26 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-04 15:39:45)

Sv: Uppgradering info...

Uppgraderingen av basstationerna på Gotland är klar. Det kan ha att göra med att Net1 kör strömmande video från båtar som deltar i Gotland Runt. Då kan de också öka cellradien  till tolv mil eller mer vilket inte i sig har med rev. A eller B att göra. Allt för att dema nätet för näringslivet. 

Net1 är tidigt ute med uppgradering av nätet till rev. B. Varianter av Axesstel MV400 ( för olika frekvenser) används i många länder. Samma sak med CNU680/D50. Net1 har förmodligen bara några procent av den totala CDMA2000/EV-DO rev. A marknaden och de kan inte ensamma utgöra underlag för den nya hårdvara som behövs på användarsidan. Enligt ovan finns nu ett chip som hanterar Rev. B men inga färdiga routrar eller "iphone-kloner" har setts till ens ryktesvis.

Varför uppgraderar då Net1 redan nu? Förmodligen för att det behövdes ett helhetsgrepp inför framtiden pga satsningen på VoIP,bytet av systemleverantör, krav från företagsanvändare på större cellkapacitet mm. Större aktörer på användarsidan får bekräftat att företaget har finansiella resurser att uppgradera och hålla sig kvar på marknaden vilket kan påverka strategiska beslut att satsa på digitalt 450.

Lite googlande visade också att Tata som indisk CDMA-operatör är reserverade mot att använda kinenisk teknik i basstationer av säkerhetsskäl. Framför allt gäller detta Huawei eftersom där lär finnas många fd underrättelseofficerare. Möjligen kan motsvarande hänsyn bidra till preferenser vid val av systemleverantör i Sverige för digitalt 450.

Bottom line är nog att vi får vänta några månader innan bilden klarnar vad gäller utrustning på användarsidan. Såvida inte även företagets kommunikationsstrategi genomgår en uppgradering. Men som Fiskson påpekat, ibland är fåordighet bättre än halvkvädna visor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Uppgradering info...

"jag som kund väljer något annat, under tiden detta pågår..."

skaffar man abg nu, så får man väll gamla 'modemet' och då blir det troligen förlegat efter några månader....

28

Sv: Uppgradering info...

Visst är vi alla otåliga på att få tillgång till både mer kapacitet och högre hastigheter men betänk ändå att CDMA rev.B i konkret form (nytt chips) knappt hunnit mer än ut från kuvösstadiet (labmiljön) och nu skall implementeras i ett fungerande modem med så lite barnsjukdomar som möjligt. Kommunikationstekniskt handlar det här faktiskt om avancerad och mycket ny spjutspetsteknologi ! Tillgången på kombimodem för 3G/4G på andra nät och inte minst yttäckningen om man vågar kalla det så (ännu och för lång tid begränsad till några storstäder !) har ju knappast varit lysande...
Erinrar mig 1996 då jag överlycklig lyckades få tag i ett tidigt PCMCIA-modem för 3G (Motorola CELLect2) som jag kunde stoppa i laptopen och surfa från bilen ! En dåtida hemsida kunde ta minuter att ladda ned medan minutkostnaden var 3,60 !
Inom rimliga tidsgränser är det faktiskt bra att nya modem dröjer lite eftersom kanske inte alla av oss gillar att vara testpiloter med allt vad det innebär !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

29

Sv: Uppgradering info...

Så här i allas vår trängtans tider efter snabbare modem kan i alla fall det nuvarande systemets robusthet enkelt berättas:
Dagens kraftiga åskoväder över Västsverige slår ut flera fasta telefonstationer med 350 abonnenter runt omkring mig. Telia anger klartid om ett dygn. Mobilnätet inom ett ännu större område runt omkring har svåra störningar och kapacitetsbegränsning. Själv satt jag med dator, D-35 och två VoIP-burkar med fasta teleabonnemang uppkopplad bakom trestegs överspänningsskydd och UPS och allt fungerade perfekt under det värsta ovädret i år ! Reservkraft i beredskap om i fall att.... Dubbla riktantenner på taket till två basstationer 35 resp. 45 km bort. Inga problem. Då glömmer man lätt bort önskan om snabbare modem och inser att det kanske är ännu viktigare att det fungerar alls under svåra förhållanden.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

30

Sv: Uppgradering info...

Maffig uppsättning du har Vox, man blir lite avundsjuk. smile
En fråga; fungerar Larmnumret 112 via dessa VoIP-abonnemang? Har för mig att det varit den största nackdelen med just VoIP-telefoni.

Dovado UMR
ice.net D-50

31

Sv: Uppgradering info...

kim_sv skrev:

Maffig uppsättning du har Vox, man blir lite avundsjuk. smile
En fråga; fungerar Larmnumret 112 via dessa VoIP-abonnemang? Har för mig att det varit den största nackdelen med just VoIP-telefoni.

Vad jag vet så fungerar 112 med cellip som operatör...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

32 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-13 06:27:14)

Sv: Uppgradering info...

Voce, vilket överspänningsskydd har du? Själv har jag Phoenix trestegs skydd här på landet och ett villaskydd med steg 1och 2 integrerat i Belgien. Gar aldrig Haft ngt problem med åska sedan de sattes in. I Sverige grävde jag ned kopparwire runt huset också. Blir det ett svårt åskväder stänger jag ändå av grejorna.

Långa nätverkskabkar har skärmad jord. 

Finns det Inger alternativt larmnumner som man kan ringa från voip? Det kan ju finnas mer info om lokal att ge.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Uppgradering info...

Jo men visst fungerar 112 på VoIP; skillnaden mot traditionell fast telefoni är att nätoperatören skall föra register över respektive VoIP-enhets geografiska läge och snabbt kunna lämna larmoperatören uppgiften. Systemet bygger på att abonnenten själv ser till att nätaoperatören har aktuella uppgifter. Phonzo har t.ex en ruta där man kan gå in och uppdatera adressuppgifterna. Sedan finns också en nummerserie inom 010 där så kallade nomadiska VoIP-abonnemang ligger vilket innebär att dessa inte har någon fast geografisk adress, Vid ett larm från en sådan nummergrupp vet larmoperatören därmed genast att abonnemanget är "nomadiskt", med andra ord att man måste få reda på den faktiska adressen vid larmtillfället från den uppringande. Så är ju t.ex fallet vid mobiltelefoni över VoIP ! Några andra möjligheter finns f.n inte. Just nu har f.ö PTS haft ute en enkät bland nätoperatörerna (alla - således även traditionell mobiltelefoni)  för att se om rutinerna fungerar och efterlevs.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

34

Sv: Uppgradering info...

Svar till jonasolof - som jag glömde nyss:
Jag har en  Phoenix Flashtrab (trefas) i ett fristående farmarskåp omedelbart efter huvudsäkringarna. Efter 15 meter jordkabel har jag tre stycken Phoenix Valvetrab i varje undercentral (två byggnader) och slutligen som specifikt apparatskydd (finskydd) Phoenix Plugtrab i DIN-skenmontage i särskild kapsling omedelbart före de specifika vägguttag som jag använder för t.ex data eller annat känsligt (ljudutrustning). Modellvarianterna beror lite på kabellängderna mellan enheterna som är kritisk och ingår i skyddssystemet. Sedan ligger en UPS sist (som ju också innebär ett visst skydd) sist i strömförsörjningskedjan.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

35

Sv: Uppgradering info...

Vitsen med de Phoenixenheter som kombinerar nivå 1 och 2 är att man inte behöver viss kabellängd mellan huvudcentral och undercentraler. Tack gör info om 112 över voip.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Uppgradering info...

Så har då (förmodligen en av de första) telefonimodemen D-40 landat i min postlåda. En liten svart och snyggt designad låda (120x110x20 mm) med LED-brygga på ovansidan för funktionsvisning. I botten ett stort lock för ett tunnt polymerbatteri på 3,7 V. På enhetens högra sida vardera ett uttag för LAN och analog telefon, resetknapp, uttag för nätadapter och (kromad !) startknapp.  På enhetens vänstra sida en utdragbar och vinklingsbar teleskopantenn (maxlängd 130 mm) som det torde bli rykande åtgång på vad gäller reservantenner(!) men viktigare är det lilla uttaget för extern antenn ! Enheten är tillverkad av C-motech.
Till denna enhet levereras en vanlig DoroAdapto. Verkar vara en bra lösning som ersättare för ICE-nets tidigare skrivbordstelefon men som ersättare för de fåtaliga mobilerna P-21 (varav en är min) går telefonen knappast att använda eftersom dess basenhet bara levereras med nätadapter. Hur detta skall lösas väntar jag f.n Net1:s svar på. I följebrevet anges att vidarekoppling av tidigare nummer (nu får vi nomadiska 010-nummer - Oh good old days !) kan ske fram till 1 augusti vilket rimligen tyder på att den då frigjorda 1,25 Mhz carriern sedan kan börja användas för rev. B. - där basstationerna är uppgraderade.
Jag återkommer snarast efter provkörning med rapport.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

37

Sv: Uppgradering info...

Tillägg till mitt föregående inlägg om D-40-medemet:
Modemet heter egentligen CNW-680V och finns kortfattat beskrivet på http://www.cmotech.com/english/products/CNW-680V.HTML

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

38

Sv: Uppgradering info...

Sitter och googlar lite för att se hur de går med Rev.B modemen.

Om jag inte läste fel så har Smart Telecom i Indonesien CDMA Rev.B från ZTE.
http://wwwen.zte.com.cn/en/press_center … 79633.html
De tycks bli 9.3Mbit istället för 3.1Mbit.

Sen levererade Alcatel-Lucent CDMA/EV-DO Rev. B till China Telecom för Shanghai Expot.
http://www.cellular-news.com/story/43581.php

Sen att ett antal andra operatörer håller på att testa Rev.B enheter som t.ex. Wana i Morocco, KDDI i Japan.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

39 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-17 13:07:16)

Sv: Uppgradering info...

Ett problem på telefonsidan är att operatören säljer telefonerna förprogrammerade. Det finns dock möjlighet att använda RUIM-kort, dvs sim för cdma 450. Problemet är att telefonerna måste eu-godkännas och marknaden för voip 450 telefoner är nog rätt liten i Europa. I östeuropa och forna sovjet används cdma 450 1x protokollet fortfarande så de har nog inte bråttom att gå över till voip på rev A eller rev B.

VD Per Borgklint uttalade nyligen i en intervju att de telefoner som fanns var för enkla för den skandiaviska marknaden. Där dyker nästa dilemma upp. Vilken telefon vill den potentiella marknaden ha? En robust skogstelefon med optimal antenn eller en sleek stadstelefon som man kan surfa på om man är nära basstationen men inte kan ringa på långt ute i busken? Eller kommer det biltelefoner som i GSMs barndom? Jag hade en 6 watts Nokia GSM biltelefon för GSM 900.  Förmodligen pågår diskussioner med företagsanvändarna. En skogsmaskinsoperatör ute i tajgan kanske både vill kunna maila och tala från sin hytt.

Det dröjer nog något år innan vi får se voip telefoner för cdma 450  rev A eller B. Tyvärr finns inte miniroutrar heller som Verizons cdma fickrouter i USA som man kan köra voip över wifi och sedan cdma.

D40 är bara intressant för den som vill köra telefoni eftersom en sladd- och laddarbunden telefon kan användas. Således kan den användas även i en bil. Som Vox medialis redan konstaterat funkar dock net1 oberoende voip bra också (PS nu lärde jag mig att formen är vox även i vokativ).   D40 (endast rev A) är mest ett alibi för net1 att lägga ned 1x protokollet.

D35 (rättat) förefaller radiotekniskt överlägsen eftersom den har diversitymottagning (inklusive två utgångar för extern antenn) som vi konstaterat funkar. 

Så vi som ännu har en fungerande fast telefon fast vi bor i busken väntar på en radiotekniskt bra rev B router med diversity/mimo-funktion, en fick-minirouter med dito, en skogstelefon med bra antenn optimerad för tal/sms och en flashig iphone-clone (förmodligen android). Om sedan smartphonen har en stadig kontakt för extern antenn vore det extra bra eftersom man då kan ansluta antennen direkt till kontakten (SMA t ex). En stor fördel med cdma450 är att antennen bara behöver designas för ett frekvensband. Se det enorma debaclet med iphone 4 och fraktalantennen i ett stålband rund telefonen.

Att kunna köra strömmande radio direkt från telefon utan täta handsover-avbrott  mellan celler och mellan 3G/Edge vore kul.

PS till Vox: Jag är inte latinare - fick inte läsa latin samtidigt som jag gick på reallinjen fast jag ville. Så jag chansade och hade fel. Vokativ på -e finns i ryska också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Uppgradering info...

Även om D-40 är något av ett provisorium i väntan på en så småningom kommande version med rev.B är det en liten trevlig burk. Att klämma in en router, WiFI-enhet med bl.a. wpa2, LAN-uttag, analogt telefoniuttag och en (stor)synålsstor teleskopantenn, antennuttag och batteri inom 11x12x2 cm är inte så illa. Dock tror jag - liksom jonasolof (vars gamla latinkunskaper glädjande börjar vakna...) att den knappast kan konkurrera med D-35 i skarpa lägen och långt ute i bushen. Men ett intressant alternativ för den som tycker D-35 är för klumpig är det ändå.
Fick idag bekräftat från Net1 att 1x carriern (för nuvarande telefoni) preliminärt kommer att stängas ned i mitten av augusti så tills dess måste mitt mobila telefonipaket vara driftsatt. Utnyttjandet av den utökade bandbredden kommer därmed tidigast att kunna starta i slutet av augusti.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

41

Sv: Uppgradering info...

Jaha, ok, här kommer en liten undersökning på dom problem som uppstått (för mig) i samband med uppgraderingen av Net1:s nät så här långt.

Vi har två abonnemang eftersom vi har ett ställe som behöver övervakning med kameror, som vi inte bor på. Fungerade superbt under provtiden hos Icenet/Net1.
Hade då -Ta emot 2,66 Mb/Skicka 1 Mb. Var helnöjd jämfört med Telia Adsl! Kör Kraftpaketet Plus på båda ställena.

29/6 "“ jag var glad för att dom skulle uppgradera nätet i Sydsverige (Gävleborg och nedåt) innan sista juli!

"“ Ok, blev fel! sad Dom kom till Karlskrona sedan vart det semester. Men dom hann i alla fall med min mast (Markaryd). Markaryd uppgradering klar den 6/7. Vad kul!? NEJ! Det vart inte kul alls! sad:(
Har inte haft något internet via Net1 sedan 3-4/7. Dvs.. uppgradering (utan internet)tom den 6/7 plus att sedan har nätet (på Markaryds-masten)legat nere i mer än två veckor och felsökning pågår fortfarande!

Nu kommer vi till vår privata lilla undersökning..
Ställe 1: Två rikt-antenner 12 dBi mot Markaryds masten.
Innan uppgradering av mast: Hastighet enligt Bredbandskollen: Ta emot 2,66 Mb/Skicka 1 Mb

Ställe 2: Två rikt-antenner  ? dBi (från Net1) mot Markaryds masten.
Innan uppgradering av mast: Hastighet enligt Bredbandskollen: Ta emot ca 2 Mb/Skicka 0,8 Mb

Fungerar fint med övervakningskameror osv. smile


Efter slutförd uppgradering 6/7:
Ställe 1: Två rikt-antenner 12 dBi mot Markaryds masten.
Efter uppgradering av mast: Röd lampa på router i över två veckor (inget internet/övervakning).
Grön lampa from 22/7 (till och från) Hastighet enligt Bredbandskollen: Ta emot 0,29 Mb/Skicka 0,14 Mb

Ställe 2: Två rikt-antenner  ? dBi (från Net1) mot Markaryds masten.
Efter uppgradering av mast: Röd lampa på router i över två veckor (inget internet/övervakning).
Grön lampa from 22/7 (till och från) Hastighet enligt Bredbandskollen: Ta emot ca 0,15 Mb/Skicka 0,1Mb

Fungerar inte med övervakningskamerorna, hmm, undrar varför"¦..:rolleyes:

Under denna tid har jag också försökt att på ställe no1 & ställe no2 istället använda masten på 213 grader (= mot Örkelljunga som också är uppgraderad men än så länge ej fel-anmäld). Fungerar inte, dBm över 90 och hastigheten är inte alls intressant= ingen lösning.

Dagsläget..
Fredagsnöjet = idag har jag fått hem mina rikt-antenner på 14dBi! = Godis! cool
Placerar dom direkt ut på ställe no2 eftersom dom antennerna som sitter där ute är dom små rikt-antennerna från Net1, dBi ?.

Riktar dom mot Örkelljungahållet 213 grader (eftersom denna mast INTE är fel-anmäld och eftersom ställe no2 ligger betydligt högre upp än ställe no1= betydligt mer fri sikt över skogen)
Resultat: dBm mellan77-78 (OK?). Hastighet enligt Bredbandskollen: Ta emot ca 0,89 Mb/Skicka 0,21Mb.
OBS! Testade Markaryds masten först men det var samma usla resultat som ovan.

Jag blir så trött"¦..

Slutledning; där hjulade jag runt och var glad för kommande uppgradering av nätet.
Vilken idiot jag var.. Har ALLA uppgraderade master blivit "långsammare" med diverse problem, eller? Input please"¦

Nu är frågan: HUR LÄNGE dröjer det innan Net1 får ordning på sina grejor och vi åtminstone är tillbaka där vi var INNAN UPPGRADERINGEN?

Riktigt ARG mad och besviken  - Liz

42 Senaste redigerad av Info (2010-07-23 20:22:37)

Sv: Uppgradering info...

Till Liz.

Kan bara hoppas att Per Borgklint kommer med ett svar även till Dig.

Jag spelade in även denna frågeställning.
Samt skickade med länken hit i mailet till Per.

Så nu får både Du och jag hoppas på denna kontakt för att få några svar!

Så här långt så har inte ordinarie kontakt vägar med Net1 fungerat eller gett någon av os någon hjälp.

Så allt hopp ligger just nu hos Per för oss båda.

43

Sv: Uppgradering info...

Sitter med två D-40 som inte riktigt vill fungera. Rösten förvrängs och låter utdraget/robot-likt.
Hur vet jag min mottagning/sändnings förmåga? ('Antenn-staplar')

Net1's kundtjänst på telefon kunde inte hjälpa mig, tjejen jag pratade med kände inte ens till D-40...

Börjar bli smått irriterad på hur Net1 sköter sin support.

44

Sv: Uppgradering info...

Svar till reboot81:
När Du får t.ex robotliknande eller utdragen röst alternativt besvärande ekoeffekter är det samma fenomen som man kan råka ut för när den digitala TV-bilden "fryser" under kortare eller längre tid. Telefoniproblemet - som jag känner till även vid användning av andra telefonioperatörers boxar kopplade till trådlöst bredband brukar bero på att signalköverföringen inte fungerar tillfredsställande just då. Det är förenklat uttryckt digitalteknikens "svar" vid dålig förbindelse/kontakt eller överbelastning på den/de aktuella basstationscellerna. Fenomenet är gängse när man försöker telefonera i t.ex radioskugga. När signalen/kommunikationen blir bättre fungerar allt igen. Noterade f.ö. nyss att uppkopplingen mot SIP-servern fungerar dåligt (till och från) idag. Detta borde bero på något tillfälligt fel men kan också kanske ha att göra med den pågående nätuppgraderingen som jag faktiskt misstänker har tjuvstartat för zon 2 (Västsverige - gult på uppgraderingskartan). Att sedan supporten inte vet ett smack om telefonin är nog medvetet - det är lite för knepigt. På telefonin finns emellertid en duktig och ansvarig person som jag kommunicerat mycket med de senaste veckorna och som ställt upp helhjärtat med både råd och utrustning. Av kanske naturliga skäl vill man ha all support via e-post till honom: telefoni.sv@net1.se

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

45

Sv: Uppgradering info...

Ja, det är väl bara att acceptera att kundtjänsten inte går att nå på telefon. Visst, via mail är det bättre men då får man ju vänta en dag.

Dålig förbindelse/kontakt går att kompensera, blir extern antenn imorgon.
Hoppas på bättre resultat då.

46

Sv: Uppgradering info...

Har själv provkört D-40 med den inbyggda teleskopiska strumpstickan på drygt 35 km från en basstation men med yttre antenn (gärna rikt-) blir resultatet - som generellt med 450-bandet - rejält mycket bättre och en sådan bör därmed lösa Dina problem

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

47

Sv: Uppgradering info...

Blir det till hösten den nya hårdvaran kommer?

48

Sv: Uppgradering info...

Rikard skrev:

Blir det till hösten den nya hårdvaran kommer?


Enligt kundtjänst idag så kommer det nya modem ( både USB & Routermodell ) om 1-2 månad(er).


Funderar på att skaffa detta paket för att få tag på en billig D40:

http://www.phonehouse.se/Barbara-datore … 1-Dagssurf


Tydligen ett specialerbjudande på The Phone House.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

49

Sv: Uppgradering info...

Har man GPS aktiverat i smartphone, och 010-nummer, och är i långt inne i skogen ex.vis, samt om olycka sker, så torde nog larmcentralen se var man befinner sig.
Om man inte har GPS, samt oaktiverat, så kanske man inte kan se exakta position om olyckan är framme?

Vox medievalis skrev:

Jo men visst fungerar 112 på VoIP; skillnaden mot traditionell fast telefoni är att nätoperatören skall föra register över respektive VoIP-enhets geografiska läge och snabbt kunna lämna larmoperatören uppgiften. Systemet bygger på att abonnenten själv ser till att nätaoperatören har aktuella uppgifter. Phonzo har t.ex en ruta där man kan gå in och uppdatera adressuppgifterna. Sedan finns också en nummerserie inom 010 där så kallade nomadiska VoIP-abonnemang ligger vilket innebär att dessa inte har någon fast geografisk adress, Vid ett larm från en sådan nummergrupp vet larmoperatören därmed genast att abonnemanget är "nomadiskt", med andra ord att man måste få reda på den faktiska adressen vid larmtillfället från den uppringande. Så är ju t.ex fallet vid mobiltelefoni över VoIP ! Några andra möjligheter finns f.n inte. Just nu har f.ö PTS haft ute en enkät bland nätoperatörerna (alla - således även traditionell mobiltelefoni)  för att se om rutinerna fungerar och efterlevs.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

50

Sv: Uppgradering info...

God tanke men hur skall operatören få GEO location från smartphonens/telefonens GPS på ett smidigt sätt? Visst funkar det om personen som ringer in själv kollar long/lat eller möjligen sin kart applikation i sin smartphone/ios/android/phone7/rim mm.

För som jag förstår de så skickas inte någon sådan info per automatik om inte någon app använder sig av telefonens "api" för att hämta data från GPS enheten i telefonen.

En annan god tanke just kring personens plats information; Om man nu vet att man skall ut på "äventyr" och kan råka hamna i den situationen där ett 112 samtal kan bli aktuellt så kan det vara en god ide med någon form av geo location notifierings app i sin telefon. En varitant är Google Latitude som är tänkt att dela personers plats information mellan vänner man själv lägger till. Kanske vore super om de gick att lägga till SOS-Alarm som kompis och dela sin plats info med dem. Och möjlighet att välja när det är aktuellt att dela sin info. Jag menar då inte endast om du skall klättra mount everest eller köra skydiving från 5,000 meters höjd utan om du kanske skall ut och fiska med båten eller åka på road trip. Denna typ av app kräver dock datakommunikation för att fungera om den skall skicka iväg information om telefonens plats.

Nu kom jag lite väl off topic.

skogsbo skrev:

Har man GPS aktiverat i smartphone, och 010-nummer, och är i långt inne i skogen ex.vis, samt om olycka sker, så torde nog larmcentralen se var man befinner sig.
Om man inte har GPS, samt oaktiverat, så kanske man inte kan se exakta position om olyckan är framme?

Vox medievalis skrev:

Jo men visst fungerar 112 på VoIP; skillnaden mot traditionell fast telefoni är att nätoperatören skall föra register över respektive VoIP-enhets geografiska läge och snabbt kunna lämna larmoperatören uppgiften. Systemet bygger på att abonnenten själv ser till att nätaoperatören har aktuella uppgifter. Phonzo har t.ex en ruta där man kan gå in och uppdatera adressuppgifterna. Sedan finns också en nummerserie inom 010 där så kallade nomadiska VoIP-abonnemang ligger vilket innebär att dessa inte har någon fast geografisk adress, Vid ett larm från en sådan nummergrupp vet larmoperatören därmed genast att abonnemanget är "nomadiskt", med andra ord att man måste få reda på den faktiska adressen vid larmtillfället från den uppringande. Så är ju t.ex fallet vid mobiltelefoni över VoIP ! Några andra möjligheter finns f.n inte. Just nu har f.ö PTS haft ute en enkät bland nätoperatörerna (alla - således även traditionell mobiltelefoni)  för att se om rutinerna fungerar och efterlevs.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!