26

Sv: Råd önskas

ELFA har 18 olika typer av Mascotladdare som torde ha samma trestegsstyrkrets men olika utförande och max. laddström. Det viktigaste är att de inte har kylfläkt för en sådan går lätt sönder. Nån av modellerna med 2,7A eller 4A borde räcka för router och modem. Välj absolut INTE modeller som har manuell inställning av "mode". Om elströmmen bryts så startar de inte av sej själva utan man måstye gå dit och trycka på den idiotiska Mode-knappen. Sådant kan inte kallas underhållsladdare.

Jag använder Meanwell DC/DC  som kan ge reglerad utspänning för 5 eller 12 V från 9...18 V inspänning. De finns i flera olika storlekar men 15 eller 25 W torde räcka (SD-25A-12, ELFA-nummer 69-060-10 pris 239 kr.). De har skruvanslutning och tål kortslutning. Jag har använt dem i många år och är väldigt nöjd.

Jodå, vi körde WLAN över 8 km med riktantenner (paraboler) i flera år men jag tröttnade på att varje vecka gå igenom rumban med att stänga av och starta upp dem då de låste sej. Det går an om burkarna är hemma men jag måste köra 10 km för att komma åt dem.

27

Sv: Råd önskas

Ctec har mode knapp så den faller bort enl NHus varning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Råd önskas

Discover: Ja jag får ta och skicka upp lite bilder när det drar ihop sig. Har beställt Poynting Panelantenn 9 dBi 2 pol för 4G 800/900Mhz och tecknat abb med Telenor. Passade även på att beställa ett Dovado tiny från dem, billigaste stället jag hittade.
Har även pratat med den tekniksupporten om var deras master är och fått veta att de är söderut längs med E4:an c:a 3km bort. Skickade ett mail till dem för att få reda lite mer exakt dessa är:

JAG:

Hej jag skulle vilja veta GPS positionerna för de närmsta masterna från mig. Jag skall sätta upp en mast och riktantenn på ett berg alldeles intill och då vore det bra och veta den optimala placeringen av masten.

Telenor:

Hej!

Tack för ditt e-mail!

Den mast/cell med bäst förutsättningar för ditt ändamål
ligger benägen 1.8km söder om dig. Den är rikad nära
rakt mot din adress och sänder 3g-nät.

X: 6505835
Y: 1526874

Ha en bra dag!

3G? Jag som beställt en 900MHz antenn.

Men jag tänkte iallafall springa runt på berget med antennen och kolla optimalplacering. Tallen känns jäkligt hög att klättra i, hoppas jag hittar en punkt där det funkar som är lite lägre ned. Har kollat i Google earth på lite olika sträckningar och studerat höjdprofilen längs med sträckningarna mot E4:an. Hade varit bra om man hade fått lite fler mastpositioner av dem.

jonasolof: Intressant med Wifi... funkar det med massa träd mellan?

29 Senaste redigerad av Discover (2012-09-08 19:35:30)

Sv: Råd önskas

blackgate skrev:

Discover: Ja jag får ta och skicka upp lite bilder när det drar ihop sig. Har beställt Poynting Panelantenn 9 dBi 2 pol för 4G 800/900Mhz och tecknat abb med Telenor. Passade även på att beställa ett Dovado tiny från dem, billigaste stället jag hittade.
Har även pratat med den tekniksupporten om var deras master är och fått veta att de är söderut längs med E4:an c:a 3km bort. Skickade ett mail till dem för att få reda lite mer exakt dessa är:

JAG:

Hej jag skulle vilja veta GPS positionerna för de närmsta masterna från mig. Jag skall sätta upp en mast och riktantenn på ett berg alldeles intill och då vore det bra och veta den optimala placeringen av masten.

Telenor:

Hej!

Tack för ditt e-mail!

Den mast/cell med bäst förutsättningar för ditt ändamål
ligger benägen 1.8km söder om dig. Den är rikad nära
rakt mot din adress och sänder 3g-nät.

X: 6505835
Y: 1526874

Ha en bra dag!

3G? Jag som beställt en 900MHz antenn.

Men jag tänkte iallafall springa runt på berget med antennen och kolla optimalplacering. Tallen känns jäkligt hög att klättra i, hoppas jag hittar en punkt där det funkar som är lite lägre ned. Har kollat i Google earth på lite olika sträckningar och studerat höjdprofilen längs med sträckningarna mot E4:an. Hade varit bra om man hade fått lite fler mastpositioner av dem.

jonasolof: Intressant med Wifi... funkar det med massa träd mellan?


Om du vill se vart närmaste 4G mast befinner sig så använd täckningskartan hos Tele2,
zooma in till 1 km och då kan du välja 2G, 3G eller 4G.

Telenor & Tele2 delar 2G & 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

30

Sv: Råd önskas

man kan tex använda fxp, där man skickar filer mellan två datorer via ftp med en tredje dator med valfritt operativsystem tex mobil.

jag har haft "åska" i mina antenner vid torrt väder, tex det snöar och det skapas statiska laddningar i antennkablarna, varför dc-kortslutna antenner är "trevliga".
jag räknade spänningen via matte med hjälp av längden på ljusbågen, och den var över 100 000volt.

.....

31 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-09 08:00:56)

Sv: Råd önskas

Statisk elektricitet i antenner t ex vid snöfall och stark vind visar sig, nytt för mig, kunna vara ett stort problem och skada utrustningen, kallas ofta snow static. Så att bara låta routern slå över till extern om ansluten antenn har mindre motstånd än 4,7 kohm är ett sätt att skydda utrustningen som i huaweis B593.
Det talar också mot dc öppna rundstrålande antenner som utomhusantenner eller i en tall såvida man inte lägger till ett lämpligt motstånd över antenningången.

Om lång wifilänk: bara i öppen terräng. Har ingen uppfattning om hur lång länk man skulle kunna ha i skog på 2,4 GHz. Men eftersom ett modem kan kommunicera med en basstation på 2600 och 900 genom skog med max 0,23 watt uteffekt så går det ju bevisligen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Råd önskas

Nu beror det också på systemet. WLAN är ett billighetssystem med MYCKET sämre protokoll än mobilprotokollen. Eftersom radiokommunikation hör till de allra värsta fallen så måste man anta att kanalen är utsatt för en mängd olika störningar. Då har protokollen stor betydelse för att plocka fram nyttosignalen, rätta felen i mottagen information och begära omsändning ifall det inte lyckas. Med en massa datakraft i mottagaren och smarta protokoll kan till synes omöjliga signaler tas emot. Men det finns inte i WLAN-utrutning. Däremot har mobilföretagen satt ned miljarder på att utveckla sina protokoll och hårdvara.

WLAN gör det lätt för sej och begär omsändning av paketet utan att försöka med alltför mycket felkorrigering. Om man betänker att hastigheten mer än halveras vid omsändning av paketen så förstår man att sämre mottagning mycket snabbt drar ned WLAN till rena telefonmodemnivån. Dessutom låser sej eländet lätt ...

33

Sv: Råd önskas

Den här FAQ om wlan länkar innehåller mycket info. Det framgår att dämpning i skog är mycket kraftig.

http://www.wlanantennas.com/faq.php

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Råd önskas

Om man bor avsides ute på landet så går det ju att använda WLAN med betydligt starkare effekt också, det är dock fortfarande lika olagligt som inne i tätbebyggt område.

Men bor du så pass avsides så det inte stör någon annan så är det ju inget problem kan jag tycka.


Radiolänk med dessa två kanske ?

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=163

Eller:

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=133

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

35

Sv: Råd önskas

Nu sitter jag här och surfar med 14 - 16 Mbit/s och det känns helt otroligt! Men antennen är inte uppe på berget utan uppe på ett maströr på skorstenen. Känns som man har blivit snuvad på 2000:- av Regmo som sa att det inte fanns ngn signal alls här på gården.

Jag och en kompis gick med antenn, modem och dator och kollade bästa placeringen på berget och hittade en plats 2 m över marken där vi fick bästa signal/hastighet 20 - 25 Mbit/s. Så vi gick ned och tog en kaffe och så tänkte vi att ja va tusan vi testar lite här  nere också. Sagt och gjort vi prövade vid altanen på huset och kom upp i 12 -14 Mbit. Trodde knappt på det eftersom Regmo hade just stått där med sina fina instrument och viftat, dock bara i ståhöjd. Så då gick vi upp på taket och fäste antennen på tv antennmasten och se där det gick det med! Jag är super glad nu att det funkar och att jag slipper dribbla med en uppsättning på berget och dra kabel och allt det förde med sig med åska och andra problem som skulle kunna uppstå där.

Skall åka och handla ett maströr till i veckan och prova att höja 1,5 meter och se om man kan få lite bättre signal.

RSSI (skräp - jag vet) -89 dBm
RSRP - 99
RSRQ -3