1

Tråd: Telenor (BBB) 4G antenn 900Mhz?

Telenor har nu byggt ut 4G nätet i närheten av där jag bor men jag får bara 4G signal om jag ställer routern (dwr-923) på taket.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka följande.
http://i47.tinypic.com/1hhkn.jpg
Så här ser det ut i en minut efter att jag valt 4G only och klickat i det enda 4G nätverket den hittar i "network scan". Efter det tappar den signalen helt och visar -128 i signalstyrka.
Borde jag kunna få in en hyfsad signal med extern antenn monterad på taket? Jag bor 18km från masten, med skog emellan, ingen fri sikt. Vilken typ av antenn borde jag kolla efter, och finns det någon återförsäljare som köper tillbaka antennen om det visar sig att jag inte får ut något av den?

2 Senaste redigerad av marcus-aa (2012-10-05 09:57:39)

Sv: Telenor (BBB) 4G antenn 900Mhz?

MNC 240-01 är Telia. Signalen är hyfsad men du får ju inte använda det nätet.

/M

3

Sv: Telenor (BBB) 4G antenn 900Mhz?

Ok det förklarar ju en del. Synd att Telia inte har några vettiga alternativ för mina behov. Jag och min sambo använder strax under 100GB per månad på 3G nätet från telenor. Samma datamängd med telia skulle gå loss på över 1000kr per månad.
Jag har som sagt 18km till närmsta Telenor mast som sänder 4G, och ett par till 20-25km bort. Är det ett rimligt avstånd för att få in en hyfsad signal med extern antenn? Jag kollade telias täckningskarta, och det ser ut som att deras mast ligger ca 15km bort, men med bättre förhållanden. Mindre skog och en sjö emellan, dock ingen fri sikt.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-05 13:16:08)

Sv: Telenor (BBB) 4G antenn 900Mhz?

Prova igen men rikta routern mot Telenors mast. Får du inte in någon signal alls så kommer inte en aldrig så stark antenn att hjälpa.  Får du in en signal RSSI på -100 dBm hjälper det inte i alla fall med mindre än att du lägger minst 4000 kr på antenner (förstärkning uppåt 20 dB behövs då för användbar signal). Den användbara signalen RSRP ligger minst 20 dB under RSSI men visas inte av routern. Gränsvärdet för uppfattbar signal ligger vid ca -124 dBm RSRP . Så med -100 dBm RSSI blr det ca -118till- 122 RSRP och det är knappast läsbart. Även om det till nöd och näppe ginge får du urdålig fart. Vid RSSi -85 kan RSRP ligga på ca -103 i bästa fall och då får man några mbit upp och nedom det är rent och ostört och lite beladtning på cellen.

RSSI -128 dBm är således ingen signal över huvud taget, bara brus.

Det var i och för sig intressant att notera att routern registrerade en annan operatörs 4G nät en kort stund. Det håller routern reda på men operatören vill inte att du ska få del i uppgifterna. Det finns ingen utrustning som visar operatörsöversikt på 900 annat än nätövervakningsutrustning för tiotusentals kronor.

Marcus-aa, känner du till någon användbar utrustning som visar cellöversikt och separerade signalvärden på 900 och som inte kostar tiotusentals kronor?

Som en randanmärkning kan nämnas att tyska AVM6840 med sin senaste FW visar alla signalvärden samplade var femtionde millisekund i en realtidsgraf  - men bara på 800 och 2600.  Även granncellers signalvärden RSRP uppgraderas kontinuerligt och visas i cellöversikten. Kolla igenom den här tyska tråden och se på Ospels bilder fr o m den 26 september, börja med inlägg #321. Ska skriva om detta när jag pallrat mig åter till Belgien.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … -LTE/page3

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Telenor (BBB) 4G antenn 900Mhz?

jonasolof skrev:

Marcus-aa, känner du till någon användbar utrustning som visar cellöversikt och separerade signalvärden på 900 och som inte kostar tiotusentals kronor?

Nej, men informatioenn borde gå att polla ur modemen med rätt mjukvara.

jonasolof skrev:

Som en randanmärkning kan nämnas att tyska AVM6840 med sin senaste FW visar alla signalvärden samplade var femtionde millisekund i en realtidsgraf  - men bara på 800 och 2600.  Även granncellers signalvärden RSRP uppgraderas kontinuerligt och visas i cellöversikten. Kolla igenom den här tyska tråden och se på Ospels bilder fr o m den 26 september, börja med inlägg #321. Ska skriva om detta när jag pallrat mig åter till Belgien.

Utan att vara inloggad där får jag bara se thumbnails på bilder. Du kan väl dra några screens på din Fritz så jag kan se vad du menar?

/M