1

Tråd: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Hej mobila bredbandare,

jag skulle vilja ha lite hjälp/råd/åsikter om mitt kommande (mobila) bredbandsarrangemang.

Yttre omständigheter och läget just nu:
Jag bor på skånska slätten utanför Svedala och mina enda möjligheter till bredband öht är mobila. Min närmsta mast är 1,5 km bort med fri sikt och 2008-08-18 kollade jag på PTS (innan de tog bort den möjligheten) att masten är 82 m hög och sänder med 3x56,2 dBm. Ägare är Svenska UMTS, dvs Telia/Tele2. Mitt hus är en gammal skånelänga som ligger med ena änden mot masten.  Efter att ha lekt runt med field-test-appen i min iphone verkar det som om mottagningen i närmsta delen av huset är runt -70 dBm (rätt enhet?), men vardagsrummet och den del av huset som jag vill ha wifi i är naturligtvis i andra änden där mottagningen är runt -90 dBm.
Jag har nu Tele2 large med E1820 och en Dovado 4GR placerad i den "dåliga" änden av huset, och det fungerar sådär. Modemet tappar ofta uppkopplingen och jag måste starta om routern. Tror att modemet kanske blir överhettat?

Framtiden och önskade funktioner:
Under aug-sept kommer Telia att uppgradera "min" mast till 800 MHz 4G och min förhoppning är då att kunna bygga upp ett stabilt hemmanätverk med en vettig uppkoppling. Jag, och till viss del min sambo, har jobb som innebär att en stabil internetuppkoppling skulle kunna innebära att jag kan jobba hemmifrån ibland, vilket hade varit skönt. Är därför beredd att satsa lite pengar och energi, men har naturligtvis inte en obegränsad budget.

Mitt nuvarande förslag på lösning:
Placera en allt-i-ett-router (stabilare än router+modem, väl?) med antenn i den delen av huset med bra mottagning (antennen ute på fasaden, typ 3 m upp), min QNAP-NAS bredvid, tre låååååånga nätverkskablar till andra änden av huset där jag placerar en wifi-accesspunkt, till vilken min nätverksskrivare kopplas, och de andra två kablarna går till mina två datorer; en minimac och en macbook.

Jag tycker AVM 6840 verkar bra som router. Vad säger du, jonasolof, som har en? Är det någon annan som har testat den? Eller har något annat förslag?

Vilken antenn skall jag satsa på? Är inne på en Funkwerk panelantenn. Delvis för att det är ett coolt namn… smile är inte så hemma på det här med antenner. Panelantenn har jag fastnat för för att de är mindre fula på fasaden än riktantenner - är det korkat att tänka så?

När det gäller accesspunkt är jag inne på Apple airport express, mest för att jag har en massa appleprylar och det verkar enkelt, men tittade även på en Linksys E4200 med dd-wrt firmware, men den verkade vara i betastadiet fortfarande och därför inte uppfylla mina krav på stabilitet. Andra förslag?

Som sagt - alla förslag/kommentarer/idéer mottages tacksamt!

2

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Varför dra tre långa nätverkskablar genom huset?
Dra en och sätt en switch i andra änden som du sedan kopplar dina datorer till.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-31 05:25:25)

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Jag rekommenderar AVM6840 om du har behov av de finesser den har: inbyggd wake-on-lan funktion, VPN och avancerade VoIP funktioner. Annars får du samma fart och ping med teliabundna huawei E392 kopplat till en Dovado Tiny router. Både den kombon och AVM har funkat helt stabilt under flera veckor som jag provat (däremot finns en del klagomål på stabiliteten hos dovado 4GR).  Från Tinyn drar du en lan-kabel till en switch (som Svenix sade ovan) eller en acesspunkt som även  vara en dlink eller tp link accesspunkt så får du wifi i den delen  av huset du vill ha samt lan- kontakter för kabelansluten dator. apple om man gillar det.

Du vet ju var masten står och behöver inte läsa diverse signalvärden som AVM6840 i och för sig kan ge. Rikta panelantennen mot masten och det är klart. Panelantenner är också riktantenner, dvs de har högre förstärkning i viss riktning. Baz och wimo är diskretare utseendemässigt än Funkwerk, Baz beställde jag utan text. Panelantennen kan sitta platt på gaveln om masten är mindre än 20 grader från husets längsaxel. Man kan naturligtvis kompromissa lite med farten om man vill sätta antennen platt.

Vill du undvika kabeln kan du köra signalen över elnätet med homeplugs om du inte har några kortvågslyssnare i närheten som blir störda. T ex Devolo 200 mbit/s enheter. De släpper ledigt igenom minst 50 mbit/s, hos mig 150 enligt vad Fritzboxroutern rapporterar ( tysk som den är registrerar den tyska devolo enheter).



Det finns flera panelantenner för 800 att välja på, funkwerk samt BAZ spezialantenne 12 dBi och 18 dBi. Även Wimo.de. Funkwerk bör räcka. Jag har 2 km till telia 800 mast och får vanligen ca 20 mbit ned och upp med BAZ 12 dBi panelantennen. Sätter jag antennen utomhus och högre upp har jag fått 25 ned och upp enligt speedtest.net men det är inte säkert att de värdena är sanna. Läst på  Du-meter får jag korta burst med 30 mbit/s under speedtest net test, medelvärdet ligger på 20.

Det skulle säkert funka med routern B593 också men det finns inget skäl att ha en dyrare router som kan lite mer i den änden av huset. Dessutom har jag ett horn i sidan till telias version av B593 eftersom den är nerdummad. Den tyska B593 som säljs av Vodaphone visar alla signalvärden och cell info enligt vad jag läser mig till på tyska forum, se t ex

http://www.kein-dsl.de/forum/showthread.php?p=127497

(jag har bett om mer info angående den tyska versionen av B593. Vet ej om den routern som i Tyskland kallas Vodafone B2000 är låst. Troligen så. Det ska nämnas att Vodafones tidigare LTE router B1000 också visar signalinfo så det verkar vara ett krav VF ställer till skillnad från sunkiga Telia! Dock har inte B2000 4G 900 - så även om den skulle funka i Sverige så är det fortfarande tji att läsa signalvärden på 900.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … rpretieren

(lite hata huawei fick jag med där men det kan ju vara intressant att veta för Dovado som fått nöja sig med procent).

Ditt case förefaller okomplicerat och allt bör funka bra såvida du inte har massiv skog i vägen.

PS att diskutera Airport express blir OT. Jag fick en men avstod från att installera den, dess storhet var mig förborgad. Vi strömmar musik över bluetooth med BRIK enheter från Kjell & co, funkar utmärkt med ipads, pods och phones. Bättre ställa frågor om wlan utrustning i de forumdelen och göra en bra kravspec som utgångspunkt. Möjlighet att ansluta bra wifiantenner för god räckvidd kanske bör ingå i kravet? Mina linksysroutrar med dd-wrt har funkat i fem år utan problem så se till hårdvaran and look out of the apple box.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Tänk även på möjligheten med en Tiny i bryggläge (i -70 ändan) som kopplas med nätverkskabel till valfri router där du vill ha den.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

5

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Hej igen!

Härligt med snabb respons! Inser att jag glömde nämna att de tre långa nätverkskablarna i princip är på plats redan, då jag passat på att lägga lan i väggarna vid renovering. Tänkte ursprungligen koppla dem till en patchpanel och switch ute i rummet där routern nu kommer att stå. Tänkte därför skippa switchen nu och koppla direkt i routern = en mindre komponent som kan krångla (och kosta pengar).

Har kollat på en tiny i bryggläge, men eftersom jag inte är nöjd med min 4gr/e1820-kombination så avskrev jag den. Det var kanske dumt?

När det gäller accesspunkt så köper jag gärna något annat än Apple, bara den är stabil (räckvidd känns inte helt avgörande mtp placering), men jag skall fråga vidare på annat ställe.

När det gäller antenn/mottagning så är det inga hinder alls till masten - jag ser den från väggen där antennen skall placeras. Hur bra antenn "behöver" jag? Jag känner ju inte för att lägga pengar på en "för bra" antenn för mina förutsättningar, om ni förstår vad jag menar.

Tack för all input hittills!

6

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

annars en dovado doma, är en tiny med fyra lanportar och smma smarta omstart av modemet som tiny.

7

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Funderat på att köpa en E398 till din 4GR och köra den i bryggläge?
E398 finns på clickok.se och kika sen på dc-unlocker.com.

Har du uppdaterat 4GR till senaste mjukvara? (jag kör med strömmatad usb hub och y-kabel för jag tror att 4GR lämnar för låg ström men därom tviste de lärde och övriga)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Jag funderar på att sätta Tiny med modem uppe i en tall på det höga berget bredvid huset. Det är mycket högre än hustaket så det borde ge bättre mottagning. Tallens kvistar kan ju ge problem men jag vill inte kapa dem för det är en fin tall.  Jag vill ha Ethernetkjabel till huset (ca. 50 m) för jag litar mera på en ordentlig kabel än nån sorts WLAN som mest bara krånglar. Med en bilkabel och en billig acku (ja, ni kallar det visst batteri) från Biltema vid tallens fot skall det väl fungera nån vecka. Det går förstås att slakta Ethernetkabeln och använda fyra trådar för strömförsörjning också.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-31 20:00:16)

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Varför köpa E398 när Sam så entydigt rekommenderar efterföljaren E392?

vad antenn anbelangar kan du ju lätt testa med usb modem på antennens plats och se hur det går och vilken signalstyrka och fart du får. Beslut om antenn på verifierat underlag är att föredra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Självklart är efterföljaren att rekommendera om Sam rekommenderar den smile
Dock är priset det dubbla...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-31 20:02:25)

Sv: Förslag på bra utrustning/lösning önskas

Gratis om man har Teliabonnemang eller binder. Jag fick mitt eftersom jag har telia mobilt abb sedan 25 år.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.