1 Senaste redigerad av pingu (2012-10-09 16:09:37)

Tråd: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Jag bor mitt ute i skogen, dålig täckning på allt.
Jag har mobilt bredband från Tre med routern Netgear mbr1310 som jag anslutit en takantenn till.
Men det blir inte bra, jag kan för lite om trådlösa signaler och sån't, behöver kunskap om hur jag ska göra.
Detaljer:
Jag har 2 master i närheten, Björklinge ca 4 km NO, Elinge ca 3 km SV. (Jag vet exakt var masterna står.)
Ungefär 60 meter från huset börjar skogen, åt alla håll - mest naturligtvis åt SV & NO...

Åt Björklinge-hållet har jag 2 träd 2-4 meter från huset, 3 stora granar ca 6-10 meter från huset. Det blir en liten lucka (ca 2-3m) mellan dessa, granarna står aningen mer åt norr.  Linjen från takantenn till vattentorn borde gå någonstans mellan granarnas södra sida och trädens norra - och så har ju träd-j..vlarna grenar förstås...

Åt Elinge-hållet har jag närmaste träd ca 30-40 meter bort, inga träd på min tomt.

Med maströr på taket kommer antennen ca 6 m över markhöjd.
Björklinge-sändaren borde vara bäst tycker jag, den sitter uppe på vattentornet och så vitt jag kan bedöma högre upp än "Elinge"-sändaren.
Riktar jag takantennen mot Björklinge får jag nedladdningsfart på 40-80 kbit/s i ett ganska brett område - jag kan tom rikta antennen åtminstone 20 grader längre söderut (helt fritt före skogen 60 m bort) och ha samma fart som riktad åt rätt håll.

Riktar jag antennen mot Elinge (läget idag) blir mottagningen väldigt svajig. Normalt 60kbit/s men går mellan 0,03 kbit/s och 3,5 Mbit/s. Signalstyrka enligt routern: 12-19%.

Mätningen gör jag med wget på dator ansluten trådlöst till routern, wget visar nedladdningshastighet. Vrider, väntar en halv minut, kollar wget, vrider lite till ... osv.

Frågor:
1) Betyder toppnoteringen Elinge att jag med finjustering borde kunna få 2-3Mbit/s permanent? (Mer räknar jag inte med öht.)
2) Hjälper det att ta ned träd & granar åt Björklingehållet när det är så mycket skog runtom?
3) Routern har 2 antenn-ingångar, jag har anslutit takantennen till "main". Hjälper det att ha en antenn till, eller kan man koppla ihop de 2 antenningångarna?
4) Något annat jag kan göra, förstärkare t.ex. eller nå't?

Några detaljer till, vet inte om de har betydelse:
Huset har plåttak, maströret sitter på skorstenen i mitten av taket.
Det sitter en TV-antenn och en antenn för Net1 på maströret också (hade Net1 tidigare men det funkar för dåligt).

Antennen är köpt på Kjell & co, http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-09 18:09:06)

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Man kan ställa upp en optimistisk hypotes om att du egentligen kan få 3 mbit/s från Elinge men att reflekterade signaler släcker ut den bra signalen. Då kan routern få hjälp av en andra antenn vilket ökar chansen att någon av dem har en bra signal. Antenntypen som sådan är OK men du skulle egentligen ha hjälp av ännu högre förstärkning än 11 dBi.

Lämpligen sätter man en sntenn ovanför den andra. Den nedre bör vara horisontell för den polariseringen är minst känslig för reflexer underifrån.

Helst bör antennerna inte sitta över ett plåttak utan på en mast på den sida av huset som vetter mot masten. Reflekterande ytor framför antennerna är inte bra, vilket studerats noga i långa wlan-länkar. Skilj gärna ntennerna åt ett par meter för att maximera signalåtskillnaden. det är bra med trädfri zon framför antennerna.

Om världen är rättvis bör dessa åtgärder hjälpa men garantier kan ingen ge. Vågutbredning i skog är knepigt.

En radioamatör eller ett proffs skulle skaffa en mast som når ovan träden. TV signalen är mycket starkare och envägs så att den antennen funkar kan man inte gå efter.

Det finns några inlägg om netgear-routern som du kan kolla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Aha! Mitt dumma plåttak ställer till det för mig!
Då ska jag pröva att sätta antennen på en stång vid gaveln mot Elinge (mot Björklinge blir sämre för då måste jag förlänga kabeln med 5-10 meter).

Extra antenn kan alltså hjälpa, måste det då vara samma sort?
Jag har nämligen en antenn till liggande, helt annorlunda, kan den gå att använda tro:
http://www.sirioantenne.it/prodotti_wir.php?idp=72

Sedan undrar jag lite över "Den nedre bör vara horisontell" - alla antenner är väl horisontella, eller bör vara det om jag fattat rätt?
Eller menar du att jag ska vinkla upp nuvarande antenn? Man ska väl sikta direkt mot sändaren, med 3-4 km avstånd blir det då inte mycket till vinkling?

"En radioamatör eller ett proffs skulle skaffa en mast som når ovan träden."
Skulle säkert vara bra, men jag är rädd att ett 30-meters maströr på skorstenen skulle få min lilla stuga att välta över ända - mycket kan jag tåla för att få upp farten men där går nog gränsen... ;-)

"Om världen är rättvis bör dessa åtgärder hjälpa"
Om världen vore rättvis skulle jag vara miljonär och bo på en paradisö! :-)
Nå, enligt min definition på "rättvis" då...

Skämt åsido, stort tack för svar!
Jag börjar som sagt med att sätta antennen vid gaveln, antenn nr 2 kopplar jag på senare (om jag kan ha 2 olika då).
Om jag nu kör med 2 antenner ska de då vara riktade exakt likadant? Kanske bra ha liten gradskillnad emellan om nu träd stör, tänker jag?

(Netgear-routern i sig funkar bra, jag har testat den inne i stan har aldrig krånglat.)

4

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Efter lite funderande vill jag ändå grunna lite runt vilken sändare jag ska köra mot?

Mina tankar snurrar kring det faktum att när jag riktar antennen mot Björklinge får jag en rätt stadig mottagning på 40-80 kbit/s, då kan jag vrida antennen ganska rejält i sidled och ändå få ungefär samma fart.
Riktar jag antennen mot Elinge tappar jag mottagning snabbt när jag vrider antennen i sidled, rätt riktad får jag visserligen lite högre genomsnitts-hastighet men också mycket större variationer, alltså mycket högre max men också mycket lägre min-hastighet.
* Går det att dra några slutsatser utifrån det?
* Om jag slaktar mina träd åt Björklinge-hållet, kan det hjälpa?

Jag kan faktiskt montera maströret på gaveln mot Björklinge utan att förlänga kabeln från antennen slog det mig, jag behöver då bara dra längre nätverkskabel från router till switch mm (som sitter fast monterade i hallen).
Men det är ett himla jobb att ta ner 5 träd sisådär 20-40 m höga, så jag gör det inte på måfå...
Nå, självklart kan ingen veta, men jag är tacksam för era synpunkter & antaganden!
"Ni gissar, jag väljer"!

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-10 04:40:54)

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Ingen kan förutspå om det hjälper att ta ned granarna.

Mot Björklinge får du ju ingen fart. Mot Elinge hög fart ibland. Det är mer substans i det senare.

Alla master sänder och tar emot över dubbla antenner, men de kan sitta inom ett hölje. Det gäller allt från GSM till UmTS, Net1 och 4G. De är vinklade 45 grader +/- lodrätt. Skälet är att mobiltelefoner och annan utrustning med små antenner kan vara vinklade hur som helst. Om det är90 graders skillnad i polarisationsplan kan mycket av signalstyrka gå förlorat. Med två antenner med polaritetsåtskillnad 90 grader är man säker på att få en del av signalen.

På vägen genom skog osv via reflexer och annat vrider sig polarisationsplanen något, men det är omöjligt att veta hur mycket utan mätning. Istället för att även ställa användarantennerna +/- 45 grader brukar man montera en horisontellt och den andra vertikalt. Till syvende och sist bör man testa vilken polarisering, dvs vilket plan som ger bäst resultat. Det kan hända att båda i samma plan är bäst.

Nästa möjlighet till åtskillnad  är spatial, dvs man särar på antennerna och gärna i höjdled i förhoppning om att minska effekten av fading (googla).

Höga master står på marken och kan vara stagade.Det är inget man sätter på skorstenen. Det kan finnas begagnade master.

Antennerna behöver inte vara lika och den italienska sitens antenn bör kunna vara ett bra komplement till den befintliga. Jag skulle börja med dessa två. De har dessutom samma förstärkning. Sätt t ex poyntingantennen nederst och ittalienska sitens  överst.

Vill du skaffa mer förstärkning är de här nätparabolerna rimligt prissatta för de 21 dBi de ger

http://www.tradlost.se/shop/Antenner%20 … 16982.html

Ska du upp än mer i förstärkning riskerar du att det blir dyrt.

Netgear routern ger signalvärden utöver de vanliga procenten/RSSI. Kolla dem och berätta vad det står. Det finns både specifik signal och signalkvalitet vilket är ovanligt i 3G sammanhang. Kolla också hur de värdena varierar med olika fart. Det vanliga värdet RSSI är den totala signalenergin inom operatörens 5 MHz UMTS block. Det jag kallar specifik signal är den signal masten skickar till just ditt modem och som identifierad med referenssymboler. Signalkvalitet är förhållandet mellan specifik signal och allt annat inklusive brus.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Mina gissningar,baserade på en hel del teoretisk och praktisk erfarenhet:

Du kommer aldrig få en stabil, användbar signal från UMTS2100 med rådande omständigheter utan väldigt stora installationer, kostnader etc, och inte ens då är det säkert att det fungerar vettigt.

Cut your losses och byt frekvens!

I ditt läge skulle jag försöka testa 4G på 800 eller 900-frekvenserna istället, innan du gjuter fundamant för en fackverksmast!

Telenor/Tele2 sänder 4G på 900 MHz från en mast strax väster om Björklinge,  SE/LT314618 lat: 60,029813 lng: 17,519156

Det är större sannolikhet att du kan få till bättre mottagning på de banden, emm.


Om du ändå vill jobba vidare med UMTS2100 så behöver du som jonasolof säger bättre antenner och MYCKET bättre antennkabel. Din antenn anges komma med "7 meter Lowloss-kabel". Detta brukar betyda vanlig RG58LL, som har ca 25% mindre dämpning än standard, men långt ifrån "låg". På 2100 MHz ger det ändå runt en dB dämpning per meter, så du tappar ca 6dB i kabeln.

/M

7

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Så budgeten för att eventuellt få hyggligt resultat på UMTS är drygt 4000 kr, två nätparaboler 21 dBi, mast på gavel, riktig lågförlustkabel.

Kan vara bättre att testa 4G. I så fall är det enklast att du köper ett E392 på Telia för 599 kr inklusive kontantkort. Lås  upp det på dc-unlocker för 4 euro och testa med telia på 800 och den poynting antenn du har. Den italienska antennen täcker inte 800 eller 900. 

Ett enkelt sätt att testa telenor är att abonnera på Universal telecom 4G (obs att de ska begripa att det rör sig om 4G vid telefonsamtalet! Åtminstone under sommaren fick man tre månader gratis samtidigt som uppsägningstiden är tre månader. du har således en månad på dig att testa för 199 kr om du säger upp per tel direkt efter abonnemanget. Jag har just gjort det. Universal håller inte med modem för 4G vilket är en fördel.

Den budgeten ligger på under tusenlappen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

En liten sidenote här, 3 kommer inom 12 månader att uppgradera hela nätet i hela Uppsala-området till 3G på 900MHz och 4G på 2600MHz och 800MHz. Idag finns 4G lite utspritt utanför Uppsala, exempelvis finns en sändare i Björklinge.

Om du inte lyckas få det bättre än 2-3Mbit nu, då vet du att du med största sannolikhet inom ett år kommer ha bättre täckning och en stabilare uppkoppling smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-10 13:44:23)

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Problemet med 3G är att det krävs hög signalstyrka för en stadig förbindelse. 4G är mindre känsligt för flervägsspridning t ex i skog och man kan där få god fart även vid svag signal förutsatt att det inte finns flera master som routern hör. Jag har fått farter ned på flera mbit/s vid RSRP på så låg nivå som -120dBm. Men finns flera master som hörs kan modem och router ha svårt att bestämma sig pga den dåliga signalkvalitet RSRQ som uppstår om flera master hörs samtidigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av pingu (2012-10-13 09:25:03)

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Tack för alla svar & synpunkter!

Jag kommer börja med att sätta antennen på stolpe vid gaveln, det kostar mig inget extra bara lite jobb.
Antagligen prövar jag båda gavlarna, men träden får stå kvar.
Några nya antenner blir det inte nu, har gjort av med alldeles för mycket kosing under hösten, nu gäller bara att få till det så bra som möjligt med den utrustning jag har. Jag skulle kunna skaffa nytt abonnemag däremot, kan ha nuvarande som mobilt för laptopen då.
Kan jag få upp farten till 2 Mbit stadigt är jag nöjd, då kan jag samtidigt surfa, köra internet-radio & prata iptelefoni.

Så Tre ska uppgradera nätet, låter ju bra! Nog kan jag ge mig till tåls ett tag.
Men sändaren i Björklinge ska alltså köra 4G redan idag, mitt abonnemang (3Bredband Max) gäller för 4G också. Då borde ändå Björklinge-sändaren vara bättre, och ingen anledning byta till annan operatör?
Kanske därför jag har stabilare signal från Björklinge - men farten borde ju bli bättre också!??!
Nåja, jag testar från gaveln åt båda håll först får vi se hur det går.

Så de där nuffrorna / signalvärden som efterfrågades, jag har kollat vid 3 tillfällen:

9/10 halvtaskig fart, instabil
RSCP -102 dBm ( -99 - -110)
Ec/Io -9.5 dBm   (-5.5 - -12)
Kvalitet på mottagen signal (i dbm) -103 dBm

-----
10/10 Bättre fart
RSCP -105 dBm (-104 - -105)
Ec/Io -14.5 dBm  (-9 - -14.5)
Kvalitet på mottagen signal (i dbm) -99 dBm konstant

----
13/10 Hyfsad fart, känns stabit
RSCP -105 dBm (-104 - -105)
Ec/Io -11.5 dBm / (-5.5 - -15-5)
Kvalitet på mottagen signal (i dbm) -99 dBm konstant

(Anm: "Hyfsad fart" innebär alltså runt 50-60Kbit/s, dvs det går att surfa...)

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-13 13:13:55)

Sv: Problem få till Tre mobilt bredband m router, takantenn och träd.

Det där är 3G värden och de visar alla rejält svaga signaler och dålig signalkvalitet. Det du kallar kvalitet i mottagen signal är förmodligen i själva verket RSSI som faktiskt är motsatsen, dvs signal plus störningar över hela 5 MHz bandbredden som 3G har.

Det är Ec/Io som är signalkvalitet, pilotsignalen genom total signalnivå. RSCP är 3Gs motsvarighet till RSRP på 4G och anger nyttosignalens styrka. Den kommer med nödvändighet att vara svagare än RSSI eftersom din signal är en del av alla signaler och störningar.

Med rätt stor erfarenhet från Net1 som använder liknande parametrar vet jag att allt hänger på signalnivån som bara kan hjälpas upp med bra antenner. Signalvariationerna pga reflexer minskar med dubbla antenner och det blir mindre risk föt avbrott. Min värstingantenn för Net1 är en 17 elements yagi som gör rejäl skillnad i signalnivå.

Nu har du eventuellt 4 G på gång och ha skäl att avvakta och se vad det ger. Men för dem i liknande situation med 3G finns skäl att ge rådet att inte satsa på flerbandsantenner som Poyntings eller den italienska vilka ger ca 11 dB utan istället lägga pengarna på paraboler som ger minst 20 dBi förstärkning i stil med gallerparabolen från trådlöst.se. Se även här

http://www.stelladoradus.com/pdfs/UMTS/ … 06-11).pdf

Hur veta om det är värt att försöka?  Om man testar med routern och dess egna antenner uppe på den plats där man kan sätta antenner och får värden i stil med dem du har eller ännu sämre men ändå  detekterbara så indikerar det att enda möjligheten är att ta ett stort steg mot större antennförstärkning. Dessutom ska man ha bra kablar och kontakter och sätta routern nära antennerna. Wifi-spridning är sekundärt och kan ordnas billigt med annan utrustning.

Det är ingen vits med extrema riktantenner om signalen kommer studsande bland en massa hus eller mellan bergknallar.

Ett önskemål vore att man kunde byta ut det drivande elementet i parabolerna till t ex element för 2600 MHz om sådan mast kommer i närheten. Det finns tyvärr sälllan att köpa men man kan ordna det själv med t ex en cubical quad för 2600 med hembygge. Eller använda begagnade offsetparaboler för satellit-tv som matas med cubical quads avstämda för UMTS. Det finns mängder med beskrivningar för WLAN.

Däremot kan man knappast använda normalstora paraboler för 4G 800 eller 900 eller 3G 900. Ska man ha hög förstärkning där är det långa yagis som gäller. Det går att komma upp i 20 dBi där med men då är de drygt 2 meter långa. Det finns en tysk som säljer färdiga drivelement som man kan sätta i paraboler istället för mikrovågshuvudet

http://www.brennpunkt-srl.de/UMTSParabolAntenne.html

AntenneN  kostar ca 30 euro plus priset för kablage. Satellitdisken får man skaffa själv.

Obs två stycken bör det vara.

En annan lösning för 3G är sektorantenner, se trådlöst.se, men där kommer man inte över ca 18 dBi för dem som säljs till konsumentpriser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.