1

Tråd: Extern 3G antenn

Köpte nyligen en extern 3G antenn mod glasspinne.Tanken var att få lite bättre mottagning i husbilen,när man ibland är på platser med sämre mottagning.Har bara provat hemma o ser att den förbättrar mottagningen rätt bra,men hastigheten ökar inte nämvärt.Har ibland sett högre hastighet när jag kopplar bort antennen.Kan det vara så att strömmen i USB uttaget på min notebook inte räcker till?Ska man ansluta med USB kabel med extra strömuttag?Hemma kör jag med en Funkwerk antenn som fungerar kanon o  där ser man ju tydligt att hastigheten ökar när mottagningen är bra.
                   //Bengt

2

Sv: Extern 3G antenn

Kolla in trådarna där vi diskuterat RSSI och RSRP. En rundstrålande antenn ökar säkert på RSSI men det betyder inte alls att nyttosignalen blir starkare utan det kan lika gärna vara störsignaler (andra operatörer eller andra master) som blir starkare. Tyvärr mäter burkarna sällan RSRQ som är kvaliteten på nyttosignalen utan de mäter RSSI som anger styrkan på ALLA signaler - också störningarna ...

En riktantenn kan höja kvaliteten eftersom den undertrycker störande signaler om den är rätt riktad.