1

Tråd: Dålig hastighet vid nerladdning trots hög Mbps

Hej!
Jag är ny här, har precis slagit till på bredbandsbolaget 4G.
Jag har ett återkommande problem vid nerladdning av torrent-filer. Jag får aldrig högre än 100-400 Kb/s i nerladdningshastighet i u-torrent trots att jag har 20-25 Mbps i nerlänk enligt bbkollen och speedtest.net.
Och det är inte torrent -filen som begränsar hastigheten heller, för när jag testar att fortsätta att ladda ner samma fil med mitt adsl bredband(10mbps) så får jag "rätt hastighet" som jag ska ha dvs 1.3Mb/s i u-torrent.

Begränsar Bredbandsbolaget hastigheten vid torrent-nerladdning?

Tacksam för svar! Andreas

2

Sv: Dålig hastighet vid nerladdning trots hög Mbps

prova öppna portarna i den router om du har en dlink kolla på det program som du använder för torrent vilken port  som de använder ofta sen beror det för hastighet han som delar med sig också hur många som laddar ner osv de har inga begränsingar tro jag inte

3

Sv: Dålig hastighet vid nerladdning trots hög Mbps

gytepr skrev:

prova öppna portarna i den router om du har en dlink kolla på det program som du använder för torrent vilken port  som de använder ofta sen beror det för hastighet han som delar med sig också hur många som laddar ner osv de har inga begränsingar tro jag inte

Jag använder ingen router med 4g bredbandet, jag har stickan direkt i datorn.
och hur snabbt han delar med sig och hur många som laddar ner är ingen faktor eftersom det funker bra direkt jag växlar över till mitt fasta bredband och fortsätter med samma fil.

4

Sv: Dålig hastighet vid nerladdning trots hög Mbps

Det troliga är att ISP har begränsat torrentrafik genom portbegränsning.
Du kan alltså inte påverka detta i din utrustning men det finns ett sätt att komma runt det.

Kör trafiken genom en VPN tunnel.
Då finns inte begränsningen längre eftersom alla portar i tunneln är öppna.
Jag själv kör genom https://www.anonine.com/sv
Kostar 40 kr/månad och du fär på köpet bättre skydd mot övervakning mm.

5

Sv: Dålig hastighet vid nerladdning trots hög Mbps

ja samtliga 3g/4G bromsar torrent, pga begränsad bandbredd i mobilnäten - fildelning görs bäst på bredband dvs icke mobila modemuppkopplingar,

6

Sv: Dålig hastighet vid nerladdning trots hög Mbps

Stämmer detta alls? Har också 4g från BBB och igår gick min 2 veckors ångerrätt ut, hade igår "full fart" vid nedladdning och idag ca hälften på samma programm! Mycket märkligt.....

Vad menas med "bättre skydd mot övervakning" som du skriver??

7

Sv: Dålig hastighet vid nerladdning trots hög Mbps

Bumb skrev:

Stämmer detta alls? Har också 4g från BBB och igår gick min 2 veckors ångerrätt ut, hade igår "full fart" vid nedladdning och idag ca hälften på samma programm! Mycket märkligt.....

Vad menas med "bättre skydd mot övervakning" som du skriver??

övervakning,

svårare att läsa/kopiera information som skickas via vpn tunneln.
men utaförtunneln är det lika öppet som tidigare.