1

Tråd: Nätkollen

Fiffigt av PTS:

http://www.natkollen.pts.se/

Man kan också se om det finns nån LTE basstation i närheten.

2

Sv: Nätkollen

Kul!

Bra att man alla fall får lite humm om vad som kan finnas i området, synt att de tagit bort kartan dock.
Men bra att de visar vilka nät som finns och inte bara trådlösa.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Nätkollen

Får noll fast det finns fiber...

4

Sv: Nätkollen

Synd att den bara kollar till 1km

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: Nätkollen

Nu har de uppdaterat denna site så att man också kan se fiberanslutningar osv upp till 1mil ifrån adressen, men jag undrar hur bra den funkar?
Jag har sökt på en del adresser på landsbygden och allt verkar vara inom 1mil (även om man anger en adress bredvid masten).

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

6

Sv: Nätkollen

Hittar inte Telenor/Tele2 LTE master som jag vet finns och som visas på täckningskarta inzoomat tilll 1 km tele2).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Nätkollen

Ja, nu kommer mer, men finns fortfarande olistade nät innom den äldre radien.

Fibernät    Sändare för mobilnät (nättyp)
Inom 500 m    AB STOKAB    Tele2 (GSM)
TeliaSonera AB    Tele2 (UMTS) och Telia (UMTS)
---    Telenor (UMTS)
---    Telia (GSM)
---    Tre (UMTS)
Inom 1000 m    IP-Only Telecommunication AB    ---
IP-Only Telecommunication Networks AB    ---
Inom 10 000 m    TNS Systems   Net1 (CDMA2000)
Sollentuna Energi AB    Tele2 (LTE) och Telenor (LTE)
Telenor Fibre Network AB    Telia (LTE)
Transit Kabel-TV AB    Tre (UMTS) och Telenor (UMTS)

8

Sv: Nätkollen

Sverige är konstigt. I Tyskland, Schweiz och Österrike kan konsumenten gå in i en karta och få fram 4G masterna på sin ort.

http://www.lte-infoportal.de/lte-verfue … sstationen


Men så är kanske Tyskland mindre hotat av islamistiska och andra extremister?? Det är knappast vad historien de senaste femtio åren lär. Inte heller torde Tyskland ha mindre anledning än Sverige att vara vaksamma mot rysk återmilitärisering och sovande sabotörer.

Det hela är oerhör konstigt. Vem som helst som vill, individ eller organisation, kan på ett par dagar mäta in alla master inom flera mils omkrets, detta utan att verksamheten behöver registreras som misstänkt av omgivningen. Vilket syfte tjänar egentligen beslutet att inte låta t ex läget av Telias master vara offentliga?

Det räcker med att starta en iphone eller ipad utan att ha haft lokalisering igång innan så visas läget  av den mast som telefonen kopplat upp mot som en blå prick under ett par sekunder innan assisted GPS uppdaterar positionen. Bäst funkar det om man något försvårar GPS mottagning genom att man håller sig under tak. Sedan kan man efterkolla genom att titta på mastkiosken och mastens skugga på Google Earth. Åker man till en basstationen står ägarens namn på kuren, har kollat både Comviq, Telia och Tre i närheten.

Töntigt Telia! Tack för att ni försvårar för kunderna. Det kan knappast vara lag som reglerar eftersom Tele2 visar sina master på karta och därmed även telenors 4 G master och Telias UMTS master.

Höjden av larv är det när en kund ringer till Telias support och vill veta var en mast står. Det beskedet ges inte men den uppringande ombeds meddela sin position varefter support ger bäringen till masten. Till och med en närsynt och illiterat taliban klarar att sedan finna masten på Google Earth.

Är det för att Sverige inte är med i Nato som masterna ka vara hemliga? Men hallå, de österrikiska och schweiziska 4 G masterna får jag ju reda på. Och de länderna är inte heller med i Nato och lika rädda för extremister.

Det är larvig låtsassäkerhet i klass med GSM-baserade tjuvlarm.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Nätkollen

Ja, exakt så taffat är det :-/  Kunderna sabboteras och/eller hanteras som idioter.  Eventuella sabbotörer har inga som helst problem att ta reda på vad de eventuellt vill!  Det här är inte det enda exempelområdet.  Och därmed behöver inte stava till var okunnigheten finns, eller?

Free your mind, and your OS will follow.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-22 17:55:14)

Sv: Nätkollen

Håller med. Fast sabotör stavas med ett b, kommer av franskans ord för träsko, sabot, som arbetarna kastade in i textilmaskiner som tog jobbet från dem. Förlåt en hopplös Messerschmidt... Besserwisser heter det .... Ja där ser du! Vi är dock ense om att Telia är dumma och illvilligt krånglar till det för kunderna på mångahanda sätt genom att sprida töcken där klarhet kunde råda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Nätkollen

Ja.  Min pad stavar också dåligt, fast jag kan inte tänka mig köppa en wink

Free your mind, and your OS will follow.

12

Sv: Nätkollen

Knappast bryr sej Telia om sabotörer. I Finland meddelar operatörerna kallt att placeringen av basstationer är en "affärshemlighet" - det är alltså frågan om pengar. Även om jag starkt tvivlar på att de vinner nånting på hemlighetsmakeriet. Men det tycks ligga i benmärgen på dem - möjligen ett arv från monopoltiden.

13

Sv: Nätkollen

Testade, men net1 som jag har finns inte. ungerar bra för mej, betydligt bättre än Telia  och Tele 2. Bor ute på landsbygden.

14

Sv: Nätkollen

Akke skrev:

Testade, men net1 som jag har finns inte. ungerar bra för mej, betydligt bättre än Telia  och Tele 2. Bor ute på landsbygden.


Då har väl Net1 sin basstation* längre bort än 1 mil från dig...

Du kan ju även se vart Net1 har sin närmaste basstation* genom täckningskartan på net1.se


* Basstation / Mast / Site.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.