26

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

guineapig skrev:

Jag har nu även provat att sätta antennerna på det alternativa sättet, alltså båda vertikalt men ca 15-20 grader sidan om masten...gjorde ingen skillnad heller.

Däremot så försvann all 4g uppkoppling igår natt och faktiskt för en gångs skull så erkände Telenor att det var fel på masten och inte min dator, helt otroligt!  tog dem 24 timmar att "laga" felet...ingen aning vad de gjorde men nu funkar det igen.

Åkte och kikade lite närmre på masten och den är satans låg jämfört med andra master , den ligger iofs ganska högt men den är inte mycket mer än kanske 5-10 m över omkringliggande skog och mitt hus ligger "under" masten så signalen måste gå genom en del skog och andra hinder, förklarar en del. Tyvärr så är den det enda rimliga alternativet för mig, jag kan få in en annan mast men den ligger över 8km bort och på den får jag ännu sämre hastighet.

Det finns en mast på bara ca 2 km avstånd men den är riktad åt fel håll så den får jag inte in. Börjar klura på en galen plan istället, vi har ett annat hus på gården som ligger högre upp med bättre sikt mot masten , skulle kunna testa att sätta en antenn där på skorsten och använda en "repeater" ner till mitt hus... men då måste jag köpa ännu mera prylar...börjar bli som en hobby detta snart...men det är irriterande att man inte kan få riktig fart på skiten bara för att man råkar bo lite fel.

ropen skalla "bredband åt alla!" sas det för mer än 10 år sedan...tjo flöjt om man bor på rätt plats ja..

Det där kommer fungera bättre.. Kommer du högre upp så borde du få bättre fart. Sedan är det upp till dig om du sedan gräver ned en LAN kabel eller om du använder en Wifi lösning, det funkar vilket som.

27

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Efter Telenors "reparation" av masten ligger jag på 11-14 mbs ner och 2-3.5 upp , det får duga , tror inte jag kan få så mycket mera om jag inte åker och sätter mig på masten och kör in sändarelementet i häcken...WTB 5G!

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

28

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Jag har skaffat ett Telenor 80 Mbit, och ringde Telenor för att få reda på var närmaste mast är, och de gav mig några gatunamn, och deras mast ligger ca: 700 m bort.

Med bara USB-modem inomhus och Dovado 4GR, kommer jag upp i medeltal 25/12 Mbit/sek.

Jag köpte ett paket med två antenner för att göra en MIMO installation, där jag tänkte sätta en förlängning av masten för TV-antennen, och sätta antennerna ovanför TV-antennen. Men innan jag gav mig upp på taket och skruvade, så testade jag med en antenn som jag satte på en stolpe ute på gårdsplanen, för att på ett enklare sätt än på taket, få fram den riktning som antennerna skall ha.

Mina mätningar igår gav väldigt mycket bra resultat, som högtsta värde 85/37, och medel ca: 55/ 27, och med antennen 35 graders riktning vid sidan om masten. Det blev inte några bra värden, med antennen direkt mot masten, även 55 grader vid sidan om masten gav bland de högsta värdena.

29

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Internet la av igen...suck... apn problem enligt supporten, de fick igång det tillfälligt sen kraschade det igen, sen startade de om mitt abonemang eftersom "så många varit inne och ändrat saker..." funkade 10 min sen inge mera...så efter att återigen suttit och pratat med Telenor supporten halva natten bestämde jag mig för att åka och titta närmre på masten som ligger närmst mig, den som Telenor hävdar pekar åt fel håll och jag inte ska kunna använda.

jag är ingen expert på hur 4g sändare ser ut men för mig såg det ut som att elementen pekade öst/väst inte åt norr som Telenor själva hävdat, så jag har nu vridit om mina antenner och mycket riktigt gick det att koppla upp på den masten istället.

90% signal, 12-15 ner och 2-4 upp. Förmodligen har jag en sämre kvalitet på signalen från denna masten då jag ligger på gränsen för mottagningsvinkeln men då den står 2km närmre får jag iallafall lika bra eller bättre fart än på den andra. Får se hur pass stabil uppkopplingen är , det är inte lika mycket bergsknallar i vägen till den här.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

30 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-10 06:07:34)

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

faxekaxe skrev:

Jag har skaffat ett Telenor 80 Mbit, och ringde Telenor för att få reda på var närmaste mast är, och de gav mig några gatunamn, och deras mast ligger ca: 700 m bort.

Med bara USB-modem inomhus och Dovado 4GR, kommer jag upp i medeltal 25/12 Mbit/sek.

Jag köpte ett paket med två antenner för att göra en MIMO installation, där jag tänkte sätta en förlängning av masten för TV-antennen, och sätta antennerna ovanför TV-antennen. Men innan jag gav mig upp på taket och skruvade, så testade jag med en antenn som jag satte på en stolpe ute på gårdsplanen, för att på ett enklare sätt än på taket, få fram den riktning som antennerna skall ha.

Mina mätningar igår gav väldigt mycket bra resultat, som högtsta värde 85/37, och medel ca: 55/ 27, och med antennen 35 graders riktning vid sidan om masten. Det blev inte några bra värden, med antennen direkt mot masten, även 55 grader vid sidan om masten gav bland de högsta värdena.

Du skrev inte om det  var direktsikt till masten från stolpen. Inte heller vad slags antenn.

Evdotips som Micke hänvisar till i inlägg ovan är mycket läsvärt, läs igenom gärna igenom alla hans trådar. Evdo är i princip samma teknik som Net1 kör med men med en hög och en låg frekvens i USA mycket likt 4G. Dubbla antenner för diversitets men inte Mimo som innebär olika daströmmar på olika polarisation. Huruvida verkligen mimo används ännu på nuvarande LTE standard är lite osäkert, har varit svårt att få belagt om det verkligen sänds två strömmar från basstationen. Att separera antennerna och ge dem olika polarisation kan ge bra effekt ändå genom diversitet på mottagningen ( modemet kan välja bästa signal). Att en halv våglängd skulle räcka som separation om man har t ex två Poynting logperiodiska med 11 dB förstärkning tror jag inte alls på. Närfältseffekten har inte något sådant samband utan är beroende av antennens förstärkning. Det är helt enkelt hur mycket ström som induceras i närbelägna metallföremål genom de elektromagnetiska svängningar som antennen skickar ut. VidMimo vill man inte att den ena antennen ska påverka den andra. I en antennsom tar emot en radiosignal upppstår strömmar. Men dessa strömmar påverkar i sin tur omgivningen, så att även andra metallföremål inklusive närbelägna antenner också får signalen fast svagare. Det är den oönskade kopplingen mellan antenner.

Till skillnad från Evdo och Net1 kan 4G modem inte låsa på två master samtidigt. Det gör problemet värre, för ibland fattar inte modemet att det borde koppla till en sektor/mast som har lite sämre signalstyrka men bättre läsbarhet. I evdo går routern enbart på signalkvalitet  Ec/Io. Detta ser man med RF status monitoroch D35 router på Net1 och med min tyska router AVM6840 på 4G. Huawei och dlink visar inte denna information varför användaren får famla i blindo när det strular. Problem kan uppstå om modemet har svårt att välja mellan två sektorer från samma mast eller det finns ytterligare en mast i antennens riktning. På den tyska siten om AVM6840 skriver några att de märkt att uppload från routern sjunker om routern listar mer än en cell som läsbar. Huruvida detta är verkligt, specifikt för routern eller generellt är obekant nu.

På evdotips finns också en blänkare om att låsa routern på visst cell id/sektor. För det måste man ha tillgång till speciell programvara från tillverkaren som i så fall läckt ut publikt. Sydafrikaner hsr haft det för axxesprodukter för 450 och Jim/evdo har det tydligen också. Det skulle förmodligen gå lätt att införa på 4G om operatörerna tillät det. Alla modem listar cellerna internt inklusive läsbarhet.

Med routern i bil har jag märkt att den ogärna släpper en mast som den kopplat upp sig mot på en plats även om bilen sedan flyttat sig och andra master har starkare signal. I Vaxholm låste routern på den enda 800 mast som hördes. Sedan körde jag gamla vägen (mycket vacker) in mot Stockholm över Bogesund. Stannade och kollade. Nio stycken telia master listades samtidigt, alla med läsbar signal. Den mast routern kopplat till hade nu halkat ned till fjärde plats, utan att routern släppt den trots  att andra master hade både starkare signal och bättre läsbarhet (RSRP/RSRQ -81/14, -82/7, -93/12 och på fjärde plats den uppkopplade masten -95/10.

Här hadealla nio listats med signalstyrka som kriterium. Men jag har sett enstaka fall där en cell med några dB bättre läsbarhet haft företräde för en annan med några bättre signalstyrka. Ibland får firmware således svårt att välja. I de här lägena kan man hjälpa till genom att antennens riktverkan antingen förstärker önskad cell eller dämpar oönskad. Fast det är ju rätt svårt när Telia lobotomerat connectprogramvaran ned till hjärnstammen  och bara visar ett procenttal för en enda cell. 

I cdma450/net1 uppstod inte de här problemen så länge man körde med en carrier eftersom routern kunde koppla till flera master eller sektorer samtidigt, rätt ofta tre stycken korta ögonblick innan definitiv handsover till nästa cel/PN.  Här var ec/io enda kriterium i listan.
Allt vore mycket enklare om man inte mörkade så mycket info. Men så är det med mobilt bredband och info till användarna. Först med fiber blir det glasklart... Den nationalekonomiska vinsten av att användare inte använder tid till strulande uppkopplingar uppväger de höga kostnaderna för grävning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Jag har inte direktsikt till masten, det står en del höga träd som gör att jag inte kan se masten från tomten.
Det är en Poynting A-LPDA-0092 riktantenn, som sitter på en tryckimpregnerad stolpe, så det finns inga metalföremål i närheten antennen.
När antenn blir monterad permanent på masten, kommer det att vara en TV-antenn och ett plåttak, inom en meter från antennen, och antennen kommer att vara riktad nästan rakt över plåttaket.

Så det kanske blir bättre att sätta en ny mast på andra husgavlen, och bara ha riktantennen på den masten, och antennen pekar då inte över plåttaket.

32

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Det är nog bättre som du tänkt med andra husgaveln. testa gärna med en antenn till med annan polarisation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Snälla skapa en egen tråd, annars blir det hemskt förvirrat när man ska läsa in på mitt problem, tack på förhand

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

34

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Helt omöjligt att släppa detta tills jag har fattat hur saker och ting hänger ihop...hur vet man vilken polarisation Telenor sänder sitt 900mhz 4G med? Jag har mailat dem men där lär man ju få vänta på svar om man någonsin får ett.

Efter lite mera googling så verkar det ju inte som att vertikal/horisontell är det som gäller utan 45/135 (+45/-45) ,som på bilden här,

http://wireless-broadband-speed.com.au/ … l-ts9.html

Australien förvisso men tekniken borde ju vara samma? Är det olika polarisation på 900 och stadsnätet 2600mhz?

Skulle vilja prova att sätta mina antenner på det andra sättet men då måste jag göra någon speciallösning till fästena...finns  det att köpa 45graders fästen till Poynting?

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

35 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-12 14:34:06)

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Sändarantennerna sitter +/- 45 grader men det ska räcka med att du har 90 graders skillnad, dvs en horisontellt och en vertikalt. Skilj dem åt. Låt gärna koaxialkablarna vara isär eftersom det kan koppla även mellan dem.

En signal som skickats ut med ett visst polarisationsplan vrider sig tydligen något spontant. Ligger du 45 grader fel får du högst 3dB dämpning men ligger du nittio grader fel kan du tappa upp till 20 dB. Genom att ha två antenner med nittio graders skillnad på polarisation riskerar man som högst att tappa 3dB.

Höjd är det som gäller. Och bra antennkablar. Kolla cellens namn/nummer så du vet att det konstant är samma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Har satt mina med ca 1m mellanrum. Har 3,6 km till masten (Telia) med en hel del lövträd ca 50 m från antennerna som skymmer sikten till masten. E392 med en Dovado Tiny.
Får 58 - 70% signal enligt routern och senaste Bredbandskollen gav 17.02 ner och 5.16 upp. innan Poynting-antennerna hade jag knappt 4G täckning alls och låg aldrig över 50%, inte ens på taket.
Fråga; Hur tycker ni dessa värden står sig baserat på avstånd till masten och hur kan signalstyrkan variera så kraftigt?

37

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

själv har jag riktat om mina antenner mot en ny mast tidigare ikväll och har nu 100% 4g signal enligt 4gr men fortfarande bara 10/10 mbit/s antagligen ligger begränsningen där på masten.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

38

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Ska inte börja älta mina bekymmer igen , men det jag inte förstår alls är hur jag kan få så dåliga resultat upp. Jag har 2,5km till masten , 90 % signal och dubbla antenner och jag kan inte komma över 3mbs upp hur jag än gör. Känns som att det är masten som är problemet och inte mina grejer.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

39 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-05 15:15:58)

Sv: dubbla Poynting Riktantenn 11dBi avstånd mellan?

Kirre

När signalstyrkan varierar så kraftigt undrar man om modemet hoppar mellan olika master och band.

Men det kanske inte är cellspecifik signalstyrka RSRP du avläser utan bandets totalradiosignal RSSI. Om RSRP håller sig på en hygglig nivå kan brusnivån RSSI variera utan att farten påverkas så väldigt mycket. Signalkvaliteten RSRQ räcker för god fart.

E392 som du har talar inte om vilken parameter som mäts som signalstyrka för det tycker inte Huawei att du borde behöva bry dig om.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.