granne kan misstycka om de är radioamatörer. Nu ska homeplugs inte sända på amatörbanden men ändå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av Discover (2012-10-15 04:12:04)

Sv: Lämplig antenn?

jonasolof skrev:

Nackamasten skickar inte ut 4G för då skulle räckvidden bli för lång.

Trevlig helg!

Hmm...

I en av masterna* finns det 4G 2600 MHz,
iaf när jag besökte masterna i början av Maj 2012.


* https://maps.google.com/maps?ll=59.2975 … ,18.173056

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-15 04:58:43)

Sv: Lämplig antenn?

På viken höjd? Önskad cellstorlek? Jämför Net1 som också finns i Nackamast och når ut i ytterskärgården, åtta mil.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Lämplig antenn?

jonasolof skrev:

På viken höjd? Önskad cellstorlek? Jämför Net1 som också finns i Nackamast och når ut i ytterskärgården, åtta mil.


Med "ögonmått" så uppskattar jag höjden över marken till ca 20 meter.

Cellstorlek vet jag ej då jag bara såg antennen & basstationen när jag gick förbi,
har ej frågat nätägaren, Net4Mobility.


Net1 har ju sina antenner nästan i toppen och sänder på en betydligt lägre frekvens + annan teknik.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-17 21:21:08)

Sv: Lämplig antenn?

För lång räckvidd på LTE ställer bara till med problem med för stort överlapp mellan celler. Det gäller för övrigt också net1s CDMA teknik. Störnivån ökar och Ec/Io försämras med lägre läsbarhet som följd. I stadsmiljö är storceller  på 2600 en förfelad idé såvida inte det finns stöd för tusentals samtidiga användare per cell. Antennerna 20 meter upp i Nackamasten  är knappast tänkta att serva Enskede med 4G+, dit är det för långt. Det var detta jag menade med min kommentar.

Jag märker av  problemet med långväga signaler med de svårigheter jag haft att få modem att stanna på en cell när jag försökt få 4G stt funka i hus belägna vid stranden av Kalmarsund. En mängd master på fastlandssidan kan uppfattas men signalnivåerna är rätt dåliga. Operatörerna har ställt masterna på Ölandssidan så att användarna på den låga västra kustslätten hamnsr i radioskugga från landborgskanten, dvs den brant som markerar den västra avslutningen på kalkstensplatån. Det är bara ett par golfbanor som fått egna mycket lokala 2600 master. Den diffraktionsstrålning som sprids över kanten har inget att studsa på och försvinner över sundet västerut. Min egen sommarkåk ligger dock långt västerut på en udde så jag får bra signal österifrån, från master som ligger ett par hundra meter öster om kanten. Är de ca 40 meter höga gör terrängprofilen att de radiomässigt  syns från mitt håll. Blinkljuset i den 140 meter höga mast d är Net1har sina antenner (40 m ö h) ser jag från huset 8 km bort. Net1 når från den masten ca 6 mil bort om man höjer mottagarantennen till ca 5 meter över havet och å är man nära cut off vid 62 km.

På 4G har jag inte märkt av någon tidsbaseradcut off, åtminstone inte på drygt en mils avstånd och på 2600. Det finns dock möjlighet därtill tror jag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Lämplig antenn?

jonasolof skrev:

För lång räckvidd på LTE ställer bara till med problem med för stort överlapp mellan celler. Det gäller för övrigt också net1s CDMA teknik. Störnivån ökar och Ec/Io försämras med lägre läsbarhet som följd. I stadsmiljö är storceller  på 2600 en förfelad idé såvida inte det finns stöd för tusentals samtidiga användare per cell. Antennerna 20 meter upp i Nackamasten  är knappast tänkta att serva Enskede med 4G+, dit är det för långt. Det var detta jag menade med min kommentar.



.

Och jag ville bara skriva att det finns 4G i Nackamasten, när det skrevs att det inte fanns.


Angående 2600 MHz, operatören / nätägaren kan väl bestämma cellstorleken ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Lämplig antenn?

Cellstorleken bestäms på flera sätt. På antennsidan antenner andra än Net1s lutas något nedåt och ha ca 120 grader öppningsvinkel i horisontalplanet men mycket smal lob i vertikalplanet. den 2600-antenn från Stella Doradus som jag köpte nyligen har enligt spec bara 6,5 grader bred lob mellan -3dB punkterna. Genom att inte sätta antennerna högre än max ca 40 meter över omgivningen och den nedåtriktade loben undviks´att skicka ut energi mot horisonten.

Sedan begränsas det avstånd på vilket en användare kan koppla upp sig. Det sker genom maximering av den tid den GPS synkroniserade signalen från användaren tar på sig för att nå basstationen. För Net 1 används som bekant 62 km som cut off. Mycket påtagligt eftersom man i Putgarden får in dansk net1 drygt 55 km från basstation men trots hygglig signalstyrka uppen på höjden vid Heiligenhafen inte får uppkoppling mer än någon sekund. Net1 kan också om de vill öka räckvidden till 120 eller till och med 250 km vilket bara sker ut mot havet och inte mot grannländer.

Det finns tidberoende fönster i LTE signaleringen också och möjlghet att öka räckvidden. Max räckvidd verkar ligga på ca en mil men jag är inte säker på om begränsningen ligger i signalstyrka eller tid.

Men - och det är väsentligt - även om en tidsspärr skulle göra att användaren inte kan koppla upp sig bortom ett visst avstånd kommer hörbara avlägnsa celler att förvirra modemen och bidra till brusnivån vid mottagning på FDD. Hur det är med TDD vet jag inte men där måste by definition sändningen hinna fram inom den medgivna tidsluckan, liksom med GSM om också använder tidsluckor trots skilda upp och ned frekvenser.

problemet blir påtagligt i knölig terräng som den kring Fjällbacka där man gärna sätter antennerna högt på bergknallar eftersom det finns så mycket skymmande topografi samtidigt som det finns glipor mellan de bohusländska bergknallarna där då signalen kan nå mycket långt.

Erinrar om Intercell Interference Coordination, ICIC, som gör att en användarenhet som hörs för bra i en granncell på LTE kan beordras att dämpa uteffekten för att minska brusnivån i granncellen. Hypotesen är att ska man ha riktigt bra fart upp ska modemet bara uppfattas av en cell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.