1

Tråd: Triax gsm antenn

Hej. Hittade denna yagi-antenn från Triax på nätet, är det någon som har provat den till 4g 900Mhz?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20605

Visst borde den funka i teorin? Priset är ju löjligt lågt, så kvaliteten kanske är den bästa. Möjligt ett alternativ till aby 9-10. :-)

/David

2

Sv: Triax gsm antenn

Skulle visst in ett "inte" på ett ställe. :P

3

Sv: Triax gsm antenn

davidgitarr skrev:

Hej. Hittade denna yagi-antenn från Triax på nätet, är det någon som har provat den till 4g 900Mhz?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20605

Visst borde den funka i teorin? Priset är ju löjligt lågt, så kvaliteten kanske är den bästa. Möjligt ett alternativ till aby 9-10. :-)

/David


Bör ju fungera... har en liknande liggandes hemma som jag ej använder då jag bor inne i stan med både 2600 MHz & 900 MHz täckning och det har inte blivit av att ta med den ut i skogen utanför täckningsområdet.

Denna är en liknande, ink. 10 meter sladd. / kabel.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … gsm-p30799

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Triax gsm antenn

Har nu investerat i en Triax GSM- antenn. Valde en kabel med ca 0,46dB dämpning/m och 900Mhz (RG 223), 5m kabel fick räcka, alltså minus ca 2,5 dB på kabeln. Med lite tur kanske jag kan få ut 5-6 dB i slutändan.

Min mobilabredbanssituation: bor ute på landet, finns knappt någon täckning alls med Telia. Såg på Tele2:s täckningskarta en mast 6 km bort, genom skog och kuperad terräng. Vad jag vet är det den närmsta mobilmasten. De flesta grannar kör på Net1. Enligt Tele2:s karta svag 4g 900Mhz och 3G 16 mbit signal. Tecknade ett Tele2 Large abonnemang med B593 modem/router. Köpte först en poynting log periodisk riktantenn då jag inte visste vilken band som gav bäst signals samt även ett av Lohelectronics magiska motstånd. :-) Packar först upp B593:an, kopplar in den och den hittar ingen signal alls på varken 3G eller 4G. Kopplar sedan in poyntingantennen som sitter på nocken med 2m maströr och riktar in denna med kompass. Får sedan 3/5 pinnar i mottagning, -89 i signalstyrka och minus -6 i kvalite. Detta på 4g 900mhz. Enligt BBK 12 ner och 6 upp. På 3g ca 3 ner och 1 upp. Vilken underbar känsla. :-) Nu när jag vet vad som fungerar bäst var min tanke att skaffa en yagi för 900 för att kunna ta emot i Mimo. Och har nu således inhandlat en Triax GSM antenn. När denna är uppsatt ska jag dokumentera de hastigheter och de signalnivåer som åstadkoms. :-)

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-02 13:21:11)

Sv: Triax gsm antenn

Jag skulle också snarare satsa på Elfas triaxantenn istället för Kjelles kinesiska med okänd kvalitetskontroll - även om triax antenn förmodligen också är tillverkad i Kina.

Bra idé med dc-kortsluten riktantenn i höger uttag och motståndssladden i vänster så att routern kopplar över till extern antenn.

Kolla in 4G masten på Tele2s karta inzoomad till 1 km så att du inte har 2600 på samma mast för då kan B593 få fnatt och försöka koppla upp på 2600 istället eftersom det bandet har prioritet i B593 och du inte kan låsa på band i den routern. Skulle detta börja ske t ex när löven fallit så är det bara att skippa Poynting flerbandsantennen och försöka med två 900 yagis, t ex carant ACY15L som kan köpas på nätet från svensk åf.  Bråkar 2600 i alla fall så är det enklast att byta till upplåst E392 och dovado router där man nu kan låsa till band.

Dina signaluppgifter är bra och du bör kunna få bättre fart. Jag får just nu 17 ned och 4 upp på Tele2 900 från mast en mil bort med betydligt sämre RSRP.

Man skulle tro att man får högre fart med mer antennförstärkning och bättre RSRP är men det är inte säkert, för hörs då flera master försämras signal/brusförhållandet och RSRQ kan bli sämre och därmed farten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Triax gsm antenn

Jonasolof: är inte triax antenner dansktillverkade? Det blir iallafall spännande och se vad den kan göra... :-)

7

Sv: Triax gsm antenn

Huvudkontoret ligger i Danmark enligt hemsidan och där står att de har tillverkning i Danmark och i Kina. Óch då förutsätter vi väl att de har kvalitetskontroll på tillverkningen. 900 antenner har tillverkats sedan 1987 då NMT900 drogs igång med glest mellan basstationerna i början. Sedan kom GSM med behov av täckning på 900 för alla som hade radioskugga. Och nu LTE 900 där man vill ha stark och ren signal, faktiskt högre krav än för GSM. Så det har varit konstant efterfrågan på 900 yagis i Norden och relativt stora volymer samt konkurrens har gjort att priserna kunnat pressas.

I billiga antenners svarta plastklumpar där balunen som står för impedansanpassningen ska finnas kan det dölja sig fellödningar och felkonstruktioner. Få har tillgång till en stående vågmeter för att testa SWR i syfte att se att impedansanpassningen är korrekt jord. Det finns kinesiska exempel på att man bara skruvat koaxialkabelskärmen till ena änden av den vikta dipolen och innerledaren till den andra. Antennen mäter då DC-kortsluten men är gravt missanpassad och kommer att fungera dåligt.

Allt som ELFA säljer är dock inte OK. Jag köpte en vackert förgylld adapter SMA hane till SMA hane på Elfa. Vid uppmätning visar den 6-7 ohm, dvs den är kortsluten innuti. Jag sparar inte kvittot på sådana småsaker. Men den kan användas i stället för motståndskabel på vänstra antennuttaget på B593 (enbart mottagning). Där kan ytterligare en kommentar göras. Man kan tycka att det borde märkas i B593 om vänster kontakt är kortsluten och routern har slagit över på extern antenn för att det sitter en dc-kortsluten antenn i andra uttaget. Men si det gjorde det inte. Då jag kollade visade routern RSRP -93 vare sig jag kortslöt höger eller vänster uttag med yttre antenn i det andra uttaget. Det är bara AVM6840 som visar värdena för båda ingångarna separat. Det blev -127 dBm för den kortslutna ingången. Lustigt nog visade B593 samma signalstyrka 3 pinnar oavsett vilken ingång som kortslutits vilket föranledde en förmodan att det är RSRP som ger pinnarna i B593 fast pinnarna egentligen ska representera RSSI som bara mäts på tx/rx uttaget (höger på B593, vänster i AVM6840).

Att kortsluta sändaringången är inte att rekommendera. Motståndskabeln kan inte ha noll ohm såvida där inte sitter ett  effektivt filter och det skulle inte få rum. Så den resistans vid vilken B593 slår över bör ligga på några hundra ohm men jag har hittills inte haft något att testa på. Du kanske kunde kolla om du har en ohm-meter. Eftersom b593 bara visar bästa värdet kan man inte kolla om signalstyrkan sänks genom att motståndskabeln kopplas in. Det kan du göra med två yagis, in och ur med motståndskabel på den bästa antennen. Eller kortslut vänster utag på annat sätt och pröva med eller utan motståndskabel på höger uttag plus antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Triax gsm antenn

Nu är antennen uppe. Satte triax-antennen horisontalt ca 1m under poyntingantennen. Kopplade in den och får nu 18/7 i hastighet. Det märkliga är att rsrp och rsrq är ungefär detsamma som innan. Hur det nu hänger ihop? :-) Upperbarligen funkar denna triax-antenn hyfsat iallafall. Att rutern ska börja hoppa mellan 2600 och 900 är ingen risk då denna mast endast sänder på 900 och ingen annan tele2 -mast med 2600 i närheten. 75-100 meter ifrån huset breder den svenska urskogen ut sig (hög granskog), den drar troligen ned mitt rsrp ganska effektivt. Mitt Rsrq är väldigt bra, betyder det att min uppkoppling är förhållandevis stabil? Inte kopplat ned en enda gång sedan jag fick routern och kopplade in allt för 2v sedan.

Ned 18 mbit
Upp 7 mbit
Rsrp -90
Rsrq - 4

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-07 12:10:59)

Sv: Triax gsm antenn

B593 fuskar och ger bara bästa RSRP och RSRQ fastde ska mätas på antennerna separat. Triaxantennen har lägre förstärkning an poyntingantennen. RSRQ visar att du har bra signal brusförhållande, det är inte ens säkert att routern hör någon annan mast, egen eller annans.

Telenor/tele2 har bara 5 MHz bandbredd på 900 och de kan ha lite svårt att spotta upp sig till riktigt hög fart. Skogen gör också att pingtid mm ökar, såg det nyss på ett annat ställe där signalen går genom en km tallskog.

Med sämre RSRP än du kan jag komma upp i 20 mbit upp och ned. Flera master hörs och RSRQ är inte bättre än 6-7. Men den stora skillnaden är att jag här tar emot signalen över öppet vatten, den är inte uppsplittrad av reflexer och flervägsspridning i skog.

Pingtiden är en intressant variabel som möjligen kan användas som parameter för graden av orenhet pga flervägsspridning.

Den implicita frågan är hur man ska bete sig för att komma upp i de 20 mbit som borde vara möjliga och göra net1 användarna sura. Det vet jag inte. Att köra med dedikerade 900 yagis som ger över 15 dB kunde kanske hjälpa men inte säkert. Bättre separatiom mellan antennerna, även horisontellt, skulle jag pröva först. Routern i sig är känslig så där finns inte mycket att hämta genom annan utrustning. Der kan hända att det finns stråk om man flyttar sig parallellt med skogsbrynet som gör att farten ökar fläckvis. Är granarna höga är det inte säkert att det ens hjälper att höja antennerna några meter till. Ska de upp ska man ta i ordentligt och då börjar det bli amatörradio. I vissa fall är lövverk så tätt en bit upp att det är bättre att sänka antennen men granskog är ju tät all over. Tills nästa kalhygge.

Undrar när vi får se den första quadrikoptern med 4G och wifi- länk till marken för signsltest.

Om B593s omkoppling till extern antenn - Med motstånd på 4,7 kohm kopplar routern om till extern. Rätt långt från DC-kortslutet. I 3G routern E960 har Huawei en kontakt för att koppla om melkan extern och intern antenn. Det kunde de ha haft på B593 också. Bör egentligen inte vara så svårt att sätta in. Högfrekvenssignalen filtreras bort på den ledning som går till avkänningen. Går man in efter filtret är det bara att koppla in motstånd på vardera sidan med en tvåpolig switch.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Triax gsm antenn

Ska man ta i så är denna 20 elements yagi som ger 17,5 dBi förstärkning på 900 i alla fall behändigare än paraboler från zdacomm.

http://www.spezialantennen.eu/gsmumtsan … gidy20.php

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.