1

Tråd: Tappar uppkopplingen vid 3G anslutning (HUAWEI E180)

Jag har ett ganska irriterande problem med mitt Tele2 abonnemang (Huawei E180). Varje gång modemet går från turbo 3G (stickan lyser ljusblått) till vanlig 3G (stickan lyser mörkblått) så verkar uppkopplinen upphöra.

Jag kan surfa utan problem när stickan lyser ljusblått men så fort den lyser mörkblått så slutar webbläsaren att ladda/uppdatera och eventuella online spel fryser. Modemet växlar mellan dessa med 10 sekunders mellanrum. Jag upplever också en otroligt långsam hastighet! Bredbandskollen.se mätte upp MAX 0.15Mbit/s. Jag ska ha upp till 10Mbit/s.

Jag har uppdaterat programvara och drivrutiner, provat på 2 olika datorer på 2 olika orter, ringt Tele2's kundtjänst, mejlat flera gånger men dem bad mig bara starta om datorn och sen ignorerar dem mig bara.

Jag bor i Sala, Västmanlands län och enligt täckningskartor ska det inte vara några problem med täckningen här.

VARNING FÖR DETTA ABONNEMANG!
Jag betalar 253:- i månaden för något som knappt är värt 10:- per år...

2

Sv: Tappar uppkopplingen vid 3G anslutning (HUAWEI E180)

Men har du ok signal? Det verkar vara en starkt fluktuerande signal och det kan betyda att då turbo släpper så rasar det ända ner till noll dvs vanligt 3g går inte igång.
Skaffa en skarvsladd, häng ut modemet utanför fönstret, linda in det med eltejp mot fukt och kolla om du inte får mycket bättre signal.
Inomhus kan man få falsk bild av signalstyrka.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-04 06:47:06)

Sv: Tappar uppkopplingen vid 3G anslutning (HUAWEI E180)

Det är inte ett problem du beskriver utan ett normaltillstånd för den utrustning du valt.

Ett 3G abb för 253 kr/mån och så ett USB modem utan antennkontakter! Man måste gratulera operatören till att ha lyckats sälja så lite för så mycket. Låter ungefär somdet Glocalnet en granne kämpade med fast där kopplade modemet vanligen inte ens upp.

Det finns bättre grejor men som sagt, det går att testa med modemet i vattentätt hölje (petflaska, nappflaska) på en pinne utomhus och så ett par meter bra USB2 kabel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Tappar uppkopplingen vid 3G anslutning (HUAWEI E180)

varför bump på nästan 7 månader gammal tråd?

5

Sv: Tappar uppkopplingen vid 3G anslutning (HUAWEI E180)

För att torgföra din lösning om hur man grejar med modem utan yttre antenn :-)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.