1

Tråd: Telia kopplar från, RAS/NDIS

Hejsan.
Sitter på ett mobilt bredband med Telia Företag som vi haft i rätt många år.
Har klarat mig på upp till 7.2mbit hela tiden så har därför inte uppgraderat till mer.
Bor ute i stockholms skärgård och  tröttnade på det gamla E170-modemet som inte hade mottagning.
Köpte därför ett 3-låst E367 och låste upp så det fungerar med Telia, samt en "11/13dbi" riktantenn från kina.

Har kunnat få ut allt från 1-5 mbit och runt 1-2 staplar i mottagning (aldrig lägre än -93? dbm).
Började dock tröttna på att det kopplar ner av och till (har datorn på 24/7), och ibland när det kopplar ner så är det som att modemet "startar om" i mobile partner.

Har kört på RAS (modem) inställt hela tiden, men testade nu ett tag med NDIS.
Med NDIS så verkar det inte koppla ner, men får inte riktigt samma hastighet som med RAS.
När jag kopplar upp med NDIS så klarar Msn messenger att logga in automatiskt, det gör det inte med RAS.

Vad är skillnaden mellan RAS och NDIS? Vilket borde jag köra?
Kan tillägga att jag kör med en 5meters usb-kabel till modemet, och sen 30-40cm antennkabel till antennen.

MVH Johnny

2

Sv: Telia kopplar från, RAS/NDIS

prova med kortare usb skarv, då fem meter är i längsta laget, blir troligen stabilare.

ndis är "nätverk/lan" och ras är ett hedenhös från 80talets uppringda modem ( vilket mbb också är).

ndis möjliggör högre hastighet om det stöds av modem/dator m.m.

jag kör med 2-3 meters av grövre modell dom funkar bra.

annars kan du hoppa på router tåget för att få bättre placering på modem/antennen.