251 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-27 06:32:17)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Finns det någon förklaring till vem den där Qcmi1 är som inte levererar?

Akronymen verkar inte vara gängse bland de vanliga LTE förkortningarna, jag försökte googla utan framgång.

En signalnivå på-128 dBm från den ena antennen kan man få om en  antenningången på routern inte är ansluten eller möjligen kortsluten. Den nivån är inte läsbar. 

Möjligen har förkortningen att göra med linux OS i routen.

Edit: redan besvarat tidigare i tråden, sorry..

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

252

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har Telenor bredband stor med dwr-923.
Finns det något sätt att se hur många gånger internet har kopplats ned per dag, vecka eller månad?
Nu har det varit uppkopplat 10 tim utan avbrott. På morgonen ser man att det har ex. varit uppkoppllat 50 min, men man vet ju
inte hur många avbrott det har varit under natten. Man kan ju inte heller hålla koll hela dagen på uppkopplingen.

/brian

253 Senaste redigerad av brian45 (2012-07-25 21:15:05)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har nu enablat loggningen category network på dwr-923?
Hur får man fram loggen? Ska den laddas ner?

/brian

Kommer tydligen automatiskt under view logs.

254

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har nu efter drygt en veckas kontakt med telenors support fått reda på varför routern kopplar ned några gånger varje dag trots signal -65 och hasigheter ned 55 och upp 15 i snitt.
Jag bor en km från masten men den sänder i motsatt rikting mot där jag bor. Enligt telenor så behövs det bara att blåser eller att belastningen en kort stund ökar för jag hamnar utanför täckningen. Det är väl bara att lämna tillbaks routern.

/brian

255

Sv: Telenor lanserar 4G-router

brian45 skrev:

Har nu efter drygt en veckas kontakt med telenors support fått reda på varför routern kopplar ned några gånger varje dag trots signal -65 och hasigheter ned 55 och upp 15 i snitt.
Jag bor en km från masten men den sänder i motsatt rikting mot där jag bor. Enligt telenor så behövs det bara att blåser eller att belastningen en kort stund ökar för jag hamnar utanför täckningen. Det är väl bara att lämna tillbaks routern.

/brian

Är långt ifrån expert på området men den förklaringen låter lite "skum". Här finns några riktiga experter på forumet, förhoppningsvis kan de bekräfta telenors förklaring alt förkasta.

256

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Köper inte det. min kopplar också ner helt spontant, och jag bor långt från masten

Humorn är flytvästen på livets flod

257

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Undrar om jag har fått en äldre begagnad router dwr-923.
Det finns tar-loggfiler från dec 2011 i routern.
Antennkontakterna är hanar, jag läst att på nya routrar som levereras efter juni i år ska ha sma-honkontakter.
Någon som vet?

/brian

258

Sv: Telenor lanserar 4G-router

brian45 skrev:

Undrar om jag har fått en äldre begagnad router dwr-923.
Det finns tar-loggfiler från dec 2011 i routern.
Antennkontakterna är hanar, jag läst att på nya routrar som levereras efter juni i år ska ha sma-honkontakter.
Någon som vet?

/brian

Det stämmer, nyare har honkontakt.

Ang logg, noterade också att jag hade från dec 2011 - men mina kontakter är honor och den rev började nog inte leveras förren i maj/juni tror jag.

259

Sv: Telenor lanserar 4G-router

loskings skrev:
brian45 skrev:

Undrar om jag har fått en äldre begagnad router dwr-923.
Det finns tar-loggfiler från dec 2011 i routern.
Antennkontakterna är hanar, jag läst att på nya routrar som levereras efter juni i år ska ha sma-honkontakter.
Någon som vet?

/brian

Det stämmer, nyare har honkontakt.

Ang logg, noterade också att jag hade från dec 2011 - men mina kontakter är honor och den rev började nog inte leveras förren i maj/juni tror jag.

Tack för svaret.

/brian

260 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-31 04:37:18)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har du köpt routern i butik som  ny bör du kunna begära att få korrekta SMA kontakter för bredbandsantenner. De tidigare var wifikontakter som en del kinesiska tillverkare slarvar med att använda även för 3G och 4 G. Innebär kvalitetsvarning (edit: tillverkare av kvalitetsutrustning blandar inte SMA och RP-SMA lite hipp som happ. Det finns standarder. Det var amerikanska FCC som kom på den dåliga idén med RP-SMA för WLAN utrustning i förhoppning att folk inte skulle koppla in för bra antenner.).

På linksys wifiroutrar som wrt54g finns RP-TNC kontakter. Det vore helt otänkbart att använda reverse polarity för annan radioutrustning.

Sedan finns det några importörer av odokumenterat kinaskräp som säljer 3G antenner med kablar som ska anslutas med RP. Bra så man vet vad man ska undvika.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

261

Sv: Telenor lanserar 4G-router

brian45 skrev:

Har nu efter drygt en veckas kontakt med telenors support fått reda på varför routern kopplar ned några gånger varje dag trots signal -65 och hasigheter ned 55 och upp 15 i snitt.
Jag bor en km från masten men den sänder i motsatt rikting mot där jag bor. Enligt telenor så behövs det bara att blåser eller att belastningen en kort stund ökar för jag hamnar utanför täckningen. Det är väl bara att lämna tillbaks routern.

/brian

Mycket hemkokt förklaring. Om det blåser Mycket hårt kan en mast svaja några grader. Om masten matas över mikrovågslänk via paraboler kan matningen till masten möjligen brytas. Det hände brandkårens interna länk från Mörbylånga till Färjestaden tills de satte en stadigare mast i Färjestaden. Att du som användare skulle försvinna ur mastens täckningsområde vid blåst är enbart löjligt som förklaring, den vertikala utbredningen bör vara tillräckligt stor. Däremot kan möjligen användare med svag signal dumpas vid hög belastning på masten. Befinner du dig i fel riktning från de enskilda antennsektorerna kan det ju möjligen vara en förklaring men det innebär samtidigt att de medger att masten redan har kapacitetsbrist.

Det bör vara relativt lätt för dig att kolla om förklaringarna verkar hålla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

262

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jonasolof skrev:

Har du köpt routern i butik som  ny bör du kunna begära att få korrekta SMA kontakter för bredbandsantenner. De tidigare var wifikontakter som en del kinesiska tillverkare slarvar med att använda även för 3G och 4 G. Innebär kvalitetsvarning.

Jag har beställt den per telefon hos telenor.
Ska jag begära att få en ny router eller adaptrar??

/brian

263

Sv: Telenor lanserar 4G-router

jonasolof skrev:

De tidigare var wifikontakter...innebär kvalitetsvarning.

Vad menar du med det?

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 711#p36711

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

264 Senaste redigerad av brian45 (2012-07-28 13:03:46)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Nu bröts uppkopplingen efter 20 timmar.
Kan någon tyda denna logg och säga vad felet är och hur man evetuellt rättar till det.

Fri Jul 27 16:41:21 [NTP] Looking Up 0.us.pool.ntp.org
Fri Jul 27 16:41:23 [NTP] Requesting time from 0.us.pool.ntp.org
Fri Jul 27 16:42:24 [NTP] Synchronized time with 0.us.pool.ntp.org
Fri Jul 27 16:42:25 [NTP] Next Synchronization after 2 Hours
Fri Jul 27 18:15:46 [NIMF] dnsResolverConfigure: addressFamily: 2
Fri Jul 27 18:15:46 [NIMF] dnsResolverConfigure: LogicalIfName: WAN1
Fri Jul 27 18:15:46 [NIMF] dnsResolverConfigure: addressFamily: 10
Fri Jul 27 18:15:46 [NIMF] dnsResolverConfigure: LogicalIfName: WAN1
Fri Jul 27 18:15:46 [NIMF] dnsResolverConfigure: addressFamily: 2
Fri Jul 27 18:15:46 [NIMF] dnsResolverConfigure: LogicalIfName: LTE-WAN
Fri Jul 27 18:15:46 [NIMF] dnsResolverConfigure: addressFamily: 10
Fri Jul 27 18:15:46 [NIMF] dnsResolverConfigure: LogicalIfName: LTE-WAN
Fri Jul 27 18:15:59 [FIREWALL] Disabling Attack Check for 0
Fri Jul 27 18:15:59 [FIREWALL] Disabling Attack Check for 1
Fri Jul 27 18:15:59 [FIREWALL] Enabling Attack Check for 2
Fri Jul 27 18:15:59 [FIREWALL] Disabling Attack Check for 4
Fri Jul 27 18:15:59 [FIREWALL] Disabling Attack Check for 5
Fri Jul 27 18:15:59 [FIREWALL] Disabling Attack Check for 6
Fri Jul 27 18:16:00 [FIREWALL] Disabling Management Access from Internet to port 80
Fri Jul 27 18:16:00 [FIREWALL] Enabling DOS Attacks

/brian

Uppkopplingen bröts av samma orsak inatt kl 3:00.

Lade till några rader från loggen. Detta är et enda avikande i loggen från network.
Jag är ju inte säker att på att uppkopplinngen bröts p.g.a. detta. Borde det inte synas i loggen
om uppkopplingen bryts?

265

Sv: Telenor lanserar 4G-router

brian45 skrev:
padinni skrev:

Den uppdaterade sig automatiskt. Jag vet inte vad som är nytt exakt, men det jag kan se/märka är:

1. De har ändrat menyerna lite
2. Det går inte längre att stänga av vissa funktioner.
3. Det går snabbare i menyerna och ändra saker.
4. Den verkar lite stabilare men jag tappar fortfarande anslutningen dagligen.

Jag har samma problem,anslutningen tappas upp till 10 gånger per dygn. har signalstyrka -65 och bor ca 1 km från masten
med skog mellan mast och hus. Hastighet ned  ca 50 upp 7.
Enda svar från Telenor är att testa på någon annan mast.
Har du löst problemet padinni?

/brian

Uppdaterade min firmware det löste problemet men nu har jag istället problem med DNS och kan inte gå in på några hemsidor överhuvudtaget ibland och då måste jag starta om datorn (kan inte ens ändra DNS till google för det hjälper inte i windows)

266

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag nedgraderade till version 1.0.70.30 igen och lade tillbaka den sparade konfigfilen som gav mig minst bekymmer.
Det blev problem med portöppningarna, dessutom saknade jag allt för många inställningar och funktioner som jag vill kunna påverka.

Några ofrivilliga frånkopplingar har jag visserligen inte haft med nån av alla dessa versioner, men nu får det vara tills Telenor släpper en ny version...säkert är säkert.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

267

Sv: Telenor lanserar 4G-router

padinni skrev:
brian45 skrev:
padinni skrev:

Den uppdaterade sig automatiskt. Jag vet inte vad som är nytt exakt, men det jag kan se/märka är:

1. De har ändrat menyerna lite
2. Det går inte längre att stänga av vissa funktioner.
3. Det går snabbare i menyerna och ändra saker.
4. Den verkar lite stabilare men jag tappar fortfarande anslutningen dagligen.

Jag har samma problem,anslutningen tappas upp till 10 gånger per dygn. har signalstyrka -65 och bor ca 1 km från masten
med skog mellan mast och hus. Hastighet ned  ca 50 upp 7.
Enda svar från Telenor är att testa på någon annan mast.
Har du löst problemet padinni?

/brian

Uppdaterade min firmware det löste problemet men nu har jag istället problem med DNS och kan inte gå in på några hemsidor överhuvudtaget ibland och då måste jag starta om datorn (kan inte ens ändra DNS till google för det hjälper inte i windows)

Ok! Jag ska ta ett snack med telenor om hur jag ska göra.
Routern står nu hos min dotter som enligt telenor som bor i rätt riktning till masten.
Signalen var sämre hos min dotter. Ska kolla loggen på routern senare idag.
Jag skickar nog tillbaks den. Kanske få den utbytt mot en med honkontakter.

/brian

268

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har varit i kontakt med telenors support några gånger angående antennkontakterna.
Jag fick min router i juli och den har hankontakter. Har försökt att förklara för telenor att det är
fel kontakter, men de säger att de aldrig har hört talas om att det ska vara fel på kontakterna och
att det rätt kontakter på routern.
Finns det något sätt att bevisa för dom att de har fel?
Hur vet man om routern har RP-SMA hanar eller SMA hanar?
När jag skruvar bort glasspinnarna sjunker hastiheten från 40 mbs till 10 mbs ned,

/brian

269

Sv: Telenor lanserar 4G-router

brian45 skrev:

Har varit i kontakt med telenors support några gånger angående antennkontakterna.
Jag fick min router i juli och den har hankontakter. Har försökt att förklara för telenor att det är
fel kontakter, men de säger att de aldrig har hört talas om att det ska vara fel på kontakterna och
att det rätt kontakter på routern.
Finns det något sätt att bevisa för dom att de har fel?
Hur vet man om routern har RP-SMA hanar eller SMA hanar?
När jag skruvar bort glasspinnarna sjunker hastiheten från 40 mbs till 10 mbs ned,

/brian

fotakontakterna å posta.
, i 30 graders vinkel så syns det bättre.

270

Sv: Telenor lanserar 4G-router

brian45 skrev:

När jag skruvar bort glasspinnarna sjunker hastiheten från 40 mbs till 10 mbs ned.

Då kan det väl inte vara fel kontakter du har, eller var ligger problemet?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

271

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Sitter muttern på glasspinnen?
Då är det den senaste

Humorn är flytvästen på livets flod

272

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Sven P skrev:

Sitter muttern på glasspinnen?
Då är det den senaste

Ja muttern sitter på glasspinnen. Jag har förstått nu att det är stiftet i glasspinnen som är hanen.
Jag trodde muttern var honan.
Det var därför jag blev så förvånad att det blev sådan skillnad i hastighet när glasspinnarna skruvades bort, nu
förstår jag varför.
Har fortfarande problem med att internet bryts några gånger per dygn trots bra signal -65.
Nu vet jag i alla fall att det är rätt kontakter på routern om jag ska prova en extern antenn.
Tackar!

/brian

273

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Fick bättre mottagning med glasspinnarna i horisontalläge, när modemet stod i fönstret.
Nu har jag flyttat in den i vardagsrummet och köpt två externa Poynting riktantenner.. och låst D-link på 3G

Humorn är flytvästen på livets flod

274

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hej

Har någon av er testat att skicka Wake-On-LAN till en enhet i LANet från Internet via DWR-923.

Jag använder i dagsläget Wake-On-LAN för att starta upp min NAS remote för att köra backuper.

//Daniel

275 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-31 04:33:19)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Definitionen på han-eller honkontakt utgår från stiftet för koaxialkabelns centrumledare. En RP-SMA hane har hanstift men muttern sitter på honan. Lätt att komma ihåg om man äger som så. RP-SMA på antenner som inte är för WLAN är i strid mot standard och därför fel. Det försvårar att använda utbudet av effektiva antenner vilka alla använder SMA eller bättre.

Tillåter routern wake on lan kommando?  Det är en avancerad funktion som inte är vanlig i k konsumentroutrar eftersom broadcast kan missbrukas. S

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.