76 Senaste redigerad av svenix (2012-08-23 20:12:24)

Sv: Cantenna

Har kollat nu med flera online-calculators och man bör hålla sig mellan 73-93 mm diameter för wlan frekvenser. Detta beror på att varje vågledare har en övre och en undre cut-off frequency där de plötsligt börjar fungera mycket sämre. Kallas för Cut-Off Freq. for TE11 Mode resp. Cut-Off Freq. for TM01 Mode.

77 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-19 17:43:41)

Sv: Cantenna

svenix skrev:

Skall man tro kalkylatorn på denna sida så skall man vad gäller diametrar hålla sig mellan 73-93 mm:
http://kioan.users.uth.gr/wireless/cantenna/

Sedan vad gäller längden så är 3/4 vågledarvåglängd minimum. Men skall man göra den längre så är det bra att förlänga med 1/2 vågledarvåglängder, alltså inte valfri längd som är över 3/4 vågledarvåglängd. Hur viktigt detta verkligen är vet jag inte, verkar som att flera designer man hittar på nätet struntar i detta.

Det verkar inte särskilt viktigt, så länge den är mer än 3/4 våglängd. aluminiumcantennan jag byggt är 50cm lång, och detta motsvarar 2 våglängder plus lite till (2 våglängder = 48cm +2 cm)

Dessutom är Pringelsvarianten (förlängd) = ca 510mm vilket motsvarar lite mer än 1 hel och 1/4 (1 1/4  motsvarar ca429mm.. 1/4=85,85mm) Det är nästan 1 2/4 men vågen hamnar precis utanför

78

Sv: Cantenna

svenix skrev:

Har kollat med flera online-calculators nu och man bör hålla sig mellan 73-93 mm diameter för wlan frekvenser. Detta beror på att varje vågledare har en övre och en undre cut-off frequency där de plötsligt börjar fungera mycket sämre. Kallas för Cut-Off Freq. for TE11 Mode resp. Cut-Off Freq. for TM01 Mode.

Ja, och om jag minns rätt var 85mm optimalt

79 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-19 21:42:52)

Sv: Cantenna

Jag instämmer helt med Svenix olika synpunkter och förmodanden med resevation för vågledarhastigheten, måste tänka till vid tid och tillfälle.

Huruvida tratten bara fungerar vid mottagning är egentligen inte viktigt, men mig veterligen finns inga sådana undantag från reciprocitetsprincipen.

Front collector borde inte behöva bestå av runda skivor eftersom strålningen är linjärt polariserad. Pinnar borde duga. Kunde man sätta direktorer framför vågledaren, då med måttsättning för utbredning i luft? Mynningen ersätter dipolen i yagin, men vågledaren kanske måste ha viss längd.

För övrigt hade jag fel, lödd är en participform.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

80

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

Front collector borde inte behöva bestå av runda skivor eftersom strålningen är linjärt polariserad. Pinnr borde duga. Kunde man sätta direktorer framför vågledaren, då med måttsättning för utbredning i luft? Mynninfen ersätter dipolen i yagin, men vågledaren kanske måste ha viss längd.

En tanke slog mig, som igentligen inte har med detta ämne att göra. Är det inte optimalt med runda brickor istället för pinnar. Jag tänker på Yagin i detta fallet. När det gäller de som kör med dubbla yagis brukar man vrida ena antennen 45grader. skulle man inte slippa detta med brickor i stället för pinnar.. Vi kan kanske ta det i en annan tråd lite senare wink

81

Sv: Cantenna

Har egentligen inte så mycket mer att tillägga just nu. Min teori om hur man bygger en bra cantenna för wifi är att välja ett lagom rör/burk med diameter mellan 73 och 93 mm och sedan ta resten av måtten från någon av alla de online-calculators för cantennas som finns.

Det här med front collector tror jag är nys. Om jag vill lägga lite mer jobb på antennen skulle jag hellre lägga möda på att göra en tratt med 30 gr vinkel. Det verkar vara ett säkert sätt att klämma ur ytterligare 3 dB ur sin cantenna.

Sade ju att jag inte skulle göra någon cantenna själv men nu börjar jag bli sugen. Det enklaste och samtidigt ett rätt bra sätt verkar vara att satsa på "The Pirouette cantenna". Det är en kakburk i plåt som verkar ha lämpliga mått. Jag tror att liknande burkar säljs för c:a en tjuga på Ö&B m.fl. ställen.
http://flylib.com/books/2/434/1/html/2/images/wirelesshks2_0606.jpg

Skall bara kolla om måtten verkar duga så köper jag en sån kakburk och provar. De burkar jag sett brukar skicka med ett lämpligt plastlock också som man kan använda för att täppa till den öppna änden.

82 Senaste redigerad av svenix (2012-07-19 23:44:42)

Sv: Cantenna

En sak till förresten...  wink

den här PDF:en är en liten guldgruva med uppgifter om vågledarantenner:
http://www.w1ghz.org/QEX/circular_wg.pdf

Den handlar om en kille som bygger vågledare för 10 GHz av vattenledningsrör!  smile  Så det är lite andra frekvenser än de vi talar om men mycket av det han säger är tillämpbart på vågledarantenner oavsett frekvens.
Bl.a. har han ett snyggt diagram som visar hur "vågledarvåglängden" varierar med frekvensen i en given vågledare. Det är intressant att se vilken skillnad det blir!

Det bästa är att killen har gjort empiriska mätningar för att komma fram till sina resultat så det är "verklighetstestat" och inte bara beräkningar.  smile

Jag tror det är ett papper i Jonasolofs smak med många diagram...!  smile

83 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-20 07:58:29)

Sv: Cantenna

svenix skrev:

En sak till förresten...  wink

den här PDF:en är en liten guldgruva med uppgifter om vågledarantenner:
http://www.w1ghz.org/QEX/circular_wg.pdf

Den handlar om en kille som bygger vågledare för 10 GHz av vattenledningsrör!  smile  Så det är lite andra frekvenser än de vi talar om men mycket av det han säger är tillämpbart på vågledarantenner oavsett frekvens.
Bl.a. har han ett snyggt diagram som visar hur "vågledarvåglängden" varierar med frekvensen i en given vågledare. Det är intressant att se vilken skillnad det blir!

Det bästa är att killen har gjort empiriska mätningar för att komma fram till sina resultat så det är "verklighetstestat" och inte bara beräkningar.  smile

Jag tror det är ett papper i Jonasolofs smak med många diagram...!  smile

Den där PDF:en skall du ha tack för.. Den är relativt lättförståelig, och efter skummat igenom den lite snabbt går det mesta att tillämpa på Wifi..

Att tillägga.. Jag kommer införa ett par test till på hemsidan, men denna gång blir det ett test på 300meter mellan Pringelsburken och aluminiumvarianten

Efter detta kommer jag göra ett ca 100m test där jag provar kanal 1,3,6,9,10 och tolv för att Järnföra

När jag har hittat bästa kanal kommet jag att prova vrida cantennan i 4* 90° vinkel för att se var jag får bästa mottagning.

OM jag nu får svar ifrån den där professorn kommer jag att skriva svaret här..

OF TOPIC:
Någon som kan hjälpa mig hitta ett plastlock förresten? Min aluminiumcantenna har innerdiameter 84 och yttermått 90. Jag gillar inte att den står/ligger och samlar damm. Damm om något orsakar en hel del ondska i elektronik och jag misstänker att den kan störa..

84 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-20 08:37:49)

Sv: Cantenna

Bra artikel till innehålllet. Den är dessutom mycket välskriven.

Knepigt att probens tjocklek interagerar så kraftigt med porbens längd och avståndet till bakre vägg.

Svenix, om du finner något som rör design av en slotantenn med 6-8 dB förstärkning på 2600 vore jag glad. Bör vara rektangulär vågledare t ex alu profil. Det saknas bra antenner för 2600 4G med lagom förstärkning och horisontell polarisation, ca 160 graders sektor. Om man ställer två sådana antenner i 45 graders vinkel från vertikal fås kraftig riktverkan mot en punkt i horisontalplanet. Det finns inga master i rymden eller i marken så allt annat trycks bort. För att uppnå samma riktverkan verkan skulle det krävas mimoställda paraboler.

Eftersom jag redan har 60 cm wifiparabol där jag vet att två stycken kan länka över två mil med tio mW har jag inget praktiskt intresse av cantennas. Kjell & co säljer dessutom wifi panelantenn med 14 dBi förstärkning billigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

85

Sv: Cantenna

webbsmurfen skrev:

Jag har sökt med ljus och lykta på nätet om teori som förklarar hur denna frontuppsamlare fungerar, men hittils är det ingen som kunnat förklara utan mer hur de räknar ut den. Någon som vet?

Hittade den här sidan av en slump... http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

86 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-20 11:15:11)

Sv: Cantenna

Micke skrev:
webbsmurfen skrev:

Jag har sökt med ljus och lykta på nätet om teori som förklarar hur denna frontuppsamlare fungerar, men hittils är det ingen som kunnat förklara utan mer hur de räknar ut den. Någon som vet?

Hittade den här sidan av en slump... http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448

Jag har kollat igenom denna för ett tag sedan.. Där står en del om frontuppsamlaren, och hur du bygger denna, och teorin bakom hur du räknar ut måtten osov. men inte hur denna fungerar i praktiken, då denna står i konflikt med hur själva vågen rör sig inuti röret.

Låt mig förklara.. I fri luft är vågen ca 12,4-12,5cm men när den kommer i kontakt med ett rör så stämmer inte detta längre.. Vågen blir längre eftersom den på något sätt anpassar sig till rörets storlek. Detta varierar beroende på diameter på burken. En större burk exempelvis D=90mm där är vågen 20,4cm lång och en pringelsburk (D=73mm), där en hel våglängd blir ca34,3cm

Den SKULLE kunna fungera som en Yagi antenn, som Svenix och Jonasolof säger. Men då själva frontuppsamlaren är instucken i ett rör med aluminiumfolie som aktivt hindrar/blokerar radiovågorna att nå fram förutom åt ett väldigt smalt håll så är jag lite tvivlande. Dessutom har frontuppsamlaren absolut ingen kontakt med varken vågbäraren eller själva burken. Den bara finns där, och som Svenix menade "Metallskrot som blockerar"

I detta fallet kan jag köpa det, då frontuppsamlaren befinner sig utanför själva burken!!! Denna är en kombo av Cantenna och Yagi

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test

87

Sv: Cantenna

Jonasolof:

Vågledarantenner är mycket fascinerande när man börjar studera dem. Slotantennen är ju mycket intressant i.o.m. att den fokuserar strålningen så effektivt mot horisonten.

Här är en kille som designar slotantenner för wlan frekvenser:
http://trevormarshall.com/waveguides.htm

Wlan på 2,4 GHz ligger ju ganska nära de 2,6 GHz du var ute efter. De designs han visar där har högre förstärkning än de 6-8 dB du sökte men det borde ju gå att göra en mindre variant med färre slot:ar. Problemet med slot-antenner är att de kräver ganska hög mekanisk noggrannhet vid tillverkningen. Idealt är att ha en liten verkstad med en numeriskt styrd fräsmaskin eller liknande... smile

Han har också följande design:
"The slotted waveguide has achieved most of its success when used in an omnidirectional role. It is the simplest way to get a real 15dBi gain over 360 degrees of beamwidth"
som jag nästan tror skulle kunna vinna någon av de "tävlingar" utlyst...?   wink

En ÄKTA rundstrålande antenn med 15 dB förstärkning! Dock bara på ett band, men ändå! smile


Webbsmurfen:
I.o.m. att du har så kraftig godstjocklek i din aluminium-cantenna borde det gå att helt enkelt klippa till ett runt lock i lagom storlek ur någon lämplig plast och sedan limma det med silikongummi eller liknande mot rörets ände.

Om du inte redan läst det så bör ev. plastlock testas i mikrovågsugn. Man lägger in locket och en kopp vatten i mikron och kör några minuter. Blir plasten inte varm så är det en bra plast som inte absorberar mikrovågor. Vattnet är bara till för att ge ugnen lite belastning, så den inte tar skada av att vräka ut hög effekt utan belastning.

88

Sv: Cantenna

Här är en bra sida med länkar till information rörande alla slags mikrovågsantenner:
http://www.w1ghz.org/antbook/contents.htm

89

Sv: Cantenna

Har faktiskt gått och funderat på slotantenn/slitsantenn som nästa projekt efter "Cantennan (extreme edition)"

Allt hänger på om jag är kvar som svetsare eller inte

90 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-21 07:21:36)

Sv: Cantenna

Man kan göra en slotantenn som inte är rundstrålande genom att bara ha slitsar på en sida. Resultatet blir en bred lob framåt.

Trevor marshall's och andras har jag sett men inga beräkningar som når 4G 2600.

En icke rundstrålande slitsantenn kan tillverkas genom att en U-profil svetsas till en plåt som för övrigt kan vara betydligt bredare än profilen (bilder finns). Det är lättare att göra slitsar i en plåt än i en profil. Jag har en verkstad i närheten med avancerad skärutrustning. De ställer upp på udda projekt och är hyggliga i pris.

Svenix, 15 dB slotantenn blir längre än de sextio cm jag ställde som gräns, dessutom ska det vara ett spröt. 14 dBi 2400 mhz  är 90 cm lång enl australiensisk kommersiell site.

Skälet till att jag sade 6-8 dB är att högre förstärkning ger för smal lob för en antenn som ska kunna användas när man inte vet varifrån signalen kommer. Designen som lockar är ett rundstrålande spröt ovanpå en slitsantenn. Allt är vertikalt men man får både horisontell och vertikal polarisation. Även jag är fd aktiv radioamatör och road av antenner. Slitsantenner hade jag dock inte läst om tidigare, knappast grejor för kortvåg eller ens UHF. Stackade halos är inte lockande som projekt och det var det enda som verkade stå rill buds för horisontell polarisation och 8 dBi rundstrålande.


Vill man ha högre förstärkning är det bara att öka på. Vid 18 dBi blir nog antennen uppåt två meter lång. Är slitsarna gjorda med maskin är det ju en baggis att göra fler.

Om man har stor tur och gaveln på huset riktad mot en mast skulle man kunna sätta varsin slotantenn på vindskidorna och på så vis kunna få en diskret högförstärkande Mimo-antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

91

Sv: Cantenna

På den här länken som jag tipsade om tidigare:
http://www.w1ghz.org/antbook/contents.htm

Kan man ladda ner flera PDF:er om slotantenner. Den första är den här:
http://www.w1ghz.org/antbook/ch7_part1.pdf

som beskriver beräkning av en slot-antenn rent allmänt för valfri frekvens. De samlade beräkningarna finns sedan i ett kalkylark som kan laddas ner här:
www.w1ghz.org/software/slotantenna.xls

Jag lekte lite med siffrorna och det verkar vara görbart att konstruera en slotantenn för 2,6 GHz från en vågledare med dimensionen 3 tum x 1,5 tum (tyvärr är input i kalkylarket inches...). Men får dock resultatet från beräkningarna både i mm och inches.

Sedan finns det ytterligare 4 PDF:er om slot-antenner att läsa som jag inte har börjat på ännu...

Fortsatta diskussioner om slotantenner kanske borde ske i en egen tråd för att hålla lite ordning i forumet? Detta är ju en cantenna-tråd.

92 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-22 20:27:43)

Sv: Cantenna

Har funderingar på att tillverka ännu en aluminiumcantenna (84mm innermått).. Denna gång med tre, eller 4 våglängder lång (72cm-96cm), för att se hur stor skillnad det är mellan 2 (3)och 4 våglängder.. Jag har inte bestämt mig ännu, men är bra frestad.. Är sugen på att försöka komma nära 1,5km gränsen..

Vad tycker ni? är det värt att slänga ut 350-400:- extra för kanske 6dB mer än vad jag har idag?

Jonasolof: & Svenix:
Har ni hittat någon gräns förresten. Jag köper inte snacket om 30dB för en cantenna, hur lång den än är.. om man tar excempel http://bilcowifi.com/ , där det påstås att deras 24 inches (ca 61cm) ger 30dB?! Då skulle lätt min 50cm ge åtminstone 25dB! Asch!!.. Skitsnack säger jag bara!

Först skall jag dock försöka få plåtslageriet att tillverka en tratt till mig. Jag inbillar mig att 3dB extra gör att jag kan försöka med mina 1044m och rent av försöka på 1100meter Dock blir aluminiumplåten något tunnare (0.85mm) men det skall nog funka ändå..

Dessutom har jag uppdaterat sidan lite..
http://www.cantennabygge.n.nu/

93

Sv: Cantenna

Jag har ingen direkt uppfattning om det finns något att tjäna på att göra cantennan längre. Har inte hittat någon direkt information ifall antennens förstärkning ökar med längden.
Har du någon länk som visar ett sådant samband?

94 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-23 12:32:05)

Sv: Cantenna

30 dB är bara vanligt simpelt antennljug. Det kan fås om man matar en stor parabol med en cantenna. Och då är man mycket långt över tillåten strålad effekt, åtminstone i den riktningen. Redan med något över tjugo dB når man fyra mil över vatten med standard 10 mW om man har samma i båda ändar och höjd över horisonten/vattenytan. T ex Borgholm -Kalmar. Sånt var kul när de bara fanns isdn och gprs.


Håller med Svenix. Avvakta med bygge tills du fått tillförlitlig bekräftelse om eventuell ökad antennvinst med längre rör. Ska du ta i är det parabolmatning som gäller, väl beprövat. Men då kan man lika gärna köpa en gallerparabol på Kjell o Co eller hos tradlost.se.

Vill du bygga exotiska antenner kan du göra en dubbelbiquad, dvs två kvadrater på var sida om matningen. Dem har du nog redan stött på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

95

Sv: Cantenna

Jaa du.. Det är en mycket komplicerad fråga. Den bygger lite på vad du sa en gång (inlägg nummer 9 i denna tråd, av någon anledning är länken död nu.. ) och erfarenheterna med pringelsburken talade sitt tydliga språk. Det har egentligen inte så mycket med diametern på röret att göra, utan helt enkelt hur många våglängder man får in

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=500784 är det närmsta jag kommer ett svar. Jag vet däremot inte hur mycket en våglängd förstärker innuti röret.. Skall jag höfta mellan tummen och pekfingret så tror jag att jag har en ca 10dB i den idag. nöjjer jag mig med en våglängd till, kanske får jag ut en 3-4dB till (+3dB med tratt)

Det är sant att spridningsvinkeln blir mindre, men till försvar måste jag säga att det kompenseras då avståndet ökar..

Egentligen vet jag inte varför jag fortsätter med det här.. Jag borde vara nöjd med 1000m "Line Of Sight" men jag har fått blodad tand med att testa utrustning på avstånd..

Dubbelbiquad eller slitsantenner är förodligen nästa antennprojekt efter cantenna.. (4 mil, herredjävlar.. Jag trodde 1km var långt avstånd (två km med dubbla cantennas)

96

Sv: Cantenna

Såg just på biltema i Kalmar att de säljer polerade alurör för 119 kr, längd 300 mm, innerdia 72 mm. Kanske kan användas för 4G 2600, har inte kollat måtten. Vid behov kan man skarva med speciell tättslutande slangklämma som smiter åt runt om, finns bredvid.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

97 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-27 18:46:14)

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

Såg just på biltema i Kalmar att de säljer polerade alurör för 119 kr, längd 300 mm, innerdia 72 mm. Kanske kan användas för 4G 2600, har inte kollat måtten. Vid behov kan man skarva med speciell tättslutande slangklämma som smiter åt runt om, finns bredvid.

4G 2600borde den funka fint för. tydligen ju högre frekvens desto mindre burk behövs..(enligt http://www.napoliwireless.net/doku/doku … :cantenna) Men jag hittar ingen info på hur vågen beter sig i röret på den frekvensen..

Dock är 300mm ok när det gäller våglängden för wifi.. 3/4 våglängd för D=72mm är 257,55mm

Har du hittat en kalkylator för 4G ännu?

98 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-27 20:18:14)

Sv: Cantenna

Nej, inte letat och inte funnit eftersom behovet inte är akut. Men eftersom det informationsundanhållande Huawei inte låter användaren av t ex E392 veta vilket 4G band man är uppkopplad på dök tanken upp att använda cantennans egenskaper som frekvensfilter. Mottagningen på 900 bör vara närmast obefintlig. Snabbt besked om det är 2600 eller 900 man är uppkopplad på. 800 ser jag i min tyska router.

Snygga rör och godset är 2 mm så det bör gå att svetsa på locket i änden. Annars kan man väl klämma dit en aluminiumfolie med den helt släta och tight passande tretums "slangklämman". Har glömt vad den hade för funktion, det hela handlar om luftintag. Återkommer med bilder efter nästa besök på Biltema.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

99 Senaste redigerad av svenix (2012-07-27 20:31:31)

Sv: Cantenna

Med den här kalkylatorn:
http://www.elepal.fi/antennit/antenna2calc.php

Kan man räkna på 2,6 GHz och 72 mm rör. Minsta längden bör vara 252 mm (3/4 vågledarvåglängd).


Edit:

Sorry, min första uträkning blev lite fel, rättat nu...
3/4 vågledarvåglängd blir 252 mm så Biltema röret passar perfekt!  smile

100

Sv: Cantenna

svenix skrev:

Med den här kalkylatorn:
http://www.elepal.fi/antennit/antenna2calc.php

Kan man räkna på 2,6 GHz och 72 mm rör. Längden bör vara 336 mm (3/4 vågledarvåglängd) så Biltema röret är i kortaste laget... Men skarvar man två så blir det nog en fin cantenna.  smile

Synd att du inte bor i närheten.. Annars hade jag nog bjudigt dig på ett par öl! Den där löser nästintill alla problem, på alla frekvenser.. Gött! Och formlen för vägbäraren kan väl alla nu efter vårt tjatande..

(299,7 = ljusets hastighet i luft /  hastigheten /4 för en kvartsvåg)