1

Tråd: 4g - full täckning / låg hastighet

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa en okunnig stackare sad

Har bredbansbolagets 4g internet, 80mbit med router (D-link).
Jag använder mig av en Macbook pro.

Har enligt modemet oftast full täckning, det vill säga det lyser grönt.
Har enligt Bbb´s täckningskarta möjlighet till 80mbit.

Har kollat hastighet på bredbandskollen.se under dagen/kvällen. Har varierat mellan 0,5 till 7,2 mbit/s på ta emot filer (oftast runt 2) och 0,01 - 1,2 mbit/s på skicka filer..
Torrent har laddat i max hastighet 800.

Kan man göra nåt åt detta? Felaktiga inställningar?
Om jag har full täckning enligt modemet hur kan det bli så dålig uppkoppling?

Tänkte ta helgen till att utforska om det är värt att ha det kvar.

2

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

Lita inte på operatörernas täckningskartor.
I min kommun visas att Telenor = Bredbandsbolaget ska
ge 4G upp till 32Mbit/s. På Telenors hemsida kan man
också läsa att 4G utbyggnad är planerad ??????
Samma sak med Tre som utlovar 4G upp till 64Mbit/s.
På hemsidan kan man läsa att 4G endast finns i
Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund ???????
Jag har testat båda alternativen ovan och
inget 4G fanns att tillgå.

3

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

Sitter routern/modemet vid fönster?
Går den på 3G läge eller 4G läge enligt displayen?
Pröva att vinkla antennerna samt att ändra placering till andra fönster för att se om hastigheten påverkas/ändras.
Har du något i närheten dvs någon elektronisk utrustning som kan störa?
Har du kollat vilken ping tid du har på ex bredbandskollen?
Kan vara att masten du kopplar upp mot är hårt belastad därför den dåliga hastigheten.

4

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

Lås på respektive 900 och 2600 och se vilket band du får signal på. Ange signaldata, RSRP och RSRQ samt bandbredd. Notera PCI om det dyker upp flera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

hastigheten tyder på att du kör 3g, dom kanske håller på och mecckar med 4g masten.

6

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

Kör du 3G får du inga RSRP och RSRQ värden för de anges bara för 4 G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

Tack för snabba svar!

Routern står vid fönstret och enligt displayen är det 4G läge (Full styrka). 3G lyser inte.
Bor litet och de två fönster som finns är på samma sida, och ger ingen skillnad.
Men själva signalstyrkan var oftast full grön, lite då och då gick den ner till orange. Lite nytt för dagen är att det dör ganska ofta, både signal till rött och internet symbolen blir röd. Det hände inte igår.

Ingen annan elektronik som är igång heller.

pingtiden vi ett par av mina sökningar är, 178 msek, 127 msek, 237 msek, 68 msek...

Lås på respektive 900 och 2600 och se vilket band du får signal på. Ange signaldata, RSRP och RSRQ samt bandbredd. Notera PCI om det dyker upp flera.

Förklara gärna det där närmare, hur och vart gör man det? Använder Mac om det gör någon skillnad.

8

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

karlek skrev:

Tack för snabba svar!

Routern står vid fönstret och enligt displayen är det 4G läge (Full styrka). 3G lyser inte.
Bor litet och de två fönster som finns är på samma sida, och ger ingen skillnad.
Men själva signalstyrkan var oftast full grön, lite då och då gick den ner till orange. Lite nytt för dagen är att det dör ganska ofta, både signal till rött och internet symbolen blir röd. Det hände inte igår.

Ingen annan elektronik som är igång heller.

pingtiden vi ett par av mina sökningar är, 178 msek, 127 msek, 237 msek, 68 msek...

Lås på respektive 900 och 2600 och se vilket band du får signal på. Ange signaldata, RSRP och RSRQ samt bandbredd. Notera PCI om det dyker upp flera.

Förklara gärna det där närmare, hur och vart gör man det? Använder Mac om det gör någon skillnad.

Du loggar in på D-linken genom att i webbläsaren skriva 
http://192.168.0.1/

Skriv admin
Lösenord behövs inte
Gå till Extras och välj Radioconfiguration där  kan du välja 4G och 900MHz  klicka sedan på Apply..

Humorn är flytvästen på livets flod

9

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

Sitter med liknande om inte samma problem

Telenor 4G -80Mbit , Router Dlink DWR923
Tecknade abb i våras och har fram tills för ~4v sedan legat på cirka 25-40 DL och 10-20 UL men detta ändrades för några veckor sedan och därefter så har jag slitit mitt hår för att få det att fungera och testat allt!

Det började efter att Telenor tryckte ut en uppdatering för att stödja Telefoni i routern utan att meddela så den var resettad en dag så jag fick göra om alla inställningar för NAT ip serie osv....

Den visar nu på startsidan att den har 100% signal på 4G och jag har låst den på 4G samt auto på band.
kollar man Statistics så ligger RSSI -70dbm +-3

Har testat låsa den till 2600 och 900 men det ger inget mer än än sämre DL/UL den ligger numera på mellan 0,5-8Mbit(i bästa fall) DL och 0,2-1,5Mbit UL så man kan ju bli förbannad för mindre. Svarstiden pendlar mellan 30ms-200ms och den borde för LTE ligga på mellan 20-30 med bra täckning.

För att kolla så att jag verkligen kollat alla möjligheter för att ha bästa mottagning så köpte jag en Poynting XPOL MiMo antenn
http://www.lohelectronics.se/poynting-x … p-892.html
samt att jag kollade upp exakt mastposition på alla master i närområdet och ritade ut dem i gmaps så jag hade som ref när jag riktade antennen.

Det gav mig en ökning på UL till cirka 6-8Mbit men ingen ökning alls på DL. Så nu har jag slutit mig till att det är routern som är kass. Det bekräftades senare av Telenors MobilBBsupport efter att han fått göra sina "efter manualen" tester samt att resettat routern för 100:ade gången. Jag noterar även att routern numera har stårsvårigheter och att den tar ibland upp till 10min på sig att starta(powerlampan slutar blinka) och ibland så verkar den misslyckas och slocknar med alla lampor röda och sen gör nytt startförsök. Så ska idag åka in till Telenorbutiken och se till att få en ny router eller min lagad eller va f-n det är som gäller bara jag slipper se denna jag har iaf.

Så om det hjälper dig att du inte är ensam men det verkar som sagt som att det har hänt nått iaf i det område där jag bor(Örgryte GBG) om det inte nu skulle vara routern det är fel på(visar sig snart). Har svårt att tro att det är kapacitetsproblem på masterna för 4G då det kommer ta lång tid innan det finns en sån spridning av klienter då det knappt finns några mobiler som stödjer LTE idag så kommer kapacitetstaket inte vara nått än på några år.

10

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

Jag har EXAKT samma problem och förutsättningar som karlek beskriver i sin första post. Har kört bredbandskollen.se några dagar nu vid olika tillfällen och aldrig nått över 2Mbit/s i NL. Ikväll testade jag att låsa frekvensen till 2600Mhz och vid endast 4G inne i routerns inställningar. Och trots att lampan lyser rött på routern för tillfället och min PS3 står på med BF3 (glömde stänga av det...) toppade jag nu 16 Mbit/s i NL. Så något hände ju helt klart, åt det bättre.

11

Sv: 4g - full täckning / låg hastighet

@Ajonator
Intressant jag bor också i Örgryte GBG och har haft någorlunda samma problem som du.
Bredbandsbolaget (opererar under Telenor) uppgraderade mitt modem och plötsligt börja den göra 10 startförsök innan den gick igång så jag tror inte det är fel på din HW utan snarare FW.
Jag fick också göra om en massa DHCP inställningar och annat jag konfigurerat.
Nu fungerar den iofs med c.a 20-25Mb i DL men det är otroligt vad det skiljer beroende på vilket fönster jag sätter den.
Såg att du hade kollat upp alla mastpositioner i Örgryte. Är det något du kan dela med dig av?
Är spänd på att prova riktantenn då jag hellre vill ha routern i det fönstret som har sämst mottagning.
Hälsningar
gustavlund