1 Senaste redigerad av Akke (2012-08-27 19:54:51)

Tråd: Signalstyrka?

Om det står Network RSSI : -73 dBm är det bra signal? Ska dBm vara högre eller lägre värde för bättre signal? R 90 modem.

2

Sv: Signalstyrka?

-73 dBm är en mycket bra signal och bättre än -74dBm.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Signalstyrka?

Skall vara lägre, -60 är alltså bättre än -70, men det är inte så enkelt, tänk att det står en person och skriker i ditt öra, det låter starkt, men du hör inte ett skit av vad han säger...det måste även vara en "ren" signal. Finns massor av trådar på forumet om detta.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-28 18:18:19)

Sv: Signalstyrka?

RiKtigt som det var sagt, men vid en signalnivå om -73dBm på Net1 utgörs troligen totalsignalen RSSI eller vad den nu kallas i CDMA 2000 till stor del av nyttosigalen. Vid -100 dBm är det mer tveksamt, där kan nyttosignal i förhållande till brus och övrigt vara dåligt. Befinner man sig mitt mellan två celler kan även en annan bastation bidra till störsignal men där får man inga -73 dBm.

En vanlig Net1 cell har en radie på 62 km, sedan klipper det. 800 meter från mast har jag mätt -41 dBm, -73 dBm gissar jag är en mil från mast, lite längre om riktantenn används.

Signalnivån är god men om farten blir bra beror också på om radiomiljön är reflexfri. Att ha routern inne i ett rum är inte bra. Högt och fritt gäller alltid för Net1.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Signalstyrka?

Stämmer bra det. Jag har ca 10 km till masten och har en magnetantenn på plåttaket.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-28 19:04:10)

Sv: Signalstyrka?

Du kan få bättre fart om du sätter upp enmagnetfotsantenn till ett par meter från den andra. Diversitymottagning kan förbättra signalen några dB till, upp till 6 har radiochefen på Net1 berättat. Uppe på taket bör det vara en relativt reflexfri miljö. Signalnivån -73dBm är så god att det är tveksamt om du får högre fart med en riktantenn för farten beror i sista hand av signalnivån i förhållande till störningar. Dessa kan bestå av signalerna från andra Net1 master, trafik från andra användare och allt övrigt knaster, tjut och pip som alltid finns i radioetern. Det övriga brukar vara starkast med håvsrtiksla sntenner, därför kan det löna sig att ha en a antennerna horisontellt, gärna då en liten yagi.

Men du kanske är nöjd med farten som den är även om vi över lag är rätt kräsna nu för tiden. Med en 4G router i ett fönster på andra våningen fick jag över 30 mbit ned och 21 upp idag på 4G 2600 och med masten en mil bort. Signalnivån var då -100 dBm. 4G 2600 ska inte gå så långt enligt standardtänket. Men det var med fri sikt över vatten, inte i stadsmiljö som 4G är tänkt för. Net1 kan nå 25 mil om operatören släpper in så långväga signaler och det är bara aktuellt till havs. Till saken hör att 4G klarar höghastighetskommunikation även med mycket svaga signaler som ligger nära apparaternas egenbrus i styrka. Designgränsen för LTE är -125 dBm.  En ryss skrev i en blogg att han fått 10 mbit/s ned på 2600 vid en signalnivå på -124 dBm vid premiärtest 2010. Obegripligt för en gammal morseknackande radioamatör som hoppade högt varje gång det skramlade till i hörlurarnas plåtmembran. För Net1 som mer liknar 3G tror jag gränsen ligger kring ca -115dBm om det är tyst och stilla på frekvensen i övrigt. GPS tutar och kör vid -157 dBm, långt under brusnivån i mottagaren.

Varje 3 dB svagare signal innebär en halvering av signalstyrkan och varje fördubbling av avståndet till masten innebär en sänkning med 6 dB(kvadraten på avståndet). Det är bara att räkna hur många mil bort du ska innan signalen försvinner i bruset. 8 mil bort skulle du då ha 18 dB svagare signal vilket fortfarande är användbart. Men då kanske masten ligger under horisonten (gäller ej Net1 i Nackamasten) och desutom dämpar skog kraftigt på vägen så det där med 6 dB varje gång avståndet dubbleras stämmer bara i fri rymd. En bra yagi kan ge tillbaka 12 dB om den är ett par meter lång, det är som om man flyttade sig fyra gånger närmre masten. Så där kan man hålla på och räkna och då är man på väg att upprätta en så kallad länkbudget vilket används i professionnella sammanhang. Ett cederträ i vägen så är länken kaputt sägs det i wifisammanhang i USA.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Signalstyrka?

Idag låg det på -60db så det får nog duga som det är. Masten jag är uppkopplad till har bara två carrier och farten ned varierar   
mellan 1.5 mb och 5mb, vanligast mellan 2,5 och 3,5.

8

Sv: Signalstyrka?

Lite ny på det här, och undrar om någon mer van kan hjälpa mig att tala om om det här ser dåligt, hyffsat eller bra ut.
Brukar ligga på mellan 1 - 3,5 nedströms och ca 0,5 uppströms beroende på vilken tid på dygnet jag kollar.
Hoppas det är ok om jag skriver i denna tråd då det gäller signalstyrka samt liknande, ber trådskaparen om ursäkt annars.
/Newbee



Module Version V6H218COMM
Module Status OK
Module ESN 0x5F6A7C8B
 
Network Status
Connection Information EvDo rev. B
Carrier 1 Network RSSI : -80 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 275
PN : 204
Mobile Transmit Power : -5 dBm
 
Carrier 2 Network RSSI : -80 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 174
PN : 204
Mobile Transmit Power : -2 dBm
 
Carrier 3 Network RSSI : -73 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 225
PN : 204
Mobile Transmit Power : -2 dBm

9

Sv: Signalstyrka?

Newbee skrev:

Lite ny på det här, och undrar om någon mer van kan hjälpa mig att tala om om det här ser dåligt, hyffsat eller bra ut.
Brukar ligga på mellan 1 - 3,5 nedströms och ca 0,5 uppströms beroende på vilken tid på dygnet jag kollar.
Hoppas det är ok om jag skriver i denna tråd då det gäller signalstyrka samt liknande, ber trådskaparen om ursäkt annars.
/Newbee



Module Version V6H218COMM
Module Status OK
Module ESN 0x5F6A7C8B
 
Network Status
Connection Information EvDo rev. B
Carrier 1 Network RSSI : -80 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 275
PN : 204
Mobile Transmit Power : -5 dBm
 
Carrier 2 Network RSSI : -80 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 174
PN : 204
Mobile Transmit Power : -2 dBm
 
Carrier 3 Network RSSI : -73 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 225
PN : 204
Mobile Transmit Power : -2 dBm



Skriv på du :-)

Du har kommit rätt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.