1

Tråd: Tre 4G prestanda och modemrekommendation

Hej,

Jag har idag 4G hos Tele2 men tänkte slå ihop mina abonnemang och gå över till Tre. De har tidigare inte haft täckning i Jönköping men jag såg att utbyggnaden nu har nått även hit. Vad kan jag förvänta mig för hastighet hos Tre och kan ni rekommendera någon router alt. modem + router kombination som fungerar bra och var man kan handla till bästa pris (utan bindningstid).

Med Tele2 får jag ut följande (Över 802.11n).

http://www.speedtest.net/result/2178717388.png

Tillförlitligheten har dock inte varit den bästa sedan jag skaffade dem i Maj.


Tacksam för tips och förslag!

2

Sv: Tre 4G prestanda och modemrekommendation

Beroende på vilken typ av nät som är utbyggt i Jönköping så kan du förvänta dig allt mellan 10-40Mbit/s, skulle jag säga. Kolla in i en 3Butik och be att få testa det i butiken eller att du får hem det och testa det (se till att det då skrivs på båda kopiorna av avtalet).

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Tre 4G prestanda och modemrekommendation

Jag tog en sväng till en butik idag men han jag pratade med visste inte vad man kan få i Jönköping. Hans erfarenheter sträckte sig till Göteborg och jag fick känslan av att han inte hade någon direkt koll. Tyvärr hade de inte heller någon utrustning i butiken som man kunde testa! Väldigt konstigt men nätet är som sagt ganska nytt här. Om man gick på alternativet att köpa en router tog de 2050 kr utan bindningstid.

Är det någon som vet om man kan använda ett tvillingkort från sitt mobilabonnemang eller måste man teckna ett separat abonnemang för mobilt internet?

4 Senaste redigerad av careface (2012-09-15 14:48:13)

Sv: Tre 4G prestanda och modemrekommendation

Andreas Johansson skrev:

Jag tog en sväng till en butik idag men han jag pratade med visste inte vad man kan få i Jönköping. Hans erfarenheter sträckte sig till Göteborg och jag fick känslan av att han inte hade någon direkt koll. Tyvärr hade de inte heller någon utrustning i butiken som man kunde testa! Väldigt konstigt men nätet är som sagt ganska nytt här. Om man gick på alternativet att köpa en router tog de 2050 kr utan bindningstid.

Är det någon som vet om man kan använda ett tvillingkort från sitt mobilabonnemang eller måste man teckna ett separat abonnemang för mobilt internet?

3 har idag inget abonnemang för 4G i mobiltyp. Tvillingkort finns för företag, ej för privatpersoner hos 3. De har dock ett abonnemang 3Surf DUO där du får två simkort med varsitt nummer. Totalt ingår 20GB data där, 399kr/månad.

Lite oturligt att de inte hade någon möjlighet att låta dig testa det i butik. Du kan ju dock prata med dem på telefon och se vad ni kan komma fram till vad gäller testperiod. Spela in samtalet (vilket man alltid bör göra vid beställningar) så har bevis OM det mot förmodan skulle bli något krångel om du vill lämna tillbaka modemet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Tre 4G prestanda och modemrekommendation

Jag har pratat med tre:s support och det som är lämpligast i min situation är ett 3Bredband Premium då användandet ligger runt 50GB/månad (+ 3-10GB/månad på mobilen, duo är för litet m.a.o.). Man kan ha ett tvillingkort men det är bara ett kort som kan vara uppkopplat samtidigt vilket innebär att man måste komma ihåg att stänga av routern hemma om man åker iväg annars kan man glömma att surfa från mobilen.

Jag tänkte köpa modemet utan bindningstid i alla fall och om jag inte är nöjd efter att ha testat en vecka är det bara att gå tillbaks till butiken med det.

6

Sv: Tre 4G prestanda och modemrekommendation

Tvillingkortet, är det för företag eller privat? Det borde nämligen gå att vara uppkopplad på båda samtidigt nämligen! Vilket abonnemang var det som du skulle teckna då?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776