1

Tråd: mobil berdbandsrouter med stöd för extern antenne

Hej!



Jag köpte detta [http://www.infoferenda.se/paketlosninga … tugan.html] paket av en kille på blocket. Tyvärr kollade jag inte tillräckligt noga när jag hämtade grejerna.

Det ingick nämnligen ingen universialadapter och den router som följde med var en 3gn, vilket har bara en usb-kontakt.

Så nu uppstår 2 frågor innan jag bestämmer mig för att kontakta säljaren.

Om jag fick tag i universial adaptern, kan jag då ansluta den till valfritt mobila bredbandsrouter med 2 usb-portar? (en för modemet och en för adaptern)

Och den andra frågan jag har är vad kostar den billigaste routern med stöd för extern antenn?

2

Sv: mobil berdbandsrouter med stöd för extern antenne

Vadå universaladapter, hajar inte

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: mobil berdbandsrouter med stöd för extern antenne

Menar du det som överför signalen till modemet, som man trär på modemet?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: mobil berdbandsrouter med stöd för extern antenne

careface skrev:

Menar du det som överför signalen till modemet, som man trär på modemet?

YEPP!

Hittade åt adaptern, nu häller det bara att rikta antenn rätt.

Hur mycket bättre täckning kan man få av en direktanslutning på modemets antenneuttag vs adaptern?

5

Sv: mobil berdbandsrouter med stöd för extern antenne

Man får 5-6 dB bättre signal vilket är samma som att man halverar avståndet till masten. Men det beror lite på om man använder dubbla antennuttag oå modem. Finns bara ett antennuttag kan nog den induktiva signalkopplaren hjälpa en del eftersom den ger signal till båda de interna antennerna som finns i alla 3G modem. Eller så kör man med både ock, en antenn till antennuttaget och en till adaptern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.