26

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

Tack, hittade det senare,  många menyer och många inställningar :-)
Väntar dock med att stänga av..är ju mitt första skydd utåt.
Nu har uppkopplingen fungerat ett tag igen, efter att jag stängde ner brandväggen i min MacBook.
peppar peppar..

Humorn är flytvästen på livets flod

27

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

Efter ytterligare tester har jag upplevt följande hos mig.

Manuellt ställd till 4G = stabil uppkoppling utan avbrott/sirap surf. Nackdel kraftigt reducerad dl hastighet p g v ej färdigställd 4G utbyggnad i mitt område.

Manuellt ställd 3G = instabil uppkoppling där avbrott/sirap symtom kommer titt som tätt. Dl hastighet 23-28Mbit.

Finns denna observation hos någon av er andra som också upplevt avbrott/sirap effekten?

28

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

Jag kör 4g på 900mhz och det enda jag märk är att upp hastigheten varierar väldigt mycket.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

29

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

Har nu vänt ut och in på min DWR-923.
Installerat 2st Poynting riktantenner och testat utanför stan med masten på 1km samt i Gbg med orginalantenner mot masten i samma höjd på 300m.
Ingen skillnad. Skituppkoppling via Telenor så jag antar att det är pga överbelastning (Cellandning) i nätet.
Telenor har startat om sina master vid 3 tillfällen hos mig denna sommar men problemen kvarstår.
Uppkopplingen varirerar stort från minut till minut och dör emellanåt.

30

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

Run 24: 3g antar jag eller 4g? konstig det där med antennerna...... nog borde du ha en skillnad ifall du nu inte har full strycka då dvs smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

31

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

Min svåger och och kollega har samma problem med 923 på 3G nedkoplingar flera ggr om dagen. Jag bor granne med svågern och har en E398 och Tiny utan problem... Så nog är det DWR923 på 3G som är problemet! Lösning?

32

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

nybom skrev:

Min svåger och och kollega har samma problem med 923 på 3G nedkoplingar flera ggr om dagen. Jag bor granne med svågern och har en E398 och Tiny utan problem... Så nog är det DWR923 på 3G som är problemet! Lösning?

Lösningen är att låsa på 4G och 900 MHz

Humorn är flytvästen på livets flod

33

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

Jag gick och köpte mig en E392 för att se ifall symtomen med nedkoppling på 3G försvann. Körde den med en Tiny där utfallet tyvärr visade sig negativt, även denna kombination av hårdvara kopplade ned på Telenor 3G.

Som Sven skriver, låser man 4G 900 eller 2600 försvinner problemet.

34

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

Om man har problemet med nedkoppling och det inte finns 4G återstår art säkra en stabilare signal. Använd två antenner monterade en eller ett par meter ifrån varandra. Om det finns fuktig mar eller vatten framför antennerna, montera dem i olika höjd eftersom varierande reflexer kan slävka ut signalen.

Kort sagt diversitetsmottagning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

jonasolof skrev:

Om man har problemet med nedkoppling och det inte finns 4G återstår art säkra en stabilare signal. Använd två antenner monterade en eller ett par meter ifrån varandra. Om det finns fuktig mar eller vatten framför antennerna, montera dem i olika höjd eftersom varierande reflexer kan slävka ut signalen.

Kort sagt diversitetsmottagning.

Du har med säkerhet rätt ur ett rent mobiltekniskt perspektiv. Kör dock med exakt denna setup som du beskriver och har endock samma bekymmer. Tror mer och mer att bekymret härleds till överbelastning på 3G masten, vilket telenor i något av mina samtal till dem också medgav.

36

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

jag kan ha 6% mottagning och det är råstabilt, men annan plats samma saker modem, router m.m. med +90% mottagning kopplar det ner och strular.

37

Sv: Instabil uppkoppling DWR-923

Sven P skrev:
nybom skrev:

Min svåger och och kollega har samma problem med 923 på 3G nedkoplingar flera ggr om dagen. Jag bor granne med svågern och har en E398 och Tiny utan problem... Så nog är det DWR923 på 3G som är problemet! Lösning?

Lösningen är att låsa på 4G och 900 MHz

Ja, om man kan nöja sig med 3/3Mbit... På 3G får man 26/3 Mbit men med en massa nedkopplingar.
Jag tror inte det är masten det är fel på. Vi bor 400 M ifrån 3G masten. Min granne med D-linken får flera nedkopplingar om dgen med eller utan riktantenn. Medan jag får stabliluppkoppling med Tiny + E398 på 3G Vi bor så nära masten att det inte verkar göta någon större skillnad med riktantenn eller utan.
Närmaste 4G 2600Mhz mast är på 2500 m avstånd. Den får vi ingen mottagning alls emot varken med eller utan riktantenn.
Jag vet inte var närmaste 4G 900 Mhz mast är men som sagt, dålig hastighet från den...
Jag antar att lösningen är att vänta på ny firmware till D-linken eller att helt enkelt byta ut den mt Tiny + E398/392...