1

Tråd: 3's portabla router till mobilt bredband

Hello,

Någon som provat eller har info om den portabla routern som man kan välja till abonnemanget mobilbredband?

Samt om någon vet märke/modell på routern?

2

Sv: 3's portabla router till mobilt bredband

Borsta skrev:

Hello,

Någon som provat eller har info om den portabla routern som man kan välja till abonnemanget mobilbredband?

Samt om någon vet märke/modell på routern?


Är det denna du menar ?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ter-p98816

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: 3's portabla router till mobilt bredband

Ser ut att vara något liknande men på bilden är den 3-brandad med denna beskrivning;


3G-router som delar nätverk via WiFi. Räckvidd upp till 15 meter, kan delas med upp till 10 användare. Routern kan kopplas direkt in i datorn med USB-kabel och fungerar då som ett vanligt USB-modem. Surfa i upp till 32 Mbit/s. Batteritid upp till 4,5 timmar vid aktivt användande och standby-tid upp till 100 timmar. Färg: Svart

4

Sv: 3's portabla router till mobilt bredband

Borsta skrev:

Ser ut att vara något liknande men på bilden är den 3-brandad med denna beskrivning;


3G-router som delar nätverk via WiFi. Räckvidd upp till 15 meter, kan delas med upp till 10 användare. Routern kan kopplas direkt in i datorn med USB-kabel och fungerar då som ett vanligt USB-modem. Surfa i upp till 32 Mbit/s. Batteritid upp till 4,5 timmar vid aktivt användande och standby-tid upp till 100 timmar. Färg: Svart


Aha...

satsa på en Huawei E589 istället och lås upp den.

http://www.lohelectronics.se/telia-huaw … p-684.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: 3's portabla router till mobilt bredband

Eller ett ordentligt modem som E392 som låses upp för 40 kr.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 3's portabla router till mobilt bredband

jonasolof skrev:

Eller ett ordentligt modem som E392 som låses upp för 40 kr.


Tja, beror ju på vad Trådskaparen har tänkt sig... sitta hemma & surfa = E392.

Surfa utanför hemmet = E589.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: 3's portabla router till mobilt bredband

jonasolof skrev:

Att E589 kan vara bra om man vill t ex strömma radio i bil betvivlar jag inte. Mlen vistas jag t ex ett par veckor i Kapstaden skulle jag hellre ha med mig E392 och t ex en Tiny.

När jag åkt skidor i Italien har Vololink va 125 med dubbla antennuttag alltid fungerat mycket bättre på 3G än mifin E 583C som ändå är rätt bra.

Båda har sin plats. Gäller bara att bestämma vilken.

En viktig parameter är förmågan hos routern eller modemet att hantera handover inkl övergång mellan 3G och 4G och tillbaka. Där har E589  fått goda vitsord. Det vore värdefullt med en kontrollerad jämförande undersökning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: 3's portabla router till mobilt bredband

Här är en test av Huawei E589 på IDG publicerad idag

http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.46776 … smartphone

9

Sv: 3's portabla router till mobilt bredband

jonasolof skrev:
jonasolof skrev:

Att E589 kan vara bra om man vill t ex strömma radio i bil betvivlar jag inte. Mlen vistas jag t ex ett par veckor i Kapstaden skulle jag hellre ha med mig E392 och t ex en Tiny.

När jag åkt skidor i Italien har Vololink va 125 med dubbla antennuttag alltid fungerat mycket bättre på 3G än mifin E 583C som ändå är rätt bra.

Båda har sin plats. Gäller bara att bestämma vilken.

En viktig parameter är förmågan hos routern eller modemet att hantera handover inkl övergång mellan 3G och 4G och tillbaka. Där har E589  fått goda vitsord. Det vore värdefullt med en kontrollerad jämförande undersökning.

Jo, men fungerar Vololink va 125 liggandes i jack/byxfickan när du susar ned för backen? :-)

Jag valde E589 just för att slippa Tiny och ett "powerpack", det blev mycket smidigare med E589.

E589 är överlägsen de andra när det gäller mobilitet, batteritid på upp till 10 timmar.

Men självklart håller jag med dig om att T.ex E392 med Tiny är bättre ibland, jag själv skulle inte kunna tänka mig att enbart ha E589 hemma som enda uppkoppling.

Nu har jag fiber hemma, men ändå... hemma skulle jag föredra en lösning med Tiny, och utanför hemmet (just för smidighetens skull) E589.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.