1 Senaste redigerad av Djohnson (2012-10-05 19:59:04)

Tråd: Väldigt låg hastighet

Hej. Installerade idag Telenors 32 mbit mobila bredband som jag fick tillsammans med en router från dem. Blev väldigt förvånad när jag testade på både min Macbook air (trådlöst) och min stationära windows dator (ethernet-kabel) och såg att jag hade MAX 0.80 mbit/s upp och runt 0.20 ner. Oftast ligger det lägre. Ringde deras kundtjänst och de informerade mig om att jag ligger precis vid utkanten av deras 4G-nät och han rekommenderade mig att byta till 3G i routerns inställning. Sagt och gjort bytte jag till 3G och 800 MHz only (går inte att byta det), men inte hjälpte det. Mitt hus ligger ungefär 1-1,5 km från en 3G mast, så visst borde jag få bättre resultat? Killen på kundtjänst kunde i alla fall inte hjälpa mig och bad mig att byta routern och se om det hjälper.

Innan jag gör det tänkte jag höra här om någon annan haft liknande problem, och hur ni i så fall löste det?

Tack på förhand

http://i.imgur.com/V99Qt.jpg

2

Sv: Väldigt låg hastighet

Nja om du tittar på pingtiden, 5661ms, det betyder att något är väldigt galet, tar alldedes för lång tid att skicka/ta emot ett paket.
Visserligen är 3G inte speciellt snabbt, men något är galet hos dig.

Prövat startat om routern etc? Uppgradera firmware, återställ?

3

Sv: Väldigt låg hastighet

Tack för snabbt svar.

Nja, känns som om jag testat allt. Startat om routern säkert 10 gånger ikväll och flyttat den både närmre fönster och mast. De andra vet jag inte.. hastigheten är som sagt lika låg på två datorer (både trådlöst och med ethernet). Ska jag posta "Network Statistic" (från D-Link)?

4

Sv: Väldigt låg hastighet

Kan du ställa routern på auto eller låsa den på 4G? Vad får du för resultat? Att du har så hög ping är inte normalt alls, inte ens på en kass 3G-uppkoppling.

Det låter dessutom konstigt att den låste 3G på 800MHz bandet, speciellt eftersom 3G sänds på 2100MHz av Telenor.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5 Senaste redigerad av Djohnson (2012-10-05 20:24:49)

Sv: Väldigt låg hastighet

Har för mig att jag har testat 4G och auto innan men ska ge det ett försök till.

Kundtjänst-killen blev också förvånad att det låstes till det, har inte en aning om varför..

EDIT: Med 4G och Auto

http://i.imgur.com/IhS3H.jpg

6

Sv: Väldigt låg hastighet

vad har du för mobiloperatör? borde ju undersöka detta mera eller om grannar har telenor på sin mobil å kan ha mer än detta.

Verkar ju underligt!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

7

Sv: Väldigt låg hastighet

pompe90 skrev:

vad har du för mobiloperatör? borde ju undersöka detta mera eller om grannar har telenor på sin mobil å kan ha mer än detta.

Verkar ju underligt!

Det står ju Telenor i bilden wink

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

8 Senaste redigerad av Djohnson (2012-10-06 08:00:46)

Sv: Väldigt låg hastighet

Kan ju tilläggas att jag har telenor även till mobilen och har i stort sett alltid 3G tillgängligt. Kör jag internetdelning från den går det nästan snabbare än bredbandet...

En granne till mig som bodde 2 hus bort (har nu flyttat) hade exakt samma "paket" från telenor som jag, det vill säga samma hastighet och router, och det funkade felfritt för henne. Så området ska det inte vara fel på, har en 3G mast 1km härifrån.

9 Senaste redigerad av pompe90 (2012-10-06 08:30:34)

Sv: Väldigt låg hastighet

Mario skrev:
pompe90 skrev:

vad har du för mobiloperatör? borde ju undersöka detta mera eller om grannar har telenor på sin mobil å kan ha mer än detta.

Verkar ju underligt!

Det står ju Telenor i bilden wink

Jo det förstod jag ;-)

Tänkte ju mer på hans mobil å inte på "dongeln".

Djohnson skrev:

Kan ju tilläggas att jag har telenor även till mobilen och har i stort sett alltid 3G tillgängligt. Kör jag internetdelning från den går det nästan snabbare än bredbandet...

En granne till mig som bodde 2 hus bort (har nu flyttat) hade exakt samma "paket" från telenor som jag, det vill säga samma hastighet och router, och det funkade felfritt för henne. Så området ska det inte vara fel på, har en 3G mast 1km härifrån.


Har du testat å köra på auto inställning på routern, flytta till alla möjliga ställen där det finns uttag för el och sen mätt hastigheten?

Om du har en bredbandssticka eller kan låna så gör det å testa med den.

Vad har du för hastigheter i mobilen ? är det en smartphone som android eller iphone så finns både bredbandskollen och speedtest där!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

10 Senaste redigerad av Djohnson (2012-10-06 09:13:23)

Sv: Väldigt låg hastighet

Tar emot filer: 3.263 mbit/s
Skicka filer: 1.953 mbit/s

Med min SGS3

Och autoinställningar fungerar inte bättre. Routern står just nu intill det fönster som är närmast masten (500-1000 meter enligt bredbandskartan). Har tyvärr ingen bredbandssticka och känner nog inte någon som har en.

Det är alltså den här jag har, om det gör någon skillnad

http://www.telenor.se/privat/hemmalosni … -stor.html