1

Tråd: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Jag är lite ny på det här.  Hur funkar det med PC-kortet i rubriken ?  Ska man SIM-kort där för det funkar väl inte ändå ?  Och i så fall om man bara har GSM-kort kontant, hur går det ?   Sedan när det är igång, funkar det med Telia direkt eller måste det till handpåläggning ?

2

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Så länge kortet är olåst eller låst till telia så skall det fungera.
Att använda ett standard kort med standard taxa är ingen höjdare då det kostar 15kr per megabyte.

Du kan behöva ställa in APN adressen för telia.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Andreas skrev:

Så länge kortet är olåst eller låst till telia så skall det fungera.
Att använda ett standard kort med standard taxa är ingen höjdare då det kostar 15kr per megabyte.

Du kan behöva ställa in APN adressen för telia.

Ja ok, men vad menar du för standardkort? Jag har GSM Refill och då kunde man köpa 7 dgr för 99:- vilket passar mig bra eftersom jag jobbar mer än fullt varannan vecka och sedan ledig varannan.  Ska det sitta ett till SIM-kort i PC-card eller är jag vilseförd?   Det där med APN-adressen är väl lätt fixat med lite support från mobilabredband.se roll

4

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Okey, kör du vanligt GSM kort i modemet borde inte vara nått problem.
Ett simpelt test är att sätta in det i modemet eller en 3g telefon och se ifall du får 3g mottagning.

Sen när du stoppat in ditt "gsm refill" kort i data kortet och tryck in det i dator och installerat mjukvaran för kortet så skall du ställa in APN adress. smile
Ibland hittar den apn adressen själv, men inte alltid.

Men om vi förutsätter att du använder "Globetrotter Connect" mjukvaran så är det bara att fylla i ett fält och trycka spara.

http://www.bandwidth.mina-filer.com/imgs/9/0/globetrotterconnect.png

APN rutan borde det stå online.telia.se , antingen auto eller om du får skriva in det själv.
Sen save och connect. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Jag kör Telias mobila bredband i min dator och har ett GT Max, jag tycker det fungerar prima. Använd dock Globetrotters egna program som Andreas visade ovan, installera för guds skull inte Telias program!

6

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Ok tack för tipset.  OPTION-kortet har just kommit. Jag tror jag fattat det här fel med hur det funkar. Man måste tydligen ha telefonkortet sitta i PC-kortet eftersom det finns en sån plats.  Jag trodde det var inbyggt och att bara verifiering / betalning gick via mobiltelefonen på veckosurf.  Lite dåligt med info från Telia.  Jag fick bara inloggningsuppgifter till Homerun via SMS. 

Jag har bara ett GSM-kort.  Ska det sitta i OPTION-kortet ?  Och i så fall blir det väl bara GPRS-hastighet ?  Och sånt modem har jag ju redan.

Eller är det tänkt att man ska köpa 3G-kort kontant eller något om man vill ha tjänsten Veckosurf ?  Är det nån som kan reda ut begreppen och har tips om olika kontantkort.

7

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Du kan säkerligen ringa telia och beställa ett nytt simkort om inte annat.
Men jag har haft äldre kort och de har fungerat med 3g också.

Så det är bara testa stopp in ditt simkort i option modemet och se ifall du får 3g täckning.
Du behöver inte koppla upp för att se om du för täckning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Nytt kort så funkade det perfekt !
Nu återstår bara en riktantenn för mig som finns i radioskugga bakom en kulle.
Det är lite väl svag signal men på vinden funkar det fullt ut ;-)  .

9

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Sitter i samma sitts mer eller mindre just nu när jag är på landet.
Nere i en liten svacka med en del träd runt om, med modemet uppe på övervåningen så funkar det men ingen super signal inte.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Ja jag fick faktiskt bra fart på det hela. HSDPA stod det på status.  Så jag testade att lyssna på en föreläsning på min högskola, en lättare streaming.  Det funkade bra men efter en kvart gick det ner till EDGE. Så var i en timme då det blev HSDPA igen och efter en kvart EDGE.  Jag tror dom stryper när man tar emot streaming för det blir ju en del belastning kanske.  Finns det ingen operatör som tillåter lite tyngre surfing ?

11

Sv: OPTION GLOBETROTTER GT MAX 7.2 READY - hur funkar det på Telia ?

Tre är bäst i dagsläget av egna erfarenheter.

Fast kanske kan vara bra ifall du får låna test abb från t.ex. phonehouse så kan du testa dig fram.

ICE är bra i glesbygden.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!