1

Tråd: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

Hej

Jag har mitt Huwei E392 med externa riktantenner+ Dovado tiny liggandes sidan om min antennförstärkare för tv-signal. För övrigt samma placering som när jag kör med min D-link DWR 923 telenor router.

Fråga: Kan antennförstärkaren tänkas störa signalen som går till modemet?

2

Sv: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

Yes, om den sitter på 2400MHz.

3

Sv: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

Sam skrev:

Yes, om den sitter på 2400MHz.

Bara för att förtydliga, du menar om man kör 4G alltså? Kör man 3G så ska det inte påverka?

4

Sv: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

Korrekt

5

Sv: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

Finns ju en viss risk att den genererar övertoner från någon TV signal den förstärker. Beror ju på hur uselt gjord den är. Prova att flytta isär grejerna och se om det påverkar. 2400/2 = 1200, 2400/3 = 800 2400/4 = 600.
800-600 MHz är rätt nära TV signalerna...

6

Sv: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

oavsett om det är 3 eller 4G och wifi så kan tv bli störd eller störa dom andra,
men det beror på placeringar och kabeltyper m.m.

undvik att montera på samma mast som tv så undviks problemet.
oftast är det inget problem, men dåliga kablar/förstärkare kan skapa mycket konstigheter.

7

Sv: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

Tack för alla svar. Finns det något rek avstånd mellan modem>förstärkardosan att sika på så att man kan utesluta risk för störning? 1m, 2 meter. Kablarna följer tyvärr varandra men dosan kan Jag ju flytta runt så att avståndet ökar.

8

Sv: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

Det jag har hört, så störs TV mer än vad 3G/4G stör

9

Sv: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

Provs att ladda ned en stor fil, kolla DU-meter. Bryt strömmen till antennförstärkaren under tiden och se om nedladdningshastigheten påverkas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Kan antennförstärkare för TV störa 3G/4G signal

jonasolof skrev:

Bryt strömmen till antennförstärkaren....

...och sätt på mikrovågsugnen istället http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/smilie_happy_251.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]