1

Tråd: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Vad är Tjänsten Internetdelning? 99kr/månad, hehe. Jag har gamla obegränsade surfa bas (99kr/månad) och har Internetdelat med min mobil utan någon jidrans extra betaltjänst. Stop på det nu och byte av opperatör?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

2 Senaste redigerad av Sam (2012-06-01 18:13:56)

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Jag tror att det är när man kör WiFi-tethering och när man använder mobilen som USB modem.

Det krockar med operatörernas MBB abbonemang.

3

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Det känns som om telenor försöker på sig en fuling... Hur kan Telenor hålla koll om du delar ditt Internet via en Tethering app (Barnacle tex)

Eller har jag missat något?

4

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

om du har en operatörslåst tele, som tex kan vara spärrad för detta - poppis i usa på iphåne och andronerd.

5

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Troligtvis kommer spärren att ligga i mobilen. Har du därmed root och annan tethering mjukvara påverkas du inte. Jag har även hört någonstans att iom ICS så ska funktionen kommit att spärra tethering även fast man inte har köpt telefonen från operatören. Alltså att den kollar om man har det tillvalet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Noterade för något år sedan i min iPhone'n att om jag tillät uppgradering av operatörs inställningar så försvann min internutdelnings funktion märkligt nog. Inte säker på om det är likadant idag, körde med Telia sist de hände, och de var samma för kollegorna och deras telefoner.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Jupp, evil settings

8

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Telias partner i Belgien är Mobistar och är man abonnent på mobistar funkar inte iphone tethering. Telia har kanske tagit efter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av ruva (2012-06-02 21:15:30)

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

careface skrev:

Troligtvis kommer spärren att ligga i mobilen. Har du därmed root och annan tethering mjukvara påverkas du inte. Jag har även hört någonstans att iom ICS så ska funktionen kommit att spärra tethering även fast man inte har köpt telefonen från operatören. Alltså att den kollar om man har det tillvalet.

Min är rootad så då kanske jag slipper bry mig. Om det skulle stoppas ändå så säger jag upp mitt abonnemang hos Telenor. Problemet är att när jag ligger inne ibland på Lasarettet använder jag telefonen som bredbandsdelare till min jailbrakade Ipad (utan 3G). Enda gångerna jag använder tethering.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

ruva skrev:
careface skrev:

Troligtvis kommer spärren att ligga i mobilen. Har du därmed root och annan tethering mjukvara påverkas du inte. Jag har även hört någonstans att iom ICS så ska funktionen kommit att spärra tethering även fast man inte har köpt telefonen från operatören. Alltså att den kollar om man har det tillvalet.

Min är rootad så då kanske jag slipper bry mig. Om det skulle stoppas ändå så säger jag upp mitt abonnemang hos Telenor. Problemet är att när jag ligger inne ibland på Lasarettet använder jag telefonen som bredbandsdelare till min jailbrakade Ipad (utan 3G). Enda gångerna jag använder tethering.

Då är det ju bara att ladda ner typ Barnacle WiFi Tethering så ska du komma förbi den spärren. Deras spärr ska dessutom inte läggas in på befintliga kunders abonnemang - men förlänger du så kommer du säkert drabbas. Frågan är dock om de kommer lägga in spärren på befintliga abonnemang utan bindningstid..

Jag tycker att det är helt sjukt att spärra internetdelning - säkerligen en konsekvens av att de har "obegränsat" internet då folk struntar i ett bredbandsabonnemang.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11 Senaste redigerad av ruva (2012-06-24 09:16:16)

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Internetdelning
Tjänsten som ger dig möjlighet att använda din smartphone som modem

Så här fungerar Internetdelning

Tjänsten öppnar upp möjligheten att internetdela i smartphones, (funktionen går även under namnet "WiFi Hotspot") och på så vis använda telefonen som ett modem för exempelvis surfplatta eller dator.
Du kan dela internetanslutningen antingen via din USB-sladd eller Bluetooth. Läs mer i mobilens instruktioner för att ta reda på hur du gör med just din smartphone.

Du som har Telenor Pott med Surf 249, 349 eller 449 har möjlighet att välja till Internetdelning. Tjänsten ingår i Fastpris Sverige och Fastpris Sverige Maxdeal.

Tjänsten har ingen bindningstid.

Just nu!
Förläng eller teckna nytt med något av abonnemangen Pott med Surf 249, 349 eller 449 få Internetdelning på köpet! Gäller om abonnamanget har bindningstid på 24 månader.
Du som har tjänsten Internetdelning får även gränsen för extremanvändning höjd från 15 GB till 100 GB. Läs mer om gränsen för extremanvändning under "prislista" på respektive abonnemang.

Priser

Internetdelning     99,00 kr/mån

Min bindningstid på gamla surfa bas har gått ut och jag kan inte Internetdela:

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/ingen_internet_delning-1.jpg

Inte bara det, hela mitt nätverk gick ner och kom inte ens in i Dovadroutern förrän jag stängt av Internetdelningen i telefonen och startat om routern. (Startade även om bägge routrarn när internetdelningen var på men det hjälpte inte).

Provade sedan abonnemanget i en bärbar dator med Conectify och då fungerade delningen. Det är bara i min olåsta och rootade Android telefon det inte fungrar. Jag ska testa lite till och om det inte fungerar säger jag upp mina 3 st abonnemang från Telenor.

EDIT --

När jag bytte APN från det automatiska valet: services.telenor.se
till att manuellt ställa in: internet.telenor.se
fungerar det.

Name: Telenor Data
APN: internet.telenor.se
MCC: 240
MNC: 08
APN type: : internet + MMS

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

12 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-24 11:01:02)

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

ruva skrev:

Internetdelning
Tjänsten som ger dig möjlighet att använda din smartphone som modem

Så här fungerar Internetdelning

Tjänsten öppnar upp möjligheten att internetdela i smartphones, (funktionen går även under namnet "WiFi Hotspot") och på så vis använda telefonen som ett modem för exempelvis surfplatta eller dator.
Du kan dela internetanslutningen antingen via din USB-sladd eller Bluetooth. Läs mer i mobilens instruktioner för att ta reda på hur du gör med just din smartphone.

Du som har Telenor Pott med Surf 249, 349 eller 449 har möjlighet att välja till Internetdelning. Tjänsten ingår i Fastpris Sverige och Fastpris Sverige Maxdeal.

Tjänsten har ingen bindningstid.

Just nu!
Förläng eller teckna nytt med något av abonnemangen Pott med Surf 249, 349 eller 449 få Internetdelning på köpet! Gäller om abonnamanget har bindningstid på 24 månader.
Du som har tjänsten Internetdelning får även gränsen för extremanvändning höjd från 15 GB till 100 GB. Läs mer om gränsen för extremanvändning under "prislista" på respektive abonnemang.

Priser

Internetdelning     99,00 kr/mån

Min bindningstid på gamla surfa bas har gått ut och jag kan inte Internetdela:

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/ingen_internet_delning-1.jpg

Inte bara det, hela mitt nätverk gick ner och kom inte ens in i Dovadroutern förrän jag stängt av Internetdelningen i telefonen och startat om routern. (Startade även om bägge routrarn när internetdelningen var på men det hjälpte inte).

Provade sedan abonnemanget i en bärbar dator med Conectify och då fungerade delningen. Det är bara i min olåsta och rootade Android telefon det inte fungrar. Jag ska testa lite till och om det inte fungerar säger jag upp mina 3 st abonnemang från Telenor.

EDIT --

När jag bytte APN från det automatiska valet: services.telenor.se
till att manuellt ställa in: internet.telenor.se
fungerar det.

Name: Telenor Data
APN: internet.telenor.se
MCC: 240
MNC: 08
APN type: : internet + MMS

Egendomligt..  Detta ifrån en mobil alltså.. Har du tagit emot några uppdateringar till din mobil eller någonting sådant? Jag använder appen barnacle, och här funkar det fortfarande bra utan några problem.. Jag kör en gammal X10i och kör på ett kontantkort med fri surf i 30 dagar

13

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Själva spärren ska, enligt den info jag har, inte vara införd i nätet ännu. Möjligheten att internetdela med tredjeparts app, alltså någon från tex Google Play kommer inte begränsas - speciellt inte om man har root.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14 Senaste redigerad av Sam (2012-06-24 16:23:46)

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Ruva - du kan ta screenshot på din iPhone/iPad genom att trycka POWER och HOME knappen samtidigt. Då sparas bilden i albumet. No need for a camera!  ;-)

15

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Sam skrev:

Ruva - du kan ta screenshot på din iPhone/iPad genom att trycka POWER och HOME knappen samtidigt. Då sparas bilden i albumet. No need for a camera!  ;-)

Javisst ja, det har ungarna i skolan lärt mig, men man glömmer så fort smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

16

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Jag var idag i kontakt med Telenor, för en av deras åtrerförsäljare (Dialect) ringde upp mig i förra veckan, och sa att jag kunde byta mitt Telenor företags mobil abonnemang till Telenor Pott med surf 349:-/mån.

Band jag 24 mån, så fick jag 100:-/mån i en rabatt som kunde användas till ny mobil eller till plus tjänster. Säljaren föreslog att jag kunde välja Internetdelning, så min smartphone blev en mobil Hotspot.

Det lät bra tyckte jag, jag har ett Telenor 4G 80 Mbit/s med riktantenner utomhus, så det är närmast att betrakta som ett "fast" mobilt bredband, och jag behövde ett mobilt bredband att ta med.

Men idag när jag var i kontakt med Telenor, för att överlåta företagsabonnemanget till mig privat, för att kunna byta till Pott med surf, fanns inte tjänsten Internetdelning kvar längre.

Eftersom tjänsten Internetdelning inte fanns kvar, tyckte de att jag skulle skaffa ett av deras vanliga mobila bredbands abonnemang, 4g maxi fri surf för 249 kr/mån.

Väldigt stor prisskillnad, jämnfört att kunna ha en mobil telefoni + mobil Hotspot med 16 Mbit/s och 100GB/mån i datamängd, som man dessutom kan säga "ingår" om man binder 24 mån.

Ytterst tveksam till deras försäljningsmetoder, att ena veckan bli uppringd av säljare, och redan på måndagen veckan efter, så är det helt andra villkor som gäller.

Så hade jag inte kollat noga, utan bara gjort om mobil abonnemanget utifrån vad säljaren sa, så hade jag kännt mig ganska lurad av Telenor.

17

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Tjänsten internetdelning togs bort för bara någon dag sedan, i samma veva gjorde man om abonnemangen. Klistrar in min post från ett annat forum här:

"Jag har inte koll på exakt vad som ändrats, men främst är det datatrafiken som ändrats. Surfar man mer än vad som ingår så kostar det 9kr/dag. I övrigt så är de priserna nedan de som är specifika för respektive pottabonnemang.

Generellt gäller
0,99kr/samtal i öppningsavgift
3000 fria SMS ingår, därefter 0,69kr/SMS
1,99kr/MMS

Pott med Surf 149
1GB surf i upp till 5Mbit/s
Månadsrabatt 30kr/månad
0,69kr/minut
9kr/dag vid överskriden surfmängd

Pott med Surf 249
3GB surf i upp till 10Mbit/s
Månadsrabatt 50kr/månad
0,39kr/minut
9kr/dag vid överskriden surfmängd

Pott med Surf 349

10 GB i upp till 20Mbit/s
Månadsrabatt 100kr/månad
0,29kr/minut
9kr/dag vid överskriden surfmängd

Pott med Surf 449
Obegränsad surf i upp till 30Mbit/s (efter 15GB gäller FUP)
Månadsrabatt 150kr/månad (just nu 240kr/månad)
0,19kr/minut"

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

careface skrev:

Tjänsten internetdelning togs bort för bara någon dag sedan, i samma veva gjorde man om abonnemangen. Klistrar in min post från ett annat forum här:

"Jag har inte koll på exakt vad som ändrats, men främst är det datatrafiken som ändrats. Surfar man mer än vad som ingår så kostar det 9kr/dag. I övrigt så är de priserna nedan de som är specifika för respektive pottabonnemang.

Generellt gäller
0,99kr/samtal i öppningsavgift
3000 fria SMS ingår, därefter 0,69kr/SMS
1,99kr/MMS

Pott med Surf 149
1GB surf i upp till 5Mbit/s
Månadsrabatt 30kr/månad
0,69kr/minut
9kr/dag vid överskriden surfmängd

Pott med Surf 249
3GB surf i upp till 10Mbit/s
Månadsrabatt 50kr/månad
0,39kr/minut
9kr/dag vid överskriden surfmängd

Pott med Surf 349

10 GB i upp till 20Mbit/s
Månadsrabatt 100kr/månad
0,29kr/minut
9kr/dag vid överskriden surfmängd

Pott med Surf 449
Obegränsad surf i upp till 30Mbit/s (efter 15GB gäller FUP)
Månadsrabatt 150kr/månad (just nu 240kr/månad)
0,19kr/minut"

Visst.  Klart, enkelt och begripligt?  Allt vad man skulle önska sig?  Jag gillar, och det har jag nog alltid gjort, det där med "3000 fria SMS ingår, därefter 0,69kr/SMS".  Vad mer kan man önska sig?  Och så länge folk går på det, då får vi alla känna oss tacksamma sad  Nej, jag tar det som en förolämpning till kundernas intelligens.  Men så länge folk finner lämpligt att försörja dem som *behöver*, då får man vad man förtjännar, inte sant?

Free your mind, and your OS will follow.

19 Senaste redigerad av idgforum (2012-09-25 16:51:03)

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

faxekaxe skrev:

Jag var idag i kontakt med Telenor, för en av deras åtrerförsäljare (Dialect) ringde upp mig i förra veckan, och sa att jag kunde byta mitt Telenor företags mobil abonnemang till Telenor Pott med surf 349:-/mån.

Band jag 24 mån, så fick jag 100:-/mån i en rabatt som kunde användas till ny mobil eller till plus tjänster. Säljaren föreslog att jag kunde välja Internetdelning, så min smartphone blev en mobil Hotspot.

Det lät bra tyckte jag, jag har ett Telenor 4G 80 Mbit/s med riktantenner utomhus, så det är närmast att betrakta som ett "fast" mobilt bredband, och jag behövde ett mobilt bredband att ta med.

Men idag när jag var i kontakt med Telenor, för att överlåta företagsabonnemanget till mig privat, för att kunna byta till Pott med surf, fanns inte tjänsten Internetdelning kvar längre.

Eftersom tjänsten Internetdelning inte fanns kvar, tyckte de att jag skulle skaffa ett av deras vanliga mobila bredbands abonnemang, 4g maxi fri surf för 249 kr/mån.

Väldigt stor prisskillnad, jämnfört att kunna ha en mobil telefoni + mobil Hotspot med 16 Mbit/s och 100GB/mån i datamängd, som man dessutom kan säga "ingår" om man binder 24 mån.

Ytterst tveksam till deras försäljningsmetoder, att ena veckan bli uppringd av säljare, och redan på måndagen veckan efter, så är det helt andra villkor som gäller.

Så hade jag inte kollat noga, utan bara gjort om mobil abonnemanget utifrån vad säljaren sa, så hade jag kännt mig ganska lurad av Telenor.

Men för blövan - jag låste mig i två år för att det var fri surf vilket jag blev lovad av försäljaren. Finns det ingen moral alls i branschen?

20 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-25 11:32:03)

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

Och Telia ökar priset på (redan ingångna?) surfabonnemang för att de tillåter VoIP och Skype.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

I praktiken  binder  avtalet  dej men inte operatören.

Akta er för all sorts bindningstid. Nåja, nån månads uppsägningstid för ett billigt abonnemang går ju an. Två år är alldeles för långt.

22

Sv: Tjänsten Internetdelning 99kr?

operatörerna & moral ?
knappast, det har dom visat om & om igen, gäller nog samtliga.
är nog skapligt illa när dom får vara med på nyheterna titt som tätt tom hela program om den dåliga moral statens företag uppvisar med politikernas goda minne, för det har pågott länge utan reaktion.