1

Tråd: Råd önskas

Hej, jag skulle vilja ha råd och tips av er alla kunniga på det här forumet angående att få till ett stabilt snabb bredband där jag bor. Jag bor i ett hus mitt i skogen och på min tomt finns det noll mottagning, förutom med Net1. Men det är riktigt kasst, har genomsnitt 0,3 Mbit.

Men, om jag går upp på berget 100 meter från huset så får jag 1.5 Mbit på Net1 och dessutom så har jag testat att surfa via min Android telefon och där kom jag upp i 1 Mbit, det är jobbtelefon och operatören är TDC, tror det är Telia och Telenor de använder sig av.

Så min tanke var att om jag kan surfa på mobilen med en hastighet av 1 Mbit, borde det inte gå att sätta upp en antenn på berget och få ännu bättre hastighet? Närmsta mast är inom 10 km enligt PTS
Tele2 (UMTS) och Telia (UMTS) , Tre (UMTS) och Telenor (UMTS)

Jag har fått OK från markägaren att gräva ned kabel och sätta upp antenn. Har en hög ståtlig tall som kandidat att montera upp antenn på. Är inne på att dra bara el kabel till den tänkta antennplaceringen, TCP/IP får gå genom kabeln med hjälp av powerplug 500Mbit (ZYXEL PLA4201 MINI POWERLINE 500MBPS KIT). Router (DOVADO 4GR 4G ROUTER) och el dras in i en aluminium låda och sedan antennkabel upp till antennen.

Funderar på i så fall på ett mobil abonnemang med Telenor. Vilken antenn krävs det isåfall, eller krävs det två?

Och om jag har 15m antennkabel upp till antennen kommer jag tappa jättemycket i signalstyrka?

2

Sv: Råd önskas

som router är tiny/doma bättre val pga dessa kan resetta modemet om det hänger sig. du kommer som jag tolkardet inte använda automation funktionerna i 4gr, men har användning för reset funktionen i dom andra två modellerna.

ta en titt på optofiber eller wifi länk, för minska åskrisken.

3

Sv: Råd önskas

När du kommer upp en bit i tallen kan helt nya möjligheter öppna sig vad gäller signal och styrka från olika operatörer. För vanligt bredband skulle jag satsa på ett upplåst E392 modem i en Tiny router.

På en hög plats kan du ävenfå in 4G, kolla täckningskartor.

Beslut om antenn sedan operatör och band valts. Även på 3G är det bättre med två antenner.

Power plug bör funka men det är inte säkert att hög bandbredd på etiketten ger högst bandbredd i hundra meter kabel. Jag skaffade 11 mbit/s  devolo plugs för många år sedan, de ger 3 mbit/s över 180 meter nedgrävd trefasledning till sjöboden.

Åskproblemet är inte i första hand direktträffar utan inducerade spänningar pga blixtar inom någon kilometers håll. Med power plugs slipper du lång LAN-kabel men starkströmsledningen bör förses med åskskydd. Dessutom bör kabeln kunna kopplas bort vid åska eller när du är bortrest,  gärna med flera meters distans utanför huset så att du undviker att ha en åskledare som går in i husets elsystem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av nhu (2012-08-31 09:03:06)

Sv: Råd önskas

Om tallen står fritt på ett berg skulle jag nog tänka mej för två eller tre gånger på grund av åskrisken. Och undvika alla sorters kopparkablar - både el och signal. Det vanligaste problemet är faktiskt att de fungerar som antenner och åsknedslag på avstånd inducerar stora spikar i kopparkablarna. De enda skydd som verkligen fungerar är riktigt snabba dioder (transzorbar eller liknande) med kopplingstider under 1 ns. Bäst vore strömförsörjning med batteri (60 Ah standard från Biltema är inte dyrt) men man måste förstås byta batteriet till ett uppladdat var tredje dag (beroende på hur mycket ström utrustningen drar). Men är man desperat för snabbare uppkoppling ... Och det är man på landsbygden. Det vet jag som gammal lantis.

Anslutningen till huset sker bäst med optisk fiber. Den är snabb och säker och leder ingen ström (metallfri kabel). Avstånd är heller inget problem som med Ethernet kopparkabel (max 100 m) utan fiber fungerar från 10 km upp till 400 km utan förstärkning. Konvertrarna i bägge ändar på fibern som omvandlar optisk signal till elektrisk kostar numera kring 500 kr. för 100 Mbit/s.

Kolla först med modemet i en bärbar om det blir mycket bättre uppe i tallen. Jag drog i somras upp ett modem med lång USB-kabel i en tall på ett berg vid vårt hus och det blev inte mycket bättre än i andra våningen i huset. Man kan slänga en lina med vikt över en gren så högt man orkar. Fäst ett block med flagglina och dra upp det i tallen. Bind bägge ändarna på den första linan nere på marken så gar det lätt att ta upp och ned blocket utan att klättra. Modemet kan fästas i blockets flagglina och så hissar man upp och ned det som en flagga.

Antennen borde vara rundstrålande för tallen rör på sej och det kan vara kinkigt att få en riktantenn att sikta rätt hela tiden - speciellt då det blåser.

5

Sv: Råd önskas

Kan solceller vara alternativ för att driva viss utrustning? Ni nämner mycket om åska och hur man skall förebygga att man bygger in åsklänk in i hemmet.
Därför jag nämner solceller med laddnigsanordning för att ladda på 60Ah batteriet som nämns ovan.

Sen kanske man skall vara realistisk och inse att man bor i grottlandet Sverige med 2 soldagar om året.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Råd önskas

Visst är solceller ett alternativ. Även om man inte har mycket sol så håller de åtminstone batteriet längre uppladdat. Priset är ännu relativt högt och verkningsgraden sisådär men nya typer är på kommande med bättre verkningsgrad. Det kan vara idé att välja en typ som klarar delvis beskuggning utan att förlora strömgenereringsförmågan.

7

Sv: Råd önskas

Solpanel (50W räcker nog sommartid)
Batteri
Trådlös router med modem
Rundstrålande antenn för kommunikation med mast
Riktad antenn mot huset för WiFi
Timer som slår ifrån modem/router de tider du ej använder nätet (option)
allt i en ventilerad låda

Placerat uppe i tallen eller omedelbar närhet

Slår åskan ner ryker antagligen tallen och all utrustning oxå, men huset står kvar!

8

Sv: Råd önskas

Jättebra synpunkter, tack för det!

Berget (höjdmeter skillnad mot min tomt är 24 meter) är täckt med skog och den tallen jag kollat in är högst inom ett ganska litet område.  Är det dömt att misslyckas att sätta upp en riktantenn i ett träd, är de så känsliga eller är en panelantenn bättre?

Har funderat på att montera upp en mast men hittar ingen som säljer master. Nåt tips på vart man skulle kunna få tag på det?

Hade inte tänkt på det där med att elkabel skulle påverkas av induktions strömmar vid åsknedslag. Då kanske det faller bort eftersom då kommer väl antagligen utrustningen i skogen förstöras även om jag kan koppla ur sladden hemma. Eller finns det något åskskydd man kan sätta där med som inte kostar skjortan?

Hade faktiskt funderat tidigare på en lösning med batteri och solcell men då är ju problematiken med att byta batteri. Och problemet vintertid är ju risken att batteriet fryser sönder om det är urladdat.

9

Sv: Råd önskas

Har haft kontakt med deras distrubutör i Polen när jag beställt antenner tidigare, och de säljer telskopmaster mm.
De finns från 6 till 18 meter beroende på modell etc.

http://trivalantene.si/ang/stv-data-eng.php
http://trivalantene.si/ang/artikli/Stebri/Stv-2-velika.jpg

Finns lite olika modeller.
http://trivalantene.si/ang/st-r-eng.php
http://trivalantene.si/ang/artikli/Stebri/Str-7-velika.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Råd önskas

liknar dom master jag köpt väldans mycket.
har en som är motoriserad, så kan sänkas vid "dåligt väder" :-)

samt en som sitter på gaveln på huset, och sänks ner mot marken, är inte teleskopisk utan "glider" på en "skena".
bara vanliga maströr av längre modell. coaxarna hänger löst.

tror då får problem med riktantenner på ett träd då dessa växer och rörsig när det blåser.
prova först med rundstrålande antenner, eller modemet som det är med en usb skarv.
jag har tex modemet i ett "avloppsrör" för handfat ca 32 mm i diameter. funkat ypperligt i flera år.
dessa är vita och skyddar för värme och kyla samt vatten.
måste vara öppna i botten så kondensen kan komma ut.

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-31 13:33:03)

Sv: Råd önskas

Andreas, intressanta snabbmonterade tripodmaster om man ska runt och kolla hos folk varifrån de kan ta bra signal. Då är sex meter bra.

Vad gäller åskrisken så är det inte säkert att utrustningen i änden på en sladd ryker annat än vid direktträff om sladden inte är jordad. Ett olåst E392 plus en tiny är inte så dyra att de motiverar hög försäkring i form av en massa åskskydd. Det är huset, des elinstallation och den utrusting som finns där som ska skyddas. Inget hindrar att man lägger ut en kabel till batteriet och kopplar in den då laddning ska ske och för övrigt låter den vara fri. Det räcker med några timmar i veckan och då kan man välja tid då det är liten risk för åska.

En panelantenn har så bred lob att risken för att trädet ska svaja för mycket är liten. Hos en bekant i Stockholms skärgård har en granne fått fästa en TV parabol tio meter upp på en kraftig tall eftersom grannen själv nere i sin svacka var omgiven av träd Inga problem trots att loben där är mycket snävare.

En rundstrålande antenn med förstärkning har mycket plattare om än cirkulär lob så risken att antennloben sticker för mycket i vertikalled vid blåst torde vara högre. Och inte vrider sig tallen vid blåst. Tallar rör sig mycket mindre än övriga träd efter vad jag kan se på min extremt blåsiga fyrudde i Kalmarsund. Rör den sig för mycket kan man ju kapa grenar. Finns nog någon frivillig arborist som sköter det. Vid tidigare likande diskussion var vi inne på att det är vits att hissa upp modem, router och antenn med en lina så att man slipper att klättra upp vid behov av åtgärd. Lite klurighet så klarar man att styra in en panelantenn när arrangemanget är i topp. Wifisignalen från routern kan man ta emot med en 14 dB panelantenn (Kjell & co) nere vid huset. Det bör räcka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Råd önskas

Om du håller batteriet laddat med en solcell behöver du inte byta på 5-10 år (beroende på batterikvalite och laddregulator).
Ett laddat batteri fryser inte innan -50 grader, var bor du?

13

Sv: Råd önskas

Vilken tur att jag ställde en fråga här, mycket bra svar. Masten såg riktigt intressant ut, men jag såg inga priser. Vad är det för pengar det handlar om? Säljer de till privatpersoner? STV modellerna såg ju trevliga ut, lätt att sätta upp.

Jag bor i Norrköping så det blir väl inte minus 50 här hoppas jag.

Såg en annons på blocket om en solpanel för 1200:- :
En st ny 43 watt laddar enligt spec 3.26A
Svart i utförandet (aluminiumramen)
Naps NC5 Regulator ingår,klarar 130 Watt
http://www.blocket.se/ostergotland/Ny_S … 14&w=1

Skulle det räcka för att underhålla ett batteri en längre tid? Eller ska det till en värre solpanel som typ den här jag också hittade på blocket:
Kraftfull 140W Monokristallin Solpanel
1484*669*35 mm

* 1 styck 140W Monokristallin Solpanel
* 1 styck regulator (20A)
* Kopplings schema

Går att koppla ihop flera.

Finns 10 stycken.

14

Sv: Råd önskas

Kristallina (poly- eller mono-) har hög verkningsgrad ca. 17 % men ger bara den ström som den mest skuggade cellen ger. De måste alltså placeras helt fritt från grenar. Amorfa ger bara ca. 7 % men är inte så känsliga för skuggning . Så du måste veta exakt vilken typ du köper och kolla ifall den passar.

Titta till exempel på

http://24volt.eu/solcell.php

15

Sv: Råd önskas

Det kan löna sig att kolla förbrukningen hos router och modem, finns ner mot 2W.

16

Sv: Råd önskas

Jag skaffade ett Telenor mobiltbredband kontant USB modem och testade det uppe på berget. Hade 1 stapel i mottagning, bredbandskollen gav 0,6 Mbit.

Sedan ställde jag en stege mot tallen och klättrade upp c:a 6m och hade fortfarande 1 stapel men det vart mycket bättre fart, 3,17 Mbit! Ska testa senare i veckan längre upp i tallen och se om det blir bättre mottagning och fart.

Fråga: Vad är skillnaden på 3g och 4g? Enligt telenors täckningskarta står det 3G upp till 32 MBit och 4G upp till 32 Mbit. Om jag nu har fått in 3G skall jag vara nöjd med det eller ska jag försöka få till en 4G uppkoppling istället? Är 4G stabilare?

Telenor säljarna visste inte vilken frekvens 3G var på, men den är väl på 900 MHz?

17

Sv: Råd önskas

Vilket modem?

4g brukar vara stabilare.

3G är på 2100, 4G på 900 eller 2600. Skaffa en dovado tiny så du kan låsa till band.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av blackgate (2012-09-01 19:18:47)

Sv: Råd önskas

Det är ett ZTE MF-190.

Jasså 4G är på 900 MHz, men då borde det ha längre räckvidd än 3G?

Finns det något bra program man kan använda i datorn när man vill kolla signal kvalitet för dessa modem?

19

Sv: Råd önskas

blackgate skrev:

Det är ett ZTE MF-190.

Jasså 4G är på 900 MHz, men då borde det ha längre räckvidd än 3G?

ja, 900 4G har teoretiskt längre räckvidd mot 3G.
sedan har fyraG högre upphastighet och lägre ping.
900 funkar ljusår bättre inomhus mot treG

fanns förslag på program i en annan tråd.

20

Sv: Råd önskas

Som sagt, 4G har avsevärt lägre ping-tider och upplevs snabbare även om den nominella hastigheten är ungefär den samma.

21

Sv: Råd önskas

Fråga: Finns det något bra program man kan använda i datorn när man vill kolla signal kvalitet för dessa modem?

Sök Telenor dashboard på forumet. Googla på RSRP och RSRQ.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Råd önskas

Blackgate..

Glöm inte att foto dokumentera detta projekt så vi får se :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-08 05:53:01)

Sv: Råd önskas

Ett problem är kolla RSRP genom t ex en dovadorouter för dessa låter inte användaren se signaldata annat än RSSI som är osäker som mätparameter för att rikta antenn. Bäst är då att ladda ned en stor fil och kolla hastigheten med DU meter trial version och snabbt kolla vilken riktning som ger högst fart.

Är man ensam blir det lite tekniktungt. För att slippa ha med sig en laptop uppe i trädet kan man visa laptopskärmen med DU meter-grafiken  på en smartphone. Båda anslutna med wifi till tiny som också har modemet. T ex teamviewer mellan laptop och smartphone (helst något snabbare). Vore nog praktiskt med en .batfil som sköter nedladdningen så att man kan starta om den via smartphoneskärmen och en ikon på laptopen eller annat kommando. G-man, förslag?


Signaturen Nhu har tidigare för 4G från högt träd en bit bort nämnt fiberanslutning. Vore bra med tips om exakt utrustning som kan användas och vad priset för länken skulle bli.

Ett batteri kan väl hållas laddat med solceller sommartid. På vintern kan man ha en lång sladd och en CTEK laddare. Risken för åska är mimimal. Genom att vid behov dra undan sladden några meter från anslutningen vid huset undviker man att sladden skulle fungera som oönskad åskledare.

Det här är en återkommande frågeställning och det vore bra att kunna hänvisa till referensobjekt. Typfallet är att det hundra meter bort och vid bergig terräng finns ett högt träd som man skulle kunna sätta en antenn i.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24 Senaste redigerad av nhu (2012-09-08 04:53:29)

Sv: Råd önskas

Jag använder vanligen Direktroniks utrustning och enfiberssystem (direktronik.se). Finns i Nynäshamn.

konverter BX-U          21-1676   522 kr.
konverter BX-D          33-0106 1110 kr.
kopplingsfiber 30 m SC-SC 17-0259     212 kr.

SC är kontakterna som finns i konvertrarna. Kopplingsfibern är avsedd inomhus så den borde skyddas t.ex. av ett plaströr. Man kan också beställa godtycklig längd med armerad kabel (som är förbaskat stark och okänslig) med färdiga SC-kontakter i ändarna. Jag svetsar mina själv så jag vet inte vad det kostar. Men välj metallfri kabel !

Det behövs olika konvertrar i ändarna eftersom de sänder på en våglängd och tar emot på en annan och det går ju inte om bägge sänder på samma våglängd. BX-U= Uplink WDM 1310TX/1550RX, BX-D= Downlink WDM, 1550TX/1310RX

Observera att utrustningen är för SM (Single Mode). Man måste ha all utrustning för antingen SM eller MM (MultiMode). Jag använder enbart SM som har lång räckvidd.

Det här är bara exempel för 100 Mbit/s. Det finns utrustning för Gigabit också som är litet dyrare. Tyvärr har F2H-konvertern 21-1676 nu 5V strömförsörjning. Den tidigare versionen hade 12V och den körde jag direkt från ett bilbatteri som hölls laddat av en underhållsladdare (Mascot är bäst).

Jag har i många år köpt utrustning från Direktronik och är imponerad av kundservicen. Jag fick hämta skåp från lagret en söndag eftermiddag (fast det får ju inte bli en vana).

Mina erfarenheter av åska är att det fungerar bäst att dra ur alla sladdar (också Ethernetkablar i BÄGGE ändarna !) - ända tills en dag alla är borta och det plötsligt kommer åska. Då hinner ingen dra ur sladdarna och katastrofen är ett faktum.

25 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-08 05:59:54)

Sv: Råd önskas

Det var snabbt och utförligt!

Jag har ingen erarenhet av fiberlänkar, bara av att förstöra batterier med dåliga billiga underhållsladdare. Vilken mascot modell duger?

En CTEK laddare kostar som ett batteri men sparar in flera.

Om 12 till 5 volt. Elfa säljer små elektroniska dc-dc omvandare som har verkningsgrad över 80 procent.

Är 4G mottageriet mer än några hundra meter bort torde wifi-länk vara det bästa. Lätt att få hygglig fart över flera km.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.