1

Tråd: Bättre fart med nyare modem?

Använder ett Huawei E220 modem med riktanten och sedan ansluten till en router Netgear MBRN3000.
Farten jag har är knappa 1 Mbit/s, bor på landsbyggden (Järna) ca 5 mil söder om Stockholm.
Har nu fått erbjudande av Tre att förnya abonnemanget i 18 månader och att få ett nytt "snabbare" modem.

Undrar nu om någon har erfarenhet av om farten kan bli så mycket bättre med ett nyare modem?

Tack för alla ideer och förslag.

/Oj

2 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-19 11:49:26)

Sv: Bättre fart med nyare modem?

nja inte nödvändigtvis....... beror på din typ av adonemang med... sedan verkar det som om olika leverantörer har och kan erbjuda olika farter även om dom är på samma ställe.

kan du så kontrollera ed grannar på vilka dom kör och deras abonemang.
kontrolera täckningskartor hos alla..

att binda sig på 18 månader bara så där....nja vänta lite.....
bara modem finns at köpa löst

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Bättre fart med nyare modem?

Det är ditt läge som har störst betydelse för hastigheten, avstånd till msster m.m. Har du bara 1 Mb/s så bor du nog rätt långt från masten och då är det tveksamt om ett nyare modem gör nån skillnsd.

4

Sv: Bättre fart med nyare modem?

ja nyare modem ger högre fart, anledning är mindre toleranser och modärnare teknik.
se dan är e220 modemen ~6år nu.
nya modem har högre hastighet upp, och det får man med samma abg. tex modem från kontantpaket för 50:-

prova lite kontantpaket från olika leverantörer.
kolla deras täckningskartor där brukar max hastigheten stå med deras nät.

5 Senaste redigerad av nhu (2012-08-19 18:18:12)

Sv: Bättre fart med nyare modem?

Det tycks faktiskt bli bättre med nya modem. Jag har använt en drös gamla Huawei (E220-E1820) med varierande resultat. I går kopplade jag in E392 och fick för första gången över 8 Mbit/s. Jag har enbart 3G kontantkort (Telenor och Tre) så det är samma kort. Intressant nog blev det inte bättre fastän jag testade upp på taket (i en käpp fäst vid skorstenen) och med riktantenn. Lika bra fungerade det med modemet hängande i gardinstången i en 3 m USB-kabel. E392 köpte jag på Tradera och det är olåst. Det sitter i en MR3420 router som stängs av för fem minuter varje natt för att undgå låsningar. WLAN är avstängt på MR3420.

Märk väl att jag bara har 6-9 % signal men det är troligen ren nyttosignal eftersom det är glest med master nära vårt hus. Om anslutningen förblir stabil så är det relativt hyfsat. Men det får vi se om någon månad.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-19 18:32:49)

Sv: Bättre fart med nyare modem?

Sedan bör väl trådstartaren undersöka eventuell täckning från andra operatörer kring Järna.

Nyare modem är som sagt känsligare, har lägre egenbrus så de klarar att upprätthålla en datalänk även vid svag signal. Dessutom utvecklas tekniken så att det är mindre risk för störningar från närbelägna frekvenser. Bättre algoritmer för att bestämma handover har också kommit och det kan minska risken för avbrott.

Nhu skriver att han har 6-9 % signal men är väl medveten om att den verkliga signalen från den mast han är uppkopplad mot kan vara en bråkdel av det visade signalvärdet.

I det bifogade inlägget från en rysk blogg om 4G visas att en stadig förbindelse med 10 mbit/s download kunde upprätthållas vid en verklig (RSRP) signalnivå på extremt låga -124 dBm. Det sägs då vara bara någon dB över den tröskel där modemet över huvud taget kan uppfatta och  avkoda någon signal.

Signalbrusförhållandet var 0, dvs brusnivån var lika med signalnivån. Inget konstigt med det, gps-signaler avkodas långt under brusnivån.

En bra signal på 4 G ligger på ca 90 dB, dvs drygt tretusen gånger starkare.

Man får nog anta att det var lite trafik på bandet vid tillfället som var i november 2010. Han var förmodligen ensam testare.

Modemet är från Samsung. 4G tekniken är betydligt mer adaptiv till varierande signalförhållanden än 3G och klarar således att upprätthålla datalänken vid lägre signalnivåer. Fast sedan är det ju inte givet att signalnivå är jämförbara storheter mellan 3G och 4G.

Uppgifter om operatör och mast har han suddat ut. Det bör ha varit på 2600 men uppgift saknas.

Programmet med speedgraferna finns bara för upp till XP enligt vad jag kunde finna.

(karln håller örnkoll på allt som handlar om  4G och har flera blogginlägg i veckan så jag finner ingen anledning att tro att det är fake. ).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Bättre fart med nyare modem?

så svaret = Ja bättre med nya modem*
smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8 Senaste redigerad av Oj (2012-08-21 19:42:49)

Sv: Bättre fart med nyare modem?

Har nu varit hos Telia och fick prova på deras 4G modem och nu ligger jag på mellan 3-5 Mbit/s har t.o.m. kommit upp i 8 Mbit/s.
Och detta utan någon antenn, modemet liggande på skrivbordet.
Anledningen att jag inte kör med 3 längre är att personalen där jag var va inte alls tilmötesgående, tyvärr.
Så nu får man surfa med Telia i fortsättningen.

Tack för alla tips och förslag.

/Oj