1

Tråd: Lista över vilka operatörer delar nät!

Hej alla!
Har ngn möjligen lyckats hitta en lista över vilka operatörer delar 2G/3G/4G nät/master?
Har googlat lite på detta men hittar inget bra svar...

Det jag förstår i nuläget är att för 3G så ser det ut som så

Telia och tele2
Telenor och tre

men hur är för 2G och 4G


MVH/Jean

2

Sv: Lista över vilka operatörer delar nät!

http://www.telenor.se/privat/kundservic … -idag.html

tele2 sammarbete verkar ha försvunnit från telenor

när jag sökte på telenor så hittade en artikel men den hade tagits bort när jag frågade emma så svarde - Du undrar om våra konkurrenter. Vår främsta konkurrent är Telia Sonera men även Tele2Comviq och 3 är starka inom mobiltelefoni på den svenska marknaden.

2g där sammarbetar inga mobil op med varandra

4g telenor bygger ut sitt nät själva enligt personalen på telenor tele2 har dom inte sammarbete med än

telia bygger sitt nät själva

tele2 har inte än sammarbets avtal med telenor

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

3 Senaste redigerad av otto84 (2012-03-18 08:48:26)

Sv: Lista över vilka operatörer delar nät!

Nja, Tele2 och Telenor bygger 4G tillsammans. Såvitt jag har förstått har de även börjat samarbetet på 2G i vissa delar av landet.

Telia bygger 2G och 4G själva men samarbetar med Tele2 på 3G.

Telenor och 3 samarbetar på 3G utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. 3 bygger dock ut själva på 900 bandet lite här och där.

4

Sv: Lista över vilka operatörer delar nät!

Net4Mobility bygger ett 4G nät åt Telenor & Tele2

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

5

Sv: Lista över vilka operatörer delar nät!

Telenor och Tele2 äger Net4Mobility tillsammans sedan -09.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

6

Sv: Lista över vilka operatörer delar nät!

otto84 skrev:

Nja, Tele2 och Telenor bygger 4G tillsammans. Såvitt jag har förstått har de även börjat samarbetet på 2G i vissa delar av landet.

Telia bygger 2G och 4G själva men samarbetar med Tele2 på 3G.

Telenor och 3 samarbetar på 3G utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. 3 bygger dock ut själva på 900 bandet lite här och där.


Där det finns 4G utbyggt för Telenor & Tele2, där delar man även 2G nät.

Enligt en källa på Tele2 så kommer samtliga basstationer för 2G i Sverige att bytas ut till sådana som klarar EDGE och då kommer de även att uppgraderas till 4G.

Enligt källan så kommer man om något år ha
lika bra 4G täckning som man har GSM täckning idag.


Gå in på telenor.se och kolla täckningen för 4G,
om ni jämför med Tele2 4G täckning så visar Tele2
endast 4G 2600 MHz medans Telenor visar 4G 900 MHz och 2600 MHz.


Jag utgår från Telenors täckningskarta även om jag är kund hos Tele2.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7 Senaste redigerad av otto84 (2012-03-18 22:45:15)

Sv: Lista över vilka operatörer delar nät!

Discover skrev:

Där det finns 4G utbyggt för Telenor & Tele2, där delar man även 2G nät.

Låter vettigt men det verkar inte stämma. Idag var jag i Karlstad och enligt Telenors karta finns där 4G på både 2600 och 900 Mhz. Men jag fick inte EDGE med Tele2. Däremot hade Telenor EDGE. Och inget nytt när jag sökte nät manuellt. Ett nät för Tele2 och ett för Telenor, som det alltid har varit.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-14 16:32:33)

Sv: Lista över vilka operatörer delar nät!

Och jag testar nu med min tyska router AVM6840 som dock bara har 800 och 2600 banden. Med ett universal telecom sim som ska funka mot telenor får jag i routerns översikt över hörbara celler på 2600 tre stycken tele2 celler, varav den starkaste med RSRP -85 dBm (fyra pinnar av fem), och två teliaceller, varav den starkaste på -110 dBm. Då hör det till saken att jag är en mil norr om närmaste 2600 mast som finns i höjd med Kalmar på vardera sidan av Ölandsbron och har en 18 dBi mimo sektorantenn i fönstret på 4 meter p. Vore jag inne i Kalmar skulle det säkert  finnas telenorsignal. I alla händelser finns det inte samstämmighet mellan tele2s och telenors utbredningsområde så de verkar inte ha gemensamma antenner, möjligen master. Vad innebär då egentligen Net4Mobility? 

Samma sak för övrigt med Telias och Tele2s samarbete på UMTS. Med en router som står i ett fönster med 3 km till närmaste 3G mast som dessutom syns väl över sundet får jag RSSI -63dBm med Telia men minst tio dB sämre med Tele2 när jag byter kort och APN. RSSI står här inte för störningar för signalen är mycket stabil och bra.

(PS har nu äntligen fått routern att fungera med olika simkort, jag hade sabbat lite så det behövs simkortsadaptrar och mikrosim för att trycket på kortet ska bli tillräckligt. Släden hade fastnat när jag satte in den med en simkortsadapter men utan microsim. En journalist skrev om samma tabbe häromdagen, han förstörde sin e589 och gick och köpte en ny).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Lista över vilka operatörer delar nät!

jonasolof skrev:

Och jag testar nu med min tyska router AVM6840 som dock bara har 800 och 2600 banden. Med ett universal telecom sim som ska funka mot telenor får jag i routerns översikt över hörbara celler på 2600 tre stycken tele2 celler, varav den starkaste med RSRP -85 dBm (fyra pinnar av fem), och två teliaceller, varav den starkaste på -110 dBm. Då hör det till saken att jag är en mil norr om närmaste 2600 mast som finns i höjd med Kalmar på vardera sidan av Ölandsbron och har en 18 dBi mimo sektorantenn i fönstret på 4 meter p. Vore jag inne i Kalmar skulle det säkert  finnas telenorsignal. I alla händelser finns det inte samstämmighet mellan tele2s och telenors utbredningsområde så de verkar inte ha gemensamma antenner, möjligen master. Vad innebär då egentligen Net4Mobility? 

Samma sak för övrigt med Telias och Tele2s samarbete på UMTS. Med en router som står i ett fönster med 3 km till närmaste 3G mast som dessutom syns väl över sundet får jag RSSI -63dBm med Telia men minst tio dB sämre med Tele2 när jag byter kort och APN. RSSI står här inte för störningar för signalen är mycket stabil och bra.

(PS har nu äntligen fått routern att fungera med olika simkort, jag hade sabbat lite så det behövs simkortsadaptrar och mikrosim för att trycket på kortet ska bli tillräckligt. Släden hade fastnat när jag satte in den med en simkortsadapter men utan microsim. En journalist skrev om samma tabbe häromdagen, han förstörde sin e589 och gick och köpte en ny).

Telenor och Tele2 delar allt utom backbone-näten, så det låter mycket konstigt att du inte hittar någon Telenor signal. Om du har möjlighet så skulle det vara kul att få reda på hur det ser ut i Kalmar eller på ett ställe där du vet att det finns täckning med Telenor?

Telias och Tele2 3G samma sak där, det låter också konstigt...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Lista över vilka operatörer delar nät!

Nästa åtgärd är att pröva routern med ett tele2 sim. Dock borde telenors PLMN 24008 dyka upp i nätöversikten om jag har ett telia kort i, för det har telenor gjort tidigare ( på annan plats).  Jag får åka en mil för att kolla, tar det så småningom vid något lunchbord.

UMTS med Telia och tele 2 var med Vololink router VA125 som har dubbla påskruvade antenner. Avläsningarna skedde bara med ett par minuters mellanrumm , den tid det tar för simkortsbyte. logga in och byta APN.



om jag nu får det att funka. det strulade lite igen och jag börjar misstänka att det är mer komplext än bara kontakttrycket. Kan handla om spänningssätttningen och läsningen av simkorten också. När kortet har suttit i routern vid installation av FW, ny eller gammal, så blir det inte läst när routern bootar upp, Men då stänger jag av, filar lite med kortsläden, startar om och så har det funkat, för det mesta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.