1 Senaste redigerad av xaonx (2012-08-03 01:08:08)

Tråd: 3bredband kontant bugg?

Hej. Köpte förra året ett startpaket som jag använde i två veckor (köpte till en extra vecka). Nu när jag skulle testa det idag ett år efter så märkte jag att jag kunde surfa helt utan att ha betalt eller något. Är detta en känd bugg eller är det något jag inte känner till? Kan jag surfa vidare utan att Tre kommer skrikande i efterhand med en räkning?

Mvh
Jep

2

Sv: 3bredband kontant bugg?

ibland kan man surfa efter tiden g[tt ut, f;r att kunna tanka kortet, annars blir det ett moment 22.
ofta brukar hastigheten vara extremt l[g.

3

Sv: 3bredband kontant bugg?

Man brukar få 20 minuter. That's it.

4

Sv: 3bredband kontant bugg?

Förresten, så funkar den i Danmark också. Jag fick jättebra hastigheter genom hela landet förra helgen när vi körde ner.

5

Sv: 3bredband kontant bugg?

Sam skrev:

Man brukar få 20 minuter. That's it.

3 x 20 minuter, åtminstone tidigare....

6

Sv: 3bredband kontant bugg?

Var det inte typ 20min/dag?

7

Sv: 3bredband kontant bugg?

Man brukar få 3 x 20 minuter som standard för att kunna ladda kortet.
Men jag har även varit med om att utgångna kort plötsligt har börjat fungera igen. Då har de funkat i upp till ett par dagar innan de lagt av.

Därför brukar jag spara alla utgångna SIM-kort för kontantsurf och prova igenom dem om jag bara behöver surf för någon eller några dagar. Ibland har man tur att ett gammalt utgånget kort kan funka ett par dagar.

Vad detta beror på vet jag inte men jag misstänker att det är någon brist i databassystemet operatören använder för att hålla reda på SIM-kortsnummer.

8

Sv: 3bredband kontant bugg?

jag provk;rde l;nge med omstart efter nerkoppling, funkade l;nge l;nge

9

Sv: 3bredband kontant bugg?

Man får 3*20 minuter i systemet som max. Ibland så kopplar korten upp och det hinner inte registreras i systemet att tiden är ute då kortet inte använts på ett bra tag smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: 3bredband kontant bugg?

Har aldrig riktigt greppat hur en surfvecka fungerar, ibland är det uppenbart att det är 7 kalenderdagar från aktivering oavsett om man använder det eller ej men ett kort som jag hjälpte en bekant med att få igång fungerade efter en aktiverad vecka vid 7 tillfällen spridda över ett drygt år. Först därefter sa det upp sig och bad snällt om mer pengar.

Med ungefär två dussin startpaket i ryggen har flera på olika sätt betett sig olika, det verkar vara lite av ett lotto hur länge det fungerar.

11

Sv: 3bredband kontant bugg?

Det ska vara 7 dygn i streck, men det verkar som systemet gör lite som det vill smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: 3bredband kontant bugg?

Jag har en kamera bakom ett 3Bredbandkontantkort. Då tiden gick ut så stängdes förbindelsen av men intressant nog har routern (MR3420) bakom kortet uppdaterat DDNS på no-ip under den tid anslutningen varit avstängd. Det kan man se genom att gå in på no-ip.org. Jag har en klocka som stänger av strömmen till router och kamera för fem minuter varje natt. Systemet tycks fungera för jag fick kontakt då jag betalt för en dag igen.

Problemet är det att Tre inte blir billigt om man vill ha kontakt hela tiden - vilket man gärna vill med en övervakningskamera. Abonnemang vill jag inte ha på grund av den långa bindningstiden. Flera andra operatörer har billiga "surf"betalningar på ett halvår. Telia blir då tre gånger billigare än Tre. Datamängden och hastigheten får gärna vara små för den här typen av kontakt. Tre verkar i alla fall fungera stabilt hos oss.

Har jag missat nånting ifråga om Tre ?

13

Sv: 3bredband kontant bugg?

skaffa vanligt abg hos någon operatör du anser ok,
och välj ett abg utan "gratis modem osv" då är det ingen bindningstid.
operatörerna vill ha bindningstider då dom tidigare lånade pengar billigt med bindningstiderna som säkerhet.

alla operatörer har utan bindning, men vissa har löjligt långa uppsägningstider typ tre månader. villket är ren bs av operatörerna.

14

Sv: 3bredband kontant bugg?

Hast du mir gesehen - så fungerar det ...  Jag försökte ta bort bindningstiden efter att ha gått vidare i beställningen och då blev jag nollad direkt. 3Bredband Bas kostar 100 kr./mån. och har max 2 GB/mån så det är inte SÅ billigt. I själva verket för mycket för en kamera och för litet för att kunna användas ordentligt. Tyvärr får jag inte stabil anslutning med andra men jag fortsätter att jobba på problemet.

Vad jag vill ha är en kontinuerlig och stabil (långsam) anslutning för kameran men bindningstider på flera år går jag inte med på. Kontantkort är utmärkta då man behöver mera sprutt på förbindelsen och en veckas kostnad är inte alltför hög. Frågan är huruvida jag måste skaffa flera system med modem och routrar (ett per operatör ?) för att klara av det ? Med tanke på kostnaderna för abonnemang så kan det löna sej att skaff fler MR3420 för 300 kr./st. Det är bara nån månads abonnemang ...

Ibland blir man så förbannad på eländet med operatörerna att man t.o.m. vill ha gamla statliga Televerket tillbaka. Telia är ju INTE samma sak utan kombinerar det gamla och det nya systemets dåliga sidor.

15

Sv: 3bredband kontant bugg?

tele2 har ingen bindning om man väljer bort modemet.
tre samma sak, men kanske måste ringa det teletreverket

16 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-31 13:08:10)

Sv: 3bredband kontant bugg?

Sierras LTE kort MC7710 klarar alla europeiska LTE band men det är förtvivlat trögt att få fram en vetig router som innehåller det kortet. Frågan är om det går att köra kortet bart och hur man då klarar det hårdvarumässigt. Kortet styrs med AT kommandon. Använder man PCi adapter måste kortet sitta i en dator. Någon router där man själv får plugga i PCI kortet finns förmodligen inte, verkar vara et projekt för DD-WRT entusiaster.

http://www.sierrawireless.com/productsa … C7710.aspx

Operatör: Kolla också Universal telecom som kör på Telenors nät. de skickar inte med modem och har ingen bindningstid. Uppsägningstiden är tre månad men för närvarande kraftig rabatt de första tre månaderna. Ska man ha 4G måste man vara mycket tydlig med det och gärna ta med det när de bandar det muntliga avtalet, annars säger de 4G javisst och skickar ett kort som bara klarar UMTS. Been there.De nollställde avtalet och skickade ett nytt kort som jag inte fått än så jag vet inte hur mycket denna operatör strular i praktiken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: 3bredband kontant bugg?

Jag försökte beställa Telenor 4G mini för 80 kr/mån. utan modem men blev utkastad genast då jag tog bort modemet ... Hur beställer man utan modem ? Jag har redan E392 och vill inte betala 1400 kr. i onödan. Måste man gå till Universal för att få abb utan modem ? Verkar litet som lurendrejeri att "bindningstid" är 0 men "uppsägningstid" 3 månader ... En jurist tycker säkert det är helt OK men som vanlig bonnlurk så anser jag att man blir dragen vid näsan.

Tack för tipset om Universal. Tydligen räcker det inte att kolla upp de fyra huvudoperatörerna eftersom de har en mängd täckmantlar för billigare abonnemang. En fördel med Universal är att hastigheten sänks till 384 kbit/s då gränsen överskrids medan Tre går ned till ynka 64 kbit/s !

4G behöver jag inte för hos oss finns ingen täckning. Kommer kanske nån gång så det skadar väl inte heller.

18

Sv: 3bredband kontant bugg?

nhu..

har samma 4g mini....
ta ab utan modem...det gjorde jag...fast via deras små "store" tex som brukar finnas vid köpcentra... dom försäljarna som står där verkar inte ha någon större koll på om dom får göra så eller inte..

jag promtade på att det inte skulle vara bindningstid och utan modem....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )