276

Sv: Telenor lanserar 4G-router

ralfdav skrev:

Hej alla,

Har just i veckan fått Bredband 4G m router (DWR-923) från BBB.
Ett första test där jag var direktansluten med en laptop på WiFi gav hyfsad hastighet (40 MBit/s nedströms o 7 MBit/s uppströms).
Dessvärre stötte jag sedan som så många andra här på patrull när jag skulle koppla in routern i bryggat läge till min D-Link DIR-655 (vilket såklart 3 pers på kundtjänst och teknisk support bekräftat fungerar). En tekniker bekräftade snabbt att det inte i nuläget är möjligt och att en kommande FW-release till DWR-923 skulle råda bot på detta och "en massa andra buggar".

Läste mig igenom denna tråd och bestämde mig för att testa följande:

* DWR-923 i NAT-läge (som den kom med vid leverans)
* Reservera IP i DWR-923 för min DIR-655 (MAC adressen för WAN)
* Ange DIR-655 IP som Virtual DMZ Host (är det rätt sätt att lägga DIR-655 på DMZ?) i DWR-923
* Stängt av WiFi på DWR-923
* Kopplat LAN-port 1 på DWR-923 till WAN på DIR-655

Körde igång allt på nytt och det funkade!!! Surf, mail, SIP-telefoni mm inga problem, återstår att kolla att VPN inte får hicka. Hastigheten kändes bra, dock när jag mätte med Bredbandskollen så fick jag bara 5 MBit/s nedströms och 6 MBit/s uppströms. Allstå liten skillnad uppströms men stor nedströms, varför??? Är det något med DMZ som spökar? Har inte gjort andra ändringar och vet att nätverket i övrigt i hemmet inte utgör en flaskhals.

Alla råd mottas tacksamt!


Har samma installation med med DIR-655 och hade även samma problem med hastighetsförsämringen. Men jag testade att dra in senaste Firmware:DWR-923_A1_FW v 1.2.9.36 (http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008.asp) och efter det så är det samma höga hastighet genom båda routerna. Nu kanske även Transparent Mode fungerar. Har dock inte testat.

277

Sv: Telenor lanserar 4G-router

johan_932 skrev:

Har samma installation med med DIR-655 och hade även samma problem med hastighetsförsämringen. Men jag testade att dra in senaste Firmware:DWR-923_A1_FW v 1.2.9.36 (http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008.asp) och efter det så är det samma höga hastighet genom båda routerna. Nu kanske även Transparent Mode fungerar. Har dock inte testat.

Testade att lägga in 1.2.9.36. Körde med NAT och DMZ innan men nu så går det att köra med Transparent mode igång. Dock så måste man göra alla konfig inställningar innan man switchar till Transparent mode eftersom man inte kommer åt DWRn efter. Men i denna firmware version så finns det en bugg. Jag brukar köra med WLAN avstängt på DWRn men efter en reboot så lyser WLAN indikatorn. Dock så är inte WLANet igång. Annars så tuggar det på bra hittills.

278

Sv: Telenor lanserar 4G-router

När man kollar inne i settings, på radio mottagningen så ser man LTE 0 och 1 i 2 spalter men det är bara den ena som visar något. 
telenor  -68dB UTMS eller LTE  etc etc .vad är detta för något.
har det med dom 2 antennerna att göra, isåfall är det bara den ene som är aktiv?

279

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Henrik.bolin skrev:

När man kollar inne i settings, på radio mottagningen så ser man LTE 0 och 1 i 2 spalter men det är bara den ena som visar något. 
telenor  -68dB UTMS eller LTE  etc etc .vad är detta för något.
har det med dom 2 antennerna att göra, isåfall är det bara den ene som är aktiv?

Jag frågade något liknande tidigare i tråden. Se svaret jag fick här. Kanske hjälper. smile

280 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-04 08:48:31)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

I LTE och UMTS så mäts den totala signalnivån över hela operatörens band som du är uppkopplat på bara på den ena antenningången. Vidare så sänder routern bara på den antennen, eftersom det bara är basstationen som sänder över två antenner i nuvarande UMTS och LTE standard. Den antennen benämns 0 och den andra 1. Det uppmätta värdet är den totala signalnivån över 5 MHz bandbredd vid LTE 900 för Telenor/Tele2. Värdet kallas RSSI och inkluderar både nyttosignalen, den du vill ta emot och alla övriga basstationer och användare, störningar och brus som finns inom frekvensområdet. Om du kortsluter den andra antenningången bör RSSI värdet således inte ändras.

Ligger den cell du är ansluten nära är huvuddelen av signalen från den cellen och värdet kan användas för att rikta antenn. Men det är bättre att använda RSRP som ska visas i LTE eftersom det är styrkan av cellens referenssignal.

Internt mäter routern signalnivåerna RSRP från båda cellens sändarantenner över båda routerantenningångarna 0 och 1. Men det vill inte operatörerna visa dig i operatörssåld utrustning eftersom du då skulle få för god vägledning att ställa in antenner för MIMO och hög fart. Det finns en högst påtaglig desinformationskartell bland svenska operatörer. I B593 visas inte RSSI så vitt jag uppfattat det men det bästa RSRP på endera ingången vilket också visas som pinnar och ett grovt signalvärde 1-5 som är antalet pinnar. I tyska routern AVM6840 visas RSRP för båda sändarantennerna över båda mottagarantennerna, alltså fyra värden. Dessutom visas på annan plats ett medelvärde av alla RSRP. Men den routern funkar såvitt jag funnit hittills bara med teliasim i Sverige och inte på 900. 

Det finns trådar här om RSRP, RSRQ och RSSI och massor via google.

Edit: Qmi0 och 1 har inget att göra med antenningångar utan hänför sig till två alternativa APN som kan användas på Telenor LTE. Jag tycker mig ha sett att det i senare firmware står att det är APN.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

281

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Lite svårtsmält för en amatör, tänkte mest om det var så att man inte vann något på ett dubbelmontage av riktade antenner. om routern ändå bara använde den ena.

282 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-04 16:46:14)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Lätt att svara på och svaret är ja! Dubbla riktantenner hjälper upp farten både på 3G och på 4G och faktiskt av samma anledning. Routern kan ersätta bits som tappades pga variationer i signalstyrka vid mottagning i ant0 genom plocka upp dem i Ant1. Detta kallas diversity. Och används även på 4G ända tills router och basstation kommer överens om att radioförbindelsen funkar så himla bra att basstationen kan skicka varannat bitpar över den ena sändarantennen samtidigt som varannat par skickas över den andra sändarantennen. Om då routern kan skilja på vad som kommer var, vilket går lättare med riktantenner som vinklats 90 grader i förhållande till varandra, så ska nedladdningsfarten öka dramatiskt. Det kallas MIMO och snackas det mycket om men för det mesta tillhör det drömmarnas värld och de övre fartgränserna som operatörerna lovar. Löften som de nästan aldrig behöver uppfylla eftersom de ser till att kunderna inte ska kunna optimera sina antenner genom att inte visa routerns interna mätvärden över förbindelsen. Huawei och andra tillverkare av utrustning som i huvudsak säljs operatörsbrandad är härvid lojala mot operatörerna och släpper inte de instruktioner som får basbandschippet från t ex Qualcomm att berätta om värdena. Detta kan man kalla informationsstrypningskonspirationen vilket operatörerna sparar pengar på eftersom de kan sälja löften om prestanda som de sedan inte behöver uppfylla. Ungefär som sex-siter kanske. 

Som amatör räcker det med att du vet att routern kan ta emot i rätt hög fart med en antenn, med ändå högre fart med två antenner och om det vill sig, med ännu högre fart med vinkelställda väl åtskilda antenner som inte påverkar varandra ömsesidigt. Riktigt roligt blir det med nästa stadium av 4g kallat LTE advanced som för  högsta fart kan använda fyra antenner men då snackar vi farter på flera hundra mbit/s, allså snabbare än vanlig fiber till kund. Hur de ska vinklas i förhållande till varandra för att separera signalerna undrar jag också över.

Den som tycker det är konstigt att man kan uppnå signalseparation genom att vrida antennen 90 grader kan roa sig med att rotera mikrovågshuvudet på närmsta parabolantenn. Då brukar en helt annan sändare kunna tas in eller så blir det tomt. Så stark signalseparation är svår att uppnå om signalen ska trassla sig fram utmed marken men från ovan går det bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

283

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag köpte två st Poynting och det har minskat min mottagning från runt -75 till -65. Det är mycket stabilare och ökat nedåtgående hastighet i vanligt bredbandstest från runt 10 Mbit/s till +25 Mbit/s.

Jag bor 500m från en 3G-antenn som enligt information från Telenor ska klara 30 Mbit.
4-5 km från närmaste 4G.
Så jag kör min D-Link inställd på 800 Mhz eller 2600 Mhz 3G. Båda verkar ge samma.

Däremot så ser min Network Statistics-sida ändå ut så här. Alltid bara APN1 som används. Antar det är korrekt och bara visar det så ingen annan tror det ska visa båda antennerna där.

Ser nu att jag har dålig signal idag. Får undersöka om antennerna har vridit sig i stormvindarna inatt eller om det bara (som här om dagen) är problem med någon annan mast vilket gav "min mast" mer att göra vilket gav mig sämre mottagning. smile

284 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-05 10:43:08)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Lite konstiga uppgifter där. Vilken operatör har du på 800 och vilken operatör har 3G på 2600? Vad har du för dlink DWR923 router som kan ställas på 800 och där ge 3G som du skrev när du var kattvakt?

Telenor har egna frekvenser på 800 men det har väl allmänt antagits att telenor (och därmed BBB) samkör 4 G med Tele2 i Net4Mobility. Det är mig vetrligen rndast på 900 och 2600.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

285

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag har ju signal strenght mellan -65 -70 mot 3g med bara modemantennerna 300m till mast.

Når du inte 4g masten med riktade antenner?

286

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jonasolof: Jag har Bredbandsbolaget. Det är ju samma som Telenor dock antar jag. Tänkte bara säga det så det är sagt. Min farsa har Telenor, där jag testade när jag var kattvakt. Men detta är mitt hus så inte samma ställe.

Här är min nuvarande Radio Configuration: http://d.pr/i/uyqL
Nuvarande Network Statistics: http://d.pr/i/2cx7
APN1 Profile configuration: http://d.pr/i/krYk

Ändrar jag mellan 800 Mhz + 3G och 2600 Mhz + 3G så får jag same same.
Ändrar jag till 4G så får jag bara anslutning på 900 Mhz. Har inte testat jättemycket där dock. Men har bara fått ganska dåligt när jag kört mot 4G-masten som ligger 4-5 km bort. Mottagningen är grön. Men hastigheterna blir dåliga. Minns inte säkert siffrorna.

Jag har DWR-923, hardware version A1, firmware 1.2.9.36.

287

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag tror, utan att kunna bevisa det, att routern med denna Radio configuration där 3G valts inte beaktar ditt val av 2600 only utan kör på någon av UMTS frekvenserna. Micke skrev samma sak när du testade med din fars router.

Ingen operatör får väl  köra UMTS på 2600 bandet. Support bör kunna ge besked om hur det egentligen ligger till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

288

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jasså, kanske är så att väljer man 3G only så kör den 800 Mhz automatiskt för det är det enda som går?
Och 2600/900 fungerar bara om man väljer 4G?

Det spelar ju i så fall inte så stor roll. Det är ju mest 3G-biten jag är ute efter eftersom 4G-anslutningen blir lite för slö.

289 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-06 06:01:22)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

3G på 800 vore en nyhet. Däremot kan det finnas på 900 och de för UMTS avdelade frekvenserna på 2100.

4G företrädesvis 900 och 2600 med din operatör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

290

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Efter att ha trörrnat på att kolla hastighet hela tiden wink märkar jag nu att jag flera ggr får starta om routern dlink 923, den typ låser sig mot internet. drygt som f-n. Verkar vara fler som har liknande problem när man läser runt, men nån som vet nån lösning.
3G 900Mhz är jag låst mot.
firmvare  OG3611_v1.0.70.30_gui

291

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Det är en bugg, men så låste jag den mot 4G och 900 MHz så försvann problemet.. lite sänkt fart, men hellre det än tvärstopp ideligen

Humorn är flytvästen på livets flod

292

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Om man har möjlighet till 4g ja sad - nu har jag bara täckning mot 3g

hoppas på det när jag får hem mina dubbla riktantenner från mimo i tyskland

293

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Fick inte heller tag i 4G förrän jag köpte två riktantenner Poynting och satte upp på taket.

Humorn är flytvästen på livets flod

294 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-10 15:47:36)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Henrik.bolin skrev:

Om man har möjlighet till 4g ja sad - nu har jag bara täckning mot 3g

hoppas på det när jag får hem mina dubbla riktantenner från mimo i tyskland

Vilka antenner från vilken leverantör? Wimo finns men inte Mimo. Och de har panelantenner. Är det det du menar med dubbla riktantenner?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

295 Senaste redigerad av Henrik.bolin (2012-09-09 09:03:48)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Sorry skrev fel menar WIMO
http://www.wimo.com/cgi-bin/verteiler.p … nas_e.html

beställde 3st LPDA-A0092: Wideband Directional Antenna with cable -poynting- står lite gammal info på sidan verkar vara från 0044 men mailade och kollade och jag skulle givetvis få 0092

305euro inkl frakt för 3st antenner sambeställde med en kompis som ville ha en, ca 870:-/antenn

296

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Bra pris för poyntings logperiodiska nya 0092

http://www.poynting-europe.com/products … egory_id=2

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

297 Senaste redigerad av Sven P (2012-09-09 09:43:13)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

I Sverige finns de här
http://www.lohelectronics.se/poynting-r … p-588.html

Även Kjell&Co säljer dem

Helnöjd

För att få snyggare anslutning till min DWR-923 så köpte jag 4 st 90° vinkeladaprar och skruvade i antenningångarna

http://www.lohelectronics.se/antennadap … p-801.html

Humorn är flytvästen på livets flod

298

Sv: Telenor lanserar 4G-router

kör med 2 st 092 = funkar kanon vad jag kan bedömma.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

299 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-09 15:42:16)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Ja, eftersom du kan låsa på band med e392 och dovadorouter så funkar det bra med multibandantenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

300

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej!

Jag måste lägga mig i diskussionen och rapportera mina märkliga och bra resultat.

Jag har nyligen installerat Telenors mobila bredband 80MBit. Det fungerar bra efter att ha flyttat runt routern D-Link DWR-923 lite. WiFi är avstängt och 4G-LED'en lyser grönt. Något som är mycket konstigt är att jag får klart bästa mottagningen om båda glasspinneantennerna är bortskruvade. Signalstyrkan ligger på runt -72 (stadigt tre pinnar), nerladdn mellan 30-40MBit och uppladdning på ca 20MBit. Skruvar jag dit den högra antennen (framifrån sett) tänds röd 4G-LED och prestanda blir urusla. Skruvar jag bara dit vänstra antennen påverkas inte mottagningen nämnvärt. Jag får samma resultat om jag kör 4G-Auto som om jag kör 4G-2600 MHz only så det är väl den frekvensen som används. Jag bor drygt 2 km från masten med snudd på fri sikt, bara lite träd som skymmer. OBS jag bor ute på landet på Österlen så det är definitvt landsbygd. Många verkar tro att 4G 2.6 GHz bara används i städer. Firmware är 1.2.11.36 och hardware version är A1.

Min egna teori är att de externa antennerna enbart är till för wifi och att inkopplingen skulle orsaka någon slags interferens. Telenor och många andra hävdar med bestämdhet att de externa antennerna är för 4G.

Är det någon som använder DWR-923 med 4G LTE och 2.6 GHz och har samma erfarenheter?
Är det någon som använder DWR-923 med 4G LTE och 2.6 GHz och extern antenn?
Om så vilka är erfarenheterna med/utan antenn och vilken antenn?

Vore också spännande med lite seriösa förklaringar. Är det någon som plockat isär DWR-923 och verkligen verifierat om de yttre antennkontakterna är till för det mobila bredbandet? Tyvärr kan de som säljer externa antenner inte komma med några bra förklaringar.

mvh,
Peter