1

Tråd: R90, streama från Plex Media Server på Mac till Plex på iPhone/iPad

Hej,

som ni ser är jag helt ny på det här forumet och beklagar mig om en liknande diskussion redan har förts. Men jag har sökt utan att ha funnit.

Vi har haft Net1 i många år och nu senast hade vi deras D35-router som fungerade utan problem. När de ringde och pratade om förbättrad hastighet med deras nya R90-router var vi inte sena att haka på. Nu har vi fått routern, men den fungerar inte på ett bra sätt med våra behov.

I och med att vi inte har några tevekanaler i vår sommarstuga är vår uppsättning följande:

- En MacBook Pro som agerar film- och serieserver med hjälp av programmet Plex Media Server
- iPhone och iPad som har Plex installerat
- En Apple TV inkopplad i en teve

Vi startar Plex i iPhone eller iPad och kan sedan streama filmer och serier dit, vill vi ha bilden till teven streamar vi till Apple TV via AirPlay. Detta har fungerat helt felfritt med D35, men fungerar dessvärre inte det med R90. Problemet är att internet av någon anledning inte fungerar efter att man har streamat på det här sättet.

Vår R90-router har mjukvara 1.5.3 och jag har inte möjligheten att uppdatera den än på några dagar, vi har nämligen inte med oss ethernetkabeln.

Nu är mina funderingar, vad är det som gör att det här inte fungerar lika bra som när vi hade D35-routern och är det åtgärdat i nyaste mjukvaran?


Med vänlig hälsning,
En annars väldigt nöjd Net1-kund

2

Sv: R90, streama från Plex Media Server på Mac till Plex på iPhone/iPad

Efter uppdatering har jag hittills inte stött på några bekymmer. Förhoppningsvis löste sig allt nu! smile

3

Sv: R90, streama från Plex Media Server på Mac till Plex på iPhone/iPad

Vad har du för hastighet (ned) om du kollar med Bredbandskollen. Har du fått den hastighet du förväntade dig av R90-modemet? Och är det någon skillnad före och efter uppdateringen?

4

Sv: R90, streama från Plex Media Server på Mac till Plex på iPhone/iPad

Det verkar dessvärre inte riktigt som att routern fungerar felfritt. Jag måste starta om den ibland för att återfå internetanslutning (Connect-lampan slocknar emellanåt). Men det sägs vara en till uppdatering på gång, så förhoppningsvis löser den problemet.

När det gäller skillnaderna så är det nog mest att det generellt sett har blivit en snabbare hastighet. Alltid över 1 och vid "bra" tider på dygnet har jag ungefär 6 (med takantenn). smile

I sommarstugan har vi nu alltid 2 i hastighet, vilket är en dubblering.

5

Sv: R90, streama från Plex Media Server på Mac till Plex på iPhone/iPad

Att Din router nu ofta tappar kontakten med nätet är ett besvärande problem som vi redovisar utförligt på en annan tråd här på forumet. Kolla där !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: R90, streama från Plex Media Server på Mac till Plex på iPhone/iPad

Chefen skrev:

Det verkar dessvärre inte riktigt som att routern fungerar felfritt. Jag måste starta om den ibland för att återfå internetanslutning (Connect-lampan slocknar emellanåt). Men det sägs vara en till uppdatering på gång, så förhoppningsvis löser den problemet.

När det gäller skillnaderna så är det nog mest att det generellt sett har blivit en snabbare hastighet. Alltid över 1 och vid "bra" tider på dygnet har jag ungefär 6 (med takantenn). smile

I sommarstugan har vi nu alltid 2 i hastighet, vilket är en dubblering.

Det är intressant, det innebär att du har tillgång till fler än en carrier, åtminstone vid vissa tider. Jag kan fortfarande bara nyttja en carrier, och har därför ungefär samma hastigheter som med D40, faktiskt något sämre till och med, tror jag  (det är en subjektiv bedömning, som är svår att kontrollera med någon säkerhet). Mitt D40 gick sönder och jag fick det ersatt med ett R90 - vem vet, kanske stryper de då modemen så att man bara kan nyttja en carrier.

7

Sv: R90, streama från Plex Media Server på Mac till Plex på iPhone/iPad

Det där med att bara göra en carrier tillgänglig på en R-90:a låter tveksamt - eller innovativt! Då hade det naturligtvis varit enklare att ge Dig en inbytt D-35:a (som man uppenbarligen skickar med till abbonnemangsformen "Ibland". D-35:an är ju nästan en klassiker - till skillnad från stolpskottet D-40 - , vilken liksom D:40-an, bara klarar rev. A och en carrier. Har Du frågat supporten om de verkligen gjort sig besvär att (i nätet förstås - inte i modemet) blockera carrier 2 och 3 ?  Om så verkligen är fallet tyder det på att man satsar på "one size fits all" dvs. ett enhetsmodem för alla där abbonnemangsformen helt styrs i nätet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: R90, streama från Plex Media Server på Mac till Plex på iPhone/iPad

Jag har bara varit i kontakt med dem ett par gånger angående just det här och det var för några månader sedan, och då just när jag upptäckt problemet - jag hade tillgång till tre carriers de första tre eller fyra dagarna (jag kollade kanske femton, tjugo gånger under de dagaran) men sedan har jag aldrig sett mer än en carrier. Jag har inte riktigt haft tid och inte befunnit mig på plats men till senhösten ska jag ta tag i det, så jag vet hur det ligger till innan mitt abonnemang löper ut wink