1

Tråd: Kan det här stämma, hur?

Bor på landet där det inte finns tillgång till någon annan form av bredband än mobilt via 3G.. trodde jag. Fick nys om att 4G kommit längre i utvecklingen än vad jag trott, och bestämde mig efter lite efterforskning att testa med Telenors 4G. Enligt deras täckningskarta kunde jag få upp till 32mbit/s. Väl hemma med allt ikopplat testade jag bredbandskollen och fick.. 97mbit ner.. trodde inte mina ögon och testade igen, 95, 89, 93.. Testade att dra hem en fil och det gick i nästan 10 mbyte/s. Jag förstår inte.. hur kan detta stämma? Sitter med ett e398 som jag har vid fönstret. Värt att nämna är att jag får ca 30mbit ner när jag kör via min gamla 3GN router vilket räcker gott till dagligt bruk.

Någon som har en idé om hur jag kan ha nästan 100mbit med modemet inomhus mitt på landet?

Bor på landet mitt mellan Eskilstuna och Strängnäs

http://www.hitta.se/karta#center=658554 … p;type=map

2

Sv: Kan det här stämma, hur?

Du måste ha 2600 MHz upp til 80.
Enligt tele2s täckningskarta har du en klick upp til 80 i vattnet utanför ditt. (hur nu f-n det kan gå till)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: Kan det här stämma, hur?

danielfarmare skrev:

Bor på landet där det inte finns tillgång till någon annan form av bredband än mobilt via 3G.. trodde jag. Fick nys om att 4G kommit längre i utvecklingen än vad jag trott, och bestämde mig efter lite efterforskning att testa med Telenors 4G. Enligt deras täckningskarta kunde jag få upp till 32mbit/s. Väl hemma med allt ikopplat testade jag bredbandskollen och fick.. 97mbit ner.. trodde inte mina ögon och testade igen, 95, 89, 93.. Testade att dra hem en fil och det gick i nästan 10 mbyte/s. Jag förstår inte.. hur kan detta stämma? Sitter med ett e398 som jag har vid fönstret. Värt att nämna är att jag får ca 30mbit ner när jag kör via min gamla 3GN router vilket räcker gott till dagligt bruk.

Någon som har en idé om hur jag kan ha nästan 100mbit med modemet inomhus mitt på landet?

Bor på landet mitt mellan Eskilstuna och Strängnäs

http://www.hitta.se/karta#center=658554 … p;type=map


Grattis big_smile

4

Sv: Kan det här stämma, hur?

Vad har du för signalstyrka enligt din 3GN och enligt mobile partner? Är det samma hastigheter oavsett vart i huset du är? Vad ger dig TPTEST5 programmet eller Speedtest.net för hastigheter? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-03 18:16:25)

Sv: Kan det här stämma, hur?

Du får in en signal på 2600 bandet. Enda förklaringen. Räckvidden kan i gynsamma fall vara en mil. Telenors täckningskarta

http://www.telenor.se/privat/kundservic … karta.html

visar att det finns en åt väster riktad antennsektor i Strängnäs som når fram till sjön. Bor du väster om sjön med hygglig sikt åt Strängnäs är det klart möjligt att du får bra signal på 4G 2600. Vill du ha visshet kollar du cell id i dashboard/connection manager och kollar sedan inom loben nära Strängnäs.  Flyttar man markören i täckningskartan inom det ljusgröna fås högst visad signalstyrka ungefär där väg 55 kommer från strängnärbron och viker av västerut (på Västerportsleden?). Du bör kunna hitta masten på google earth - eller genom att åka dit och titta. Operatörens namn står på kuren vid masten,

PÅ google earth syns skuggan av en mast vid angiven position och terrängen är lägre ned mot sjön.

Bor du i Husby eller i närheten är du rätt högt över Sörfjärden och då har du idealiska förhållanden för att få signal från masten om den står som jag antog.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Kan det här stämma, hur?

Tja, bor du nära kjula flygfält misstänker jag. Sändaren där kör på 2600 bandet... jag bor lite för långt bort för att få in den  sändaren, får nöja mig med det betydligt långsammare 900 bandet.

/krille

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-03 18:27:28)

Sv: Kan det här stämma, hur?

Tja, det kan det vara också. Ca 6 km.  Vore kul om du kunde ta reda på vilken det är du tar emot. Kan man bara göra genom att kolla med cell id och flytta sig.

Cell id kan variera på en mast beroende på vilken antennsektor man är ansluten till. PCI är lokaliseringsbeteckningen för en enskild mast/basstation så den varierar inte oberoende om det är 900 eller 2600  man är uppkopplad på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Kan det här stämma, hur?

Mycket intressant, enligt den kartbild du länkade till så bor vi bannemej grannar och jag får minsann inte in något 2600 mhz band.

Har drygt 6 km till flygfältet och 9 km till sändaren vid soppstationen i stränkan där det också sänds på 2600 mhz bandet.

Däremot har jag två km till den sändare som sitter ute efter E20 riktning mot Eskilstuna, har dessutom fri sikt till den. Men den sänder bara på 900 mhz bandet sad

Vore kul att veta lite mer exakt vars du bor, bor du nära mig och du får in 2600 mhz bandet vet jag en som kommer beställa två nya riktantenner...!

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

9

Sv: Kan det här stämma, hur?

Berätta nu var soppstationen ligger så att vi andra kan hänga med.

En enda skogsklädd bergknalle i vägen sabbar nog möjligheten till 4G på 2600 över långa distanser.

Dessutom bör det vara högt i båda ändar och lågt emellan så att Fresnelzonen får utrymme utan att inskränkas i underkanten.

http://www.afar.net/fresnel-zone-calculator/

Plus att signalen inte splittras upp över vatten om det nu är över Sörfjärden den kommer. Om vinden ligger på åt rätt håll eller vad det nu är som räknas kan jag också få uppkopling på 2600 över 6-10 km, men inte med så hög fart, det kan handla om 30-35 mbit/s.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av krilluri (2012-10-03 20:20:27)

Sv: Kan det här stämma, hur?

Soppstationen är den masten du pratade om, http://goo.gl/maps/ZL22t, masten står där någonstans på höjden.

Dessvärre har jag både kullar och skog mellan mig och soppstationen, ska dock prova att låna hem någon 2600 mhz antenn och prova lite. Låg hastighet på 2600 mhz blir säkert snabbare än mina 10 mbit på 900 mhz bandet.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

11

Sv: Kan det här stämma, hur?

Då bor du inte på landet danielfarmare wink

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

12 Senaste redigerad av danielfarmare (2012-10-03 21:54:29)

Sv: Kan det här stämma, hur?

Hej igen, kul med intresse. Jag bor vid Idö på västra sidan om sjön och har modemet i fönstret som vätter mot sjön. Över sjön har jag helt fri sikt och kan t o m se domkyrkotornet i Strängnäs, antagligen är det väl på så sätt som jag får in en signal från en mast åt det hållet. Visste helt enkelt inte att 2600 bandet hade så lång räckvidd, det är ju ändå en bra bit bort. I 3GN ligger signalstyrkan på cirka 70-75%.

I övrigt är jag grymt nöjd och nätet kopplar aldrig ner. Känns bra när Eskilstuna kommun bestämt vägrar bygga ut bredbandet här på landsbygden som egentligen ens knappt är landsbygd..

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-03 21:55:37)

Sv: Kan det här stämma, hur?

Inte på sopstationen, jag tror det finns en mast nere vid nästa trafikplats. En skugga anas. ´

http://goo.gl/maps/68lMB

Dessutom är det låga  vasstäckta sankmarker ut till fjärden så signalen passerar knappt några träd. Det är vad som behövs för att 2600 ska nå så långt. Fri sikt och lite reflexer.

Fast det är ännu inte bevisat att det är masten nära Strängnäs, bara troligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-04 09:08:55)

Sv: Kan det här stämma, hur?

Tråden ger anledning till funderingar över täckningskartorna. Danielfarmare har turen att ha ett terrängfönster mot masten, dessutom är den mellanliggande terrängprofilen lägre än ändpunkterna och med få mellanliggande ställen som ger diffraktion över kanter. Fönstret är förmodligen rätt smalt i sidled.

Kartorna utgår nog från "normal" terrängdämpning av signalen, även om det är diskutabelt huruvida den mycket varierande dämpningen av skog är med. Att signalnivå är högre och signalen renare femton meter ovanför marken tar inte kartan med, men bor man rätt till så motsvarar det att ha antennen i en mast.

Operatörerna redovisar mig veterligen inte vid vilken fältstyrka i dBm som täckningsgränsen ligger. Ser jag till tele2  i Kalmar så sträcker sig täckningen på 2600 ett par km ut över vattnet, där gäller ungefär att fältstyrkan avtar med kvadraten på avståndet. Så vid fyrdubbla avståndet är signalen 12 dBm svagare än vid den angivna täckningsgränsen. Fältstyrkan vid täckningsgränsen kan inte ligga så lågt att det inte går att koppla upp med modem. Det innebär att det finns signal att plocka upp.

12dB är ingen stor sak med rätt placering eller rätt antenn.

Inverkan av mellanliggande terrängprofil har jag sett i Alperna där man kan hojta till varandra över en mil på 446 mhz walkie talkie om vardera parten är uppe på bergssida men inte om man står 2 km från varandra på slät snötäckt mark.

Samma sak i svenska fjällen med NMT. Med snöskotern upp på fjället gick det bra att få kontakt även om basstationen var långt borta. Det är således inte nog med att man är högt upp. Det bör vara lågt emellan också och gärna slätt.

Det är också viktigt att modemet/routern/antennen står så att signalen inte dämpas redan från början även om det sedan är helt fritt. Därför är fönsterbräda i övervåningen bra medan en skrubb mitt i huset är dålig även om hon som bestämmer har synpunkter eftersom hon saknar prylempati. Under fönsterbrädan är sämre. Energiglas är dåligt.

Ca 1988 satt jag med bekanta på en terrasservering  ovanför Zermatt tusen meter ned. Klokt nog fanns det en meterhög stenmur som avslutning på terrassen. Yuppisarna ville skrytringa med sina nallar som de kånkat med sig. Ingen lyckades för de begrep inte att muren dämpade för mycket och att basstationen låg i byn. Dessutom gjorde muren att signalen från muren bara kunde sprida sig horisontellt eller högre. Men på den höjden lutar inte bergssidorna så att någon nämnvärd signal reflekteras ned i dalen. Om man däremot höll telefonen så att antennen "såg" byn funkade det utmärkt. Som straff för att jag insåg hur jag kunde ringa med min nalle fick jag en outplånlig nördstämpel:-)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Kan det här stämma, hur?

danielfarmare skrev:

Någon som har en idé om hur jag kan ha nästan 100mbit med modemet inomhus mitt på landet?

Var glad så länge det varar! Hade ungefär samma fenomen i början av året tills 2600 mhz-frekvensen helt plötsligt försvann!!!

"Igår" utan extern antenn och routern mitt i huset...
http://i.imgur.com/hbYhQ.png = http://i.imgur.com/mX1R0.png

"Idag" med extern antenn...
http://i.imgur.com/9w3LW.png = http://i.imgur.com/rLOUa.png

Är mycket nöjd ändå; stabil uppkoppling och bra fart uppströms. smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-04 09:28:59)

Sv: Kan det här stämma, hur?

Micke, det verkar ju bara som om täckningskartan utgår från en något högre fältstyrka vid gränsen för utbredningsområdet. Tror du att de riktat om sektorantennerna? Fältstyrkeindikeringen på kartan antyder det.

Du har ju en kulle i vägen och rundstrålande antenn som förmodligen inte funkar bra på 2600. Läge för en rundstrålande slitsantenn - om blott det fanns att få tag i för 2600. Eller en mimo basstationssektorantenn med bred öppningsvinkel horisontellt. Fast det duger ju bra som det är.

900 har mindre terrängdämpning än 2600. Optimalt lär frekvenser kring 700 MHz vara för mobil kommunikation som bygger på studsade signaler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av Micke (2012-10-04 09:54:09)

Sv: Kan det här stämma, hur?

jonasolof skrev:

Tror du att de riktat om sektorantennerna?

Inte vet jag vad som gjordes. De drog antagligen ned 2,6 ghz-sändningsstyrkan för att kunna prioritera andra/större områden med 900 mhz?

Mycket tveksamt om en bättre extern antenn kan göra underverk...
http://i.imgur.com/YRSSK.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]