1

Tråd: Smart bevakning med mobiltbredband

Hejsan,

Jag har trixat lite med home surveillance som hobby genom åren, och nu har jag kommit fram med en lösning som funkar imponerande bra och effektivt.

Det är ganska mycket inventory som krävs, men kan vara roligt att pyssla med.

- Själva kameran landar på en ca. pris på 400kr: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl … 742wt_1037
- 4G modem + router (DOVADO 4GR med Home Automation ute på landstället)
- Seperat router med annan SSID + kanal som agerar endast som 802.11g AP + switch. Alla kameror kopplas upp mot den. Denna router (TINY) används med större extern antenn.
- En gammal liten XP desktop dator med 200-500GB storaqe borde räcka.
- FTP server installerad på datorn.
- Dropbox konto installerad på datorn.
- Video surveillance/camera management mjukvara installerad på datorn.
- App som NetcamViewer Pro på mobilen för att logga in på kamerorna.
- Om man kör iPad/iPhone, installera då AirVideo på servern.

Kamerorna spelas in (i realtid) på denna lokala servern. Servern skapar ett nytt fil varje minut per kamera. Denna kamera bygger upp cirka 2.5GB av video per kamera per dag. Däremot så är kamerorna också inställda på att ladda up (via FTP) all motion detection aktivitet till FTP servern på den datorn. Here comes the best part: FTP dump foldern ligger i...............Dropbox!

Sitter man på jobbet, så kan man hålla koll på landstället. Det som är bra med Dropbox är att den agerar blixtsnabbt, och man slipper få emails av kamerorna vilket kommer ta evigheter att analysera. I Dropbox så har man allt organiserad och strukturerad enligt tid.

Har man fått bild av något interessant, så kan man logga in på FTP från jobbet och hitta den lilla 1-minuts videoinspelningen rikitgt fort.

Funkar skitbra. Dessutom kan man spara på bandbredden väldigt mycket tack vare Dropbox uppladdningar av 50KB filer istället för konstant remote stream.

Händer något, det är bara att skicka SMS eller köra DOVADO Remote appen i nallen för att starta om nån kamera eller servern, tack vare Home Automation!

Trevlig helg!

:-)

2 Senaste redigerad av ruva (2012-06-30 06:23:49)

Sv: Smart bevakning med mobiltbredband

Jag kör med https://sensr.net där man gratis kan spara 3 dagar. I programvaran för kameran ställer man in hur många bilder den ska skicka upp. Skulle vilja har 1 bild/sekund men tak på mobilt bredband för privatpersoner gör att jag satt inställningarna på 1 bild varannan minut. Men har man fiber eller ADSL - istället för mobilt bredband - är tjänsten helt rätt. Lätt att överblicka, välj tid och tryck på play.


https://sensr.net/users/deanwyborn/came … rns-camera - Det går att ställa in på private så kameran inte är publik som i länken.
Man kan även spara en kort klippsekvens: https://sensr.net/clips/1480

Det där med dropbox har jag aldrig tänkt på men måste väll gå åt en massa bandbredd ändå?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

3 Senaste redigerad av Sam (2012-06-30 20:33:43)

Sv: Smart bevakning med mobiltbredband

ruva skrev:

Det där med dropbox har jag aldrig tänkt på men måste väll gå åt en massa bandbredd ändå?

Surprisingly not, faktist.

Man kan lätt förstå att man bör undvika lägga kameran framför skog/löv eftersom det blir bara massa false alarms. Däremot om man har bevakning inomhus eller vid ingångarna, då kommer hjärtat hoppa ut ur munnen när man får en Dropbox notifikation, kan jag lugnt säga! Email är inget bra metod. Alls. Vad som helst kan gå fel med SMTP, speciellt om man byter ISP eller något. Nej - Dropbox är bäst. Om man vill chansa med FTP över Internet direkt ur kameran, då riskerar man korrupta uppladdningar. Det är sånt Dropbox är superduktiga på att undvika eftersom det görs CRC-checks hela tiden.

Man kan ställa in känsligheten av motion detection för att undvika det absolut minsta saken. Men som sagt, är det inomhus, då är det nog smartast att hitta rätt känsligheten. Solljus genom fönstrarna kan trigga av larmet.

1-minuts videor är bra att ha eftersom för varje minut spelas in 1.5MB långa filer. Så, har man fått en motion detection bild, då kan du ladda ner den lilla videoklippen direkt innan inträktaren har tänkt på att leta efter servern.

Kan säga att såna setups funkar väldigt bra över 3G. En basic 384kbps upplänk räcker bra. Två-tre megabit är fantastiskt bra för video upplänk, men remote streaming används inte så ofta.

Kan också säga att tack vare Dropbox + TeamViewer så kommer man runt problemet som t.ex TRE's IP nät har, där två abbonenter kan ej kommunicera med varann. Visst kan man köra VPN, men oftast hinner man inte tänka på det "in the heat of the moment"!

4

Sv: Smart bevakning med mobiltbredband

kul, jag har ett par Swann ipkameror som ligger o skräpar. Vi har satt upp dem då o då på fester, eftersom det ibland föreligger dokumentationsbehov. Skulle vara bra lösning för min paranoida fru.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

5

Sv: Smart bevakning med mobiltbredband

kamerornas sensing är usel, tex ir sensor löser biffen  :-)
10dolla, och inga false triggering.
men kameran måste ha i/o ingång vilket många skräpkameror saknar.
den kan även trigga ev belysning för bättre bilder/film.

6

Sv: Smart bevakning med mobiltbredband

Jag kör nexa ir sensor och ett relä som aktiverar ingången på en axiskamera eftersom kamerans egen detektering funkade konstigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Smart bevakning med mobiltbredband

Jag kör nexa ir sensor och ett relä som aktiverar ingången på en axiskamera eftersom kamerans egen detektering funkade konstigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Smart bevakning med mobiltbredband

Jag höll på att skriva att det fungerar bra med Telenor+E1820+TPlink MR3420 och en Edimax nätkamera men så tappade jag kontakten.  No-ip uppdaterat senast 15.6.  DDNS tycks vara problemet. Dovadon uppdaterar inte no-ip alls.

Borde man sätta in en klocka som kopplar bort strömmen varje natt en kort stund och sätter på den på nytt ?

9

Sv: Smart bevakning med mobiltbredband

nhu skrev:

Jag höll på att skriva att det fungerar bra med Telenor+E1820+TPlink MR3420 och en Edimax nätkamera men så tappade jag kontakten.  No-ip uppdaterat senast 15.6.  DDNS tycks vara problemet. Dovadon uppdaterar inte no-ip alls.

Borde man sätta in en klocka som kopplar bort strömmen varje natt en kort stund och sätter på den på nytt ?

ja på edimax krävs detta då den inte startar om modemet som tex dom och tiny gör.
många operatörer byter ip# på natten/efter x timmar och ddns blir ej uppdaterad annars.

10

Sv: Smart bevakning med mobiltbredband

Glömde oxå nämna att Dropbox är skitbra för att man kan logga in med mobilen/iPad för att nå alla motion detection bilder. Hur imponerande som helst. Alla events är tidsrangordnade (?) och även om inträktaren skulle slå ut kameran, så är det redan försent eftersom bilden hamnar upp i clouden inom loppet av 2 sekunder. The big vault in the sky...