1 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-31 21:44:23)

Tråd: GlobeTrotter Express 7.2 drivers funkar för inbyggt HSDPA modem

Har en Vaio TZ21 med inbyggt modem som dock var låst till T-mobile Irland. Raderade programvaran och fann någon Option variant på ett tyskt forum. Strulade mycket. Fann sedan nyare version här på forumet i augusti, kopplade fortfarande ofta ned inom någon minut. WM connect funkade med Telia men inte med 3 kontantkort.

Köpte ett GlobeTrotter Express 7.2 idag. För att installation ska ske måste först gamla Globetrotter connect programvara avinstalleras. Därefter dyker en 0drive upp då Express Card ansluts. Efter installationen syns driven inte mer, så ska man försöka ta en kopia måste man avinstallera och börja om.

Körningen installerade drivers både för ExpressCard och det interna Optionkortet och kallade det senare för kort ett och det yttre för kort två. Båda finns nämnda under modem.

Det inbyggda kortet verkar vara anslutet med intern USB. För att det ska aktiveras måste hårdvaruswitchen för wireless vara aktiverad och Vaio Smart Network också vara aktiverad. Med nya drivers funkar det inre kortet bra.

Express Card funkar även om hårdvaruswitchen är av - till skillnad från USB modem som E220 där både hårdvaruswitchen och mjukvaruaktiveringen via Vaio Smart Network måste vara aktiverade för att dongeln ska funka.

Det inbyggda modemet funkar faktiskt något bättre än ExpressCard modemet mätt med bredbandskoll men skillnaden är minimal. ExpressCard har dock anslutning för yttre antenn (som jag inte kan koppla in pga brist på en kontaktadapter SMA-FME).

Bottom line var att det gick att få ordning på det interna modemet om man installerade ett externt.

Så nu har jag inbyggt Option HSDPA modem, OPtion ExpressCard HSDPA, router Huawei E960 och dongle E220. Så det vore väl fanken om man inte skulle kunna surfa portabelt...

Icenet med routerD35 tog tio minuter att få igång. Jag har säkert lagt ned 15 timmar på anslutning med GSM/UMTS ... men digital 450 finns ju inte bortom Norden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.