1

Tråd: Hur stor skillnad gör 125 Meter (cantennabygge)

Är inne i min test med cantennan jag byggt och har en fråga om avstånd..

1044meter "line of sight" visade sig vara en aning för stort för min lilla router.. InSSDer hittar routern smile och jag kan se att den ligger och pendlar mellan 93-95dB Det hade jag dock inte väntat mig, jag hade väntat mig en blank sida.. Windows 7 hittar även routern men den misslyckas i handskakningen, så resultatet blir att den kopplar upp och ned hela tiden. Jag kunde därför inte göra något test på detta avstånd..

Så...

Om jag kapar typ 125 meter (vilket är drygt 11% närmare) borde inte jag ligga i höga 80 då (typ 86-89db) och då kanske jag klarar koppla upp och göra mitt test. Vad tror ni?

PS: Hemsidan snart klar.. Bara test sektionen kvar

2

Sv: Hur stor skillnad gör 125 Meter (cantennabygge)

Annars kanske du kan boosta din mottagna signal med nån sån här lösning så du slipper flytta sändaren:
http://www.freeantennas.com/projects/te … index.html

3

Sv: Hur stor skillnad gör 125 Meter (cantennabygge)

svenix skrev:

Annars kanske du kan boosta din mottagna signal med nån sån här lösning så du slipper flytta sändaren:
http://www.freeantennas.com/projects/te … index.html

Medger att denna kunnat fungera om jag haft en riktig router.. Just nu kör jag med en sådan här smile
PunBB bbcode test

Med en sådan här..

PunBB bbcode test

De rika de kan och de fattiga försöker.. big_smile Har inte råd att köpa en testrouter. Uppskattad effekt ifrån mobilen ehh..  routern är bara 2dB

Skulle det kunna gå att rikta en mobiltelefon?

4 Senaste redigerad av svenix (2012-07-11 00:22:19)

Sv: Hur stor skillnad gör 125 Meter (cantennabygge)

OK, men då har du å andra sidan desto enklare att förflytta din mottagare 125 meter genom att bara ta din mobiltelefon och gå...  wink

Edit:
Fast om jag nu läser lite mer noggrant så nämner du både inSSIDer och Windows 7 så då antar jag att du har mobilen kopplad till en PC? Blir ju lite mer svårflyttat då...

5

Sv: Hur stor skillnad gör 125 Meter (cantennabygge)

Nej mobilen är inte kopplad till datorn.. Mobilen är via appen omgjord till en Wifi-router.. (den använder mobilens 3G-nät) Men jag försöker koppla ifrån datorns wifi till den

6

Sv: Hur stor skillnad gör 125 Meter (cantennabygge)

använd en plåtsil så får du 10% till typ :-)

7

Sv: Hur stor skillnad gör 125 Meter (cantennabygge)

Det är inte det att du måste ställa in nätverkskortet att acceptera ad-hoc? Eller syns den som en vanlig accesspunkt?

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

8

Sv: Hur stor skillnad gör 125 Meter (cantennabygge)

Ljungdahl skrev:

Det är inte det att du måste ställa in nätverkskortet att acceptera ad-hoc? Eller syns den som en vanlig accesspunkt?

Nejdå... Ingen fara där alls. Windows 7 hittar och kopplar upp.. på mindre avstånd funkar det perfekt..