1 Senaste redigerad av cocoan (2010-10-28 15:06:38)

Tråd: Guide: XBOX Live över Telenor

Som bekant för en del här på forumet, inte minst för de som intersserar sig för portforwarding i allmänhet, så kan man inte ansluta till tjänster som XBOX Live, åtminstone inte med vissa APN (själv har jag inte haft tur med något annat APN jag testat).

Vad finns det då för lösningar? Det beror på vad för kompromisser man är villig att göra. Jag hade tänkt att presentera en "lösning" som funkar för mig och som jag hoppas någon annan kanske har nytta av. smile

Tanken är att vi ska koppla samman datorn och xboxen med statiska IP-adresser för att sedan tunnla detta genom en VPN-tunnel och således ta sig förbi Telenors spärr.

[Det här gäller XBOX Live men borde rimligen kunna funka med andra tjänster också.]

Fördelar:
+ XBOX Live funkar!
+ Du kan även tunnla portar, protokoll och tjänster med VPN.
+ Inte så dyrt.
Nackdelar
- Knappast idealiskt att spela spel på som kräver låg nätverksresponstid (Call of Duty, Halo etc.)
- Ytterliggare en kostnad till ens bredband
- Smått komplicerad installation för den ovane.
- Kanske inte värt det penningmässigt i längden.
- Måste vara ansluten till VPN-tjänst vilket oftast gör att ALL trafik måste tunnlas.

Om det här verkar rimligt, fortsätt läsa.

---

Vi behöver:

- USB Modem/Mobiltinternet
- Dator med en fri USB-port och en fri nätverksport.
- XBOX360
- En nätverkskabel
- VPN tjänst

Förberedelser:

Registrera dig till någon VPN tjänst och erhåll inloggningsinformationen.
Exempel på tjänster (från Wikipedia):
- Relakks
- IPREDator
- Dold.se

[Jag använder personligen IPREDator och har det som exempel i guiden.]

Installera och sätt upp tjänsten (Exempel på guide för Vista/Win7 hitta här). Testa och provkör så du vet att det funkar.

Guide

Del I:A - Windows

Inled med att se till att den mobila internetuppkopplingen funkar som den ska. Därefter koppla datorn och xboxen samman med nätverkskabeln.

Windows lär troligen påpeka att någon inte står rätt till med anslutningen men det ordnar vi nu: Högerklicka på nätverksikonen nere i hörnet och välj Öppna Nätverks- och delningscenter och därefter Kontrollera nätverksanslutningar uppe till vänster.

Då bör du se något i stil med det här:

http://imgur.com/nDVaE.png

Högerklicka och välj Egenskaper på nätverksanslutningen som gäller (I mitt fall har jag valt att kalla den XBOX Connection) och välj Egenskaper. Markera nu Internet Protocol Version 4 (IPv4) (dvs TCP/IP) och klickar Egenskaper.

Fyll i informationen med IP-adress och nätmask och se till att komma ihåg det. Mitt förslag är en bra utgångspunkt. Ignorera fälten med default gateway och DNS och klicka Stäng.

http://imgur.com/HgyAb.png

Om du inte sedan tidigare installerat VPN-tjänsten gör det nu, i bilden nedan ser du min anslutning. Högerklicka och välj Egenskaper och välj Delning bland tabbarna.
Välj Dela ut anslutning... och se till att du har valt den anslutningen som går till din XBOX. (Alternativt kan du också välja Koppla upp närhelst någon på nätverket försöker nå Interne" så kopplar VPN-tunneln upp automatiskt när XBOXen vill ut på nätet - inget krav dock). När du är klar, klicka Stäng.

http://imgur.com/xOvBu.png

Nu borde vi ha första halvan klar: En IP-adress och nätmask (Tex: 192.168.0.254, 255.255.255.0) med anslutningen kopplad till VPN-tjänsten.

Del I:B - Mac OSX

Mac OSX stegen snarlika men det är ett särskilt steg, ett väldigt viktigt sådant som måste tas för att konfigureringen ska fungera. Dock lär jag utgå från att Windows delen av den här guiden inte har lästs.

Inled med att koppla in kablen mellan din Mac och XBOX, gör alla inställningar som behövs för att ställa in VPN-tjänsten samt se till att ditt mobilabredband är installerat och fungerar som det ska.

OBS: Angående VPN-tjästen kanske det krävs att man har alternativet "Skicka all trafik över VPN-anslutningen" i kryssat under alternativ. Jag har inte testat detta helt än men det tycks bra att utgå från att det behövs eftersom vi inte specificerar trafiken som faktiskt ska skickas.

http://imgur.com/DC2qU.png

Välj Systeminställningar från Dock eller leta upp denna i Program på din hårddisk. Klicka på Nätverk.

http://imgur.com/OHS4Z.png

Välj anslutningen till din XBOX (som jag namngett XBOX Connection), klicka på rullgardinsmenyn som antagligen kallas Använd DHCP och sätt istället Manuellt och skriv in IP-adress och nätmask. Tillskillnad från Windows konfigurationen så är vi här också tvungna att skriva in en router (gateway) adress. Och i det här fallet blir det den anslutning som går direkt till internet - den anslutning som installerade i samband med det mobilabredbandet, tex. HUAWEI Mobile.

http://imgur.com/YJP31.png

Så tryck på rätt anslutning och kopiera adressen från Router och klistra in på motsvarande ställe under XBOX-anslutningen:

http://imgur.com/9mJsf.png

IP-adress, nätmask och routeradressen från din uppkoppling (inte VPN-tjänst).

Sista steget vi måste göra är att ställa in tjänsteordning vilket man gör genom att klicka på kugghjulet med pilen och där välja just detta. Här, dra och släpp anslutningarna så att den mobila anslutningen är högst upp (En parantes: i fall du har mobilt internet som en KOMPLETTERANDE anslutning, att du normalt sett har den inkopplad till fast bredband, så kom ihåg att ställa den lokala nätverksanslutning i fråga tillbaka högst upp och tillbaka till DHCP), sedan VPN-tjänsten och sedan anslutning till XBOXEN.

När du är klar tryck på Ok och sedan på Utför - om det frågar om du är säker, bekräfta och gå sedan tillbaka till Systeminställningarnas huvudmeny genom Visa alla.
Tryck på Delning, välj i listan Internetdelning. Upplägget är enkelt: i rullgardinslisten väljer du VPN-tjänsten som då kommer att delas ut till den anslutning (för mig Ethernet 1) som XBOXEN är kopplad till.

http://imgur.com/6My1Y.png

När det det är gjort, var nog med att markera att delningen är på genom att kryssa i lådan i listan - acceptera varningsmedelandet för att bli klar.

Viktiga noteringar
- När jag gör detta på min Mac Pro påpekar XBOXen att jag sitter bakom en Moderate NAT, vilket översätts till att visa portrestriktioner, nätverksbegränsningar etc. kanske utförs. Jag har inte än hittat något sätt att kringgå det här, men har heller inte hittat något direkt negativt av det. Skulle uppskatta rapporter.
- Var noga med att routeradressen alltid är uppdaterad - det kan hända att du blir tilldelad annan information från Telenor etc. när du ansluter.

Del II - XBOX

Starta upp din XBOX, tryck in XBOX-märket på kontrollern och hoppa till slutet av menyn till höger, välj där Systeminställningar och sedan Nätverksinställningar. Välj nu Konfigurera nätverk och sedan markera första fältet med IP-inställningar. Vi vill ha manuellt här så välj den och mata in en passande adress (Jag använde 192.168.0.95) och samma nätmask som på datorn (255.255.255.0).

Viktigt: se till att gatewayadressen (tredjefältet) matchar adressen du satte upp på datorn annars lär det inte funka).

Markera Färdig (Done) när du är klar och hoppa till fältet med DNS adresserna.
Personligen kör jag Googles DNS så skriv in IP-adresserna 8.8.8.8 respektive 8.8.4.4 i varje fält och spara.

http://imgur.com/ux1SU.jpg

Du borde nu vara klar - kontrollera att allt ser bra ut en sista gång och testa anslutningen till XBOX Live. Se dock till att din VPN-ansluningen är aktiv!

Så här ser det alltså ut tillslut - upplagt i ett hemskt schema:

http://imgur.com/S7AmF.png

Noteringar:
- Har än så länge bara laddat ner Super Meat Boy via XBOX Live - vilket gick väldigt bra. Vad jag dock inte testat är hur lämpligt det är att spela något spel över det - med tanke på att det till trots är lite si och så med mottagningen här så har det varit möjligt att spela L4D2 (PC) och ha på Skype så är det definitivt något jag ska testa och rapportera om - även om tex strategispel är att föredra över kopplingar med dålig respons.
- Den här konfigureringen har jag än så länge bara gjort på Windows 7 men ska inte vara problematiskt på andra system.

Todo:
- Testa konfigurationen på Mac OSX - DONE
  - Lägga till fina cirklar till bilderna i OSX delen.
- Testa dugligheten att spela på - kanske bara är rimligt att tanka/chatta med det än så länge.
- Revisioner efter feedback
  - Se till att översättningar av platserna i Windows är korrekt.

Vill gärna ha just feedback och tips på vad som ni vill ha testat med (har även andra konsoler tex att testa). Hjälper också gärna till och det är frågor eller problem om de uppstår.

Edit 1 - 25/10-2010 - Fixade lite grammatik och stavfel samt kursivering.
Edit 2 - 28/10-2010 - Har lagt till en Mac OSX guide.

2

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Kanon! Tack för att du tagit dig tid att göra detta.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Tackar smile Roligt att hjälpa till!

4

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

För mig funkar XBOX Live utmärkt över både Telenors och Telias mobila bredband, tills jag bytte till Dovade 4GR....

Nu går det inte längre. XBOXen klagar på för lågt MTU???? Vilket inte är fallet, det står på 1500. Så nu kör jag genom WiFi tethering fårn min Nexus One med Telenor för att kunna köra uppdateringar etc på min XBOX.

Körde mer en Draytek router förut, då funkade det klanderfritt sad

5

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Eventuellt så fungerar nu inte XBOX live över Telenor över huvudtaget sedan de införde sin spärr mot Skype och dylikt.

Någon som kan bekräfta?

Är det så vet jag snart inte vad man ska med Telenor till överhuvudtaget! Största vitsen med Telenor tycker jag har varit just att de inte har några specifika spärrar, utan gått att använda som ersättning till vanligt bredband.

6

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Vispen,

Finns en workaround för att XBOXEN säger MTU, Vi gissar att XBOX:en säger helt fel i sitt error, MTU är som du säger 1500.


Labbade / Felsökte och hittaten en workaround.
Slå på UPNP (om det inte är gjort)
Portforwarda port 3074 till en IP address som inte använda på ditt lan.
Då kommer xboxliven igång,
Vi håller på och tittar på varför det händer, med detta är en workaround.

Mvh
Mathias

7

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Hej Mathias!
Jo, det är precis vad jag hade gjort innan. UPnP på, samt portfarward på 3074. Det har funkat ända tills en vecka sedan. Då gav både VOIP samt XBOX live upp. Telenor support rycker på axlarna och skyller på deras nya IP-telefoni filter.

8

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Vispen kollar imorgon vad som händer på våra abb så kan jag svara. (Lira lite xlåda på jobbet)

9

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Mathias skrev:

Vispen kollar imorgon vad som händer på våra abb så kan jag svara. (Lira lite xlåda på jobbet)

Mycket vänligt smile

10 Senaste redigerad av Mathias (2011-02-23 12:47:31)

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Testade precis fungerar med vårat abb,  om man gör som jag sa.

PF:> 3074 till xboxen IP
Slå på UPNP i routern.

Inga andra regler hade vi på routern.
Testade detta på en factrory resetad router

Vi körde need for speed på Live.


Kontakta oss på support@dovado.com om du det inte lirar.

Mvh
Mathias

11

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Okej, tack. Då måste det vara något fel med med Telenor lokalt här, för det funkade förut, och jag har inte ändrat något.

12

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Ursäkta noobfrågan men summa summarum: fungerar Xbox live med 4g från telenor/BBB ? Avgörande för min del....

13 Senaste redigerad av Ebola (2012-06-29 00:34:26)

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Mitt funkar iallafall.

EDIT: Jag har Telenor 4G 32

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

14

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Ok då borde de inte vara några problem! OT men vilken hastighet får du ut? Betalar du för 32 men har rätt till 80 mbit/s? Det erbjudandet är de jag hakat på....

15 Senaste redigerad av Ebola (2012-06-29 08:42:57)

Sv: Guide: XBOX Live över Telenor

Jag kör med Telenor 4G Maxi. Jag betalar bara för upp till 32mb/s och det är maxhastighet. Jag har inte använt abonnemanget mer än i ett par dagar, men efter lite problem i början innan mitt 4G började funka så har jag legat på runt 13-14mb/s ner och 6-7mb/s upp.

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi