1

Tråd: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Tänkte för skojs skull bredda mina kunskaper en aning och ta reda på hur man bygger en Yagi riktantenn till 3G nätet (2100). Jag tänkte prova på att tillverka en, men har alldeles för lite information att gå efter

Någon som har information om mått och avstånd samt annan viktig information? Allt är av intresse (hemsidor/pdf mm)

Varför är det så enkelt till Wifi nätet, (2,4ghz) men uppenbart skitsvårt till 3G nätet (2,1ghz). För 2,4 nätet räcker det med en konservburk och en tjock koppartråd, sedan har man en antenn motsvarande en 5-7dBi, men det funkar uppenbarligen inte att göra samma lösning till 3G utan att stoppa in en USB, dongel i burken. Frågan är enkel.. Varför?

2

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

http://www.skyscan.ca/Antennas.htm

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-31 07:12:16)

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Usb-dongeln innehåller två antenner varav en för diversity mottagning. Om du tar ett Sierramodem vars antennutgång används för den antenn som har hand om både sändning och mottagning kan du mycket väl ansluta denna kontakt till cantennas, paraboler eller vad du vill. Annars är de simpla lösningen att sätta dongeln i en parabols fokus men det blir nog rätt inexakt.

Yagis är inte så svåra att måttsätta. Men du måste få till matning med rätt impedans. Här fuskas det mycket på billiga antenner.

Att bygga högförstärkande antenner utan mätutrustning för att kontrollera resultatet och stående våg förhållande går knappast såvida man inte har en mycket detaljerad byggbeskrivning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-10 05:17:50)

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Här detaljerad info om hur man bygger yagis

http://www.vk5dj.com/yagi.html

Det är bl a ett windowsprogram för beräkning av alla mått. Har inte laddat ned det och kollat att bredbandsfrekvenser täcks men det är ett program för UHF yagis upp till 2400 MHz.

Sök på DL6WU yagi för mer info inkl. praktiska byggbeskrivningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av Hablingbo (2012-08-18 19:25:44)

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Billigare än så här kan du inte bygga....

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=208

Jag har en sån och är mycket nöjd :-D

6

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Davido är ute och cyklar. Det står att antennen kan användas för GSM, UMTS och wlan. Men i teknisk spec nämns bara UMTS frekvenser. För många bör det vara bra att ha en antenn som gör att routern låser på UMTS och inte hoppar mellan 4G och 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

För 3G 2100 MHz funkar den kanon! Har -65 dBm signal från basstationen 5,3 km bort...

8

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Det är ju en bra signalnivå - om den nu härrör från den basstationen vilket man inte vet med RSSI. Vad får du för signal utan yagin?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Jag bor på landet och det finns inga andra master i närheten så klart det måste vara den! Kommer inte ihåg vad signalstyrkan var utan Yagin, men det var knappt att man kunde få modemet att låsa på 3G. Är inte hemma nu så att jag kan kolla :-(

10

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

OK, den funkar således på det band den ska funka. Bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av Palten (2012-08-16 17:34:06)

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Funderar på om inte de antenner som man bygger själv för videolänkar för First Person View bruk skulle kunna tillämpas (modifierarde för korrekt frekvens) för bredband likväl?

Har byggt en del rundstrålande saker (clover och skev planar antennas) själv för kortare avstånd. De som video flyger (First Person View, FPV) med RC flyg lite längre sträckor, brukar komplettera med dubbla video receivers och diversity switch, en rundstrålande och en med riktverkan (ofta styrd av antenna tracker med målföljning).

Även dessa riktantenner finns det mycket bra byggbeskrivnigar för, hur man gör och hur man räknar ut måtten för olika frekvenser. Videoflygare (FPV), brukar använda video utrustning på 1.3Ghz, 2.4 Ghz eller 5.8 Ghz, så byggbeskrivningarna är generiska och talar om hur man kalkylerar rätt frekvens för sitt eget behov. Torde ju gå välja 3G/4G frekvenser istället. Anpassa antennen efter sin operatörs frekvens som man nyttjar. Multiband borde ju inte behövas tas hänsyn till om det är en fast installation mot en operatör och teknologi, 3G alt 4G som används för det man kör. I en fast installation antar jag att man vill inte ha multiband igentligen, det borde vara bättre och optimera sin antenn för just sin operatör och den frekvensen som används, slippa möjligheten att utrustningen ens vill byta mellan olika band.

IBcrazy som en kille kallar sig har gjort en massa antenn designer fär FPV och olika bruk, han har delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Vad tror ni om detta tex?

http://fpvlab.com/forums/showthread.php … ad-antenna

eller

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1377791

Torde ju gå och räkna om för precis de frekvenser man vill ha, den som är grymt duktig och löda kan ju bygga en el cheapo swr meter med, finns byggbeskrvningar för tom det.

tänkte det var relevant, då det byggs mycket antenner inom FPV communies, finns ju en massa info där. Måste ju vara applicerbart även för bredbands bruk, som jag ser det.

Det brukar vara poplärt att bygga dessa FPV antenner  för video bruk av 0.8 Mig svetstråd, eller dylikt.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-16 21:00:46)

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Kul att du bidrar, FPV byggarna är verkligen duktiga på teknik. David Windeståhl är min favoritnörd. Det finns en tysk DIY beskrivning över en korspolariserad biquad för 800 men en motsvarande för 4G 900 saknas. Därkan den info du gav hjälpa till.

De extremt rundstrålande antenner FPV flygarna använder, t ex klöverbladsantenner För cirkulär polarisation, behövs inte för stationära 4G installationer.

Däremot kunde det vara intressant med korspolariserade yagis för 800 och 900 banden. Vid modellflyg används korsbygget för att uppnå cirkulär polarisation genom fasförskjuten anslutning  men i LTE vill man ha linjär polarisation med 90 graders skilda polarisationsplan. Om den ena antennen ligger lite framför den andra på bommen spelar ingen roll eftersom koaxialkablarna går till skilda ingångar. Så 900 dubbel biquad och korspolariserad 900 yagi med 10-15dB förstärkning vore kul att se. plusstående vågmätaren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Bi quad antenn instruktionen borde definitivt vara applicerbar. Skev planar och clover leafs har ju inte några egenskaper som är och eftersträva till detta som du säger.

Finns en del och läsa iaf som IBcrazy skriver. Han  har gjort en massa antenn designer och pysslar med antenner, kan vara intressant läsning för många tror jag och plöja igenom hans artiklar, instruktioner på forumen.

Jo, dadde är nog riksnörd i sammanhanget, hehe. Vi hade en FPV träff i Uppsala i Juli, då var han där med sin SWR mätare med sig och det mättes antenner, lol..

Ngn (inte jag) hade målat sin hembyggda antenn med färg, så den skulle bli snygg (en del köpe antenner för detta ändamål brukar vara målade), men det visade sig inte kass färg för ändamålet. Biltema färg, den släppte inte igenom mycket alls,hehe. Blockerade effektivt.

14

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

En fungerande SWR mätare för LTE banden inklusive 2600  vore bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Kikat på IBcrazy DIY swr meter, kanske intressant läsning? Kan tänka mig du gillar läsa detta, om du inte redan gjort detta Jonasolof. Har inte byggt ngn själv, bara sett att det finns DIY beskrivning på denna.

DIY swr metern täcker enl forumet, alla video frekvenserna som används, 900 Mhz - 5.8 Ghz som används för FPV, Är sugen på testa och bygga en och leka med mina hembyggda FPV antenner.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1555674 , i denna post finns sedan en länk där till fpvlabs, där själva byggbeskrvningen finns.

Billig som tusan och bygga, 5 delar. Dioden som ingår är sjukt liten dock. En riktigt fin spets på lödpennan lär behövas och inget kaffedrickande innan (stadig på handen) :=)

16 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-19 12:23:54)

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Finaste spetsen på lödstationen har jag. Men den grundläggande frågan är hur man från en 4G router får en stadig signal som man kan mäta SWR med. Räcker det  med att skicka en tillräckligt stor fil? De naturliga lösningen är väl att använda det lilla frekvensblock som  skiljer upp och ned blocken och skicka en signal  från en signalgenerator som klarar att skicka ut en signal på 2600 MHz området - en kort stund, förlåt PTS.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av Palten (2012-08-19 13:42:57)

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

En genererad signal med rätt frekvens och måttlig uteffekt på rätt ställe (på landet eller där 2600 inte är aktuell) torde ju inte ställa till med ngt i praktiken.

18

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

3/4G sänder inte fast bärvåg, så svr mätning brukar vara svår/missvisande tex kan man få en svr som är en tiondel av vad den är iaf med mitt analoga instrument.
kopplar jag signal generatorn till antennen så blir svr högre...

19

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

jonasolof skrev:

Det är ju en bra signalnivå - om den nu härrör från den basstationen vilket man inte vet med RSSI. Vad får du för signal utan yagin?

Hemma igen... -63 dBm på Yagin

http://biphost.spray.se/harley_rider/bbUntitled-1.jpg

-103 dBm med inbyggd antenn

http://biphost.spray.se/harley_rider/bbUntitled-2.jpg

Skiljer alltså -40 dBm i signalstyrka...
(fast jag får bra fart även utan Yagin, 6 Mbit/s ner och 3 Mbit/s upp!)

20

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

står roaming... !

21 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-21 17:33:58)

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

Och vad står received signal strength för? Troligen RSSI.På UMTS är det bara ett analogt värde som motsvarar automatic gain control spänning i traditionell radio (utslag på gröna ögat). Signalbrusförhållandet kan vara lika om både totalsignal och nyttosignal ramlar ned- ända tills man börjar närma sig brusnivån.

Sänkningen av farten kan bero på bortfallet av yagins gain i relation till totalsignalen. -63 dBm är en mycket kraftig signal och så nära masten räcker det med interna antenne i routern

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Söker information om Yagi riktantennbyggge

jonasolof skrev:

-63 dBm är en mycket kraftig signal och så nära masten räcker det med interna antenne i routern

Så himla nära är det inte... 5,3 km fågelvägen. Den interna antennen räcker nätt och jämt till att få kontakt, med Yagin är det som att sitta på ADSL...