1

Tråd: Plötsligt mycket sämre mottagning

Hej

Har kört BBBs "stora" (med Dlinken) några veckor nu. Har 500m till en 3G-mast och låg runt -75 signalstyrka med standardantennerna och kom ner till runt -60/65 när jag monterade två Poynting.

Nu plötsligt idag på kvällen hoppade det till -95. Ni som vart med längre, är det vanligt? Tänker att de skulle kunna vara något med just "min" mast och jag ansluter till en annan mast. För de borde ju inte göra så mycket skillnad om mina antenner ev har vridit sig några grader i blåst... Eller? smile

2

Sv: Plötsligt mycket sämre mottagning

om det blåst kan tex antennen peka upp eller ner istället, och ev även vridigt sig lite. detta skulle gestor skillnad, om det även tex regnat på ev träd ivägen.

men har det tex åskat så kan den slagit ner i operatörens mast och skadat den.

ring operatören efter du kollat din antenn osv.

sedan kan operatörerna justeraom antennerna om tex dom ser ett område med dålig mottagning, och robba mottagning från andra ställen med extremt bra mottagning. tex om någon monterar antenner så kan operatören sänka det området och spara lite pengar.

så kolla ditt, ring dom sedan och fråga.
ev kan du gåin på operatörens webbsida och kolla drift information om det finns några rapporterade fel i ditt området.

3

Sv: Plötsligt mycket sämre mottagning

Ok. Tack så mycket. Ska kika igen imorgon om det inte har blivit bättre. Det åskade idag, men vet inte om det var då som det blev dåligt. Tack för tipsen iaf! smile