1

Tråd: Prioriterar operatören viss utrustning?

I en annan tråd väcktes frågan om nya abonnemang prioriteras under ångerveckorna. Info kom att detta är fullt tekniskt möjligt.

En annan fuling vore om operatörer prioriterar sådan utrustning de säljer brandat, t ex Samsung/Telia 4G modem eller Huawei B593. Eftersom operatörerna samarbetat med tillvetkarna om specifikationerna vore det fullt möjligt att göra så att de märkesbrandade modemen/routrarna fungerar bättre i näten men frågan är vad PTS säger om detta. Sådan utrustning skulle då kunna fungera sämre i andra nät efter upplåsning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Det är också tekniskt helt möjligt genom att använda speciell firmware. Modemen är numera allt mindre hårdvara och allt mer programvara För att "låsa upp" dem grundligt borde då firmware bytas till tillverkarens (Samsung, Huawei) standard.

Det är mycket vanligt att försöka låsa kunden till en viss tillverkare genom att göra vissa "förbättringar" i standarden (som givetvis inte fungera för konkurrenterna). Microsoft har sysslat med det länge och ännu mycket värre är Apple. Varför skulle inte operatörerna kunna gå på samma linje ?

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-23 20:40:07)

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Det verkar således finnas anledning att tro att operatörerna fifflar med firmware för att straffa dem som inte använder firmware som är operatörens egna variant.

Så småningom kommer jag att kunna testa om en bra router med tillverkarens standardfirmware som t ex AVM 6840  fungerar lika bra som t ex ett Teliabrandat modem vad gäller t ex snabbhet vid ned-och uppladdning. Hoppas kunna jämföra med b593 också. Alla enheterna kan då testas med samma yttre mimoantenn och mot samma cell id och physical-address. Egentligen borde man testa i operatörens nät med samma brandade router med operatörens egen firmware och efter upplåsning. Testet skulle kunna göras samtidigt med ett icke upplåst modem  kontra ett upplåst.

Jag har ännu inte fått grepp på om cell id avser en viss basstation där sektorerna har samma cell id men olika sk physical adresses. (Routern avm6840 visar såväl operatör som cell id och physical address t ex 125 samt även EARFCN) .  Så är det med cdma2000 hos Net1. Masten har en beteckning som tidigare visades i net1s täckningskartor men via gränssnittet i bl a RF status monitor fiår man fram ett tresiffrigt tal som anger sektor. Vilket av tre kanalnummer som används visas också för t ex D 35 routern som bara kan använda en kanal åt gången.. Dessa sektorbeteckninga rupprepas tydligen men med rätt stor geografisk åtskillnad. Det verkar vara likadant med LTE physical address treställiga sifferbeteckningar.

jag ställer åter frågan om det verkligen är så att basstationerna sänder ut två olika dataströmmar via två olika polariserade antenner? Eller används i aktuell LTE standard endast polaritetsdiversitet med i grunden samma dataström från basstationen? Eller sänder basstationen liksom routrarna bara över en antenn? Den som mimoantenn beteckande dubbelantenn jag använder har polarisering +/- 45 grader liksom basstationerna. Cross over isolering anges till bättre än 20 dB. Så stor är dock aldrig skillnaden i RSRP mellan routerns antenningångar. Det brukar bara skilja 2-5 dB. RSRQ anges bara för en sändaranten men värdena brukar skilja några dB mellan routerns två antenningångar. Detta talar för att dataströmmen sänds med dubbla polariseringar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Nu är ju LTE inte en monolitisk standard utan som namnet säjer en standard som ändras hela tiden (Long Term Evolution). Så svaret på din fråga blir: Vilken LTE ? Nu hittar jag ingen information om de tekniska specifikationerna för de LTE-system som används i Sverige men rent allmänt skulle jag gissa att LTE använder två antenner i basstationen som sänder samma ström men med olika fas - MIMO är ju en del av LTE då de kör OFDMA. Däremot sänder modemet hos abonnenten troligen bara på en antenn.

MIMO används för att få fler kanaler (Shannon ger en maximal kapacitet per KANAL) men i praktiken varierar signal/brusförhållandet väldigt mycket så nyttan av MIMO varierar också mycket. Om inte mottagaren kan särskilja dataströmmarna tillräckligt bra så är nyttan ungefär noll. Därför är det i praktiken helt omöjligt att säja nånting allmänt om 4G LTE. Du kanske bor på en plats där två dataströmmar kan särskiljas tydligt - kanske inte. Om det råkar finnas två stabila och väl åtskiljda vägar från basstation till modem så är kapacitetsnyttan god. Annars inte.

Tillverkarna kan stöda LTE-standarden fullt ut - eller så inte. Och de berättar knappast vad de lämnat bort för att spara på kostnaderna. Jag tippar att de första prylarna är ganska dåliga medan de nyaste blir allt bättre på att implementera LTE. Och så är ju LTE ett rörligt mål så det är ganska svårt att veta vilken teknik som används i burkarna. Det gäller både basstationer och modem.

Och så köper väl operatörerna billiga (och dåliga) basstationer nu i början så de kan sätta in i reklamen att de "har 4G". De kan sedan byta ut dem då det kommer bättre och troligen också billigare basstationer. Men de berättar inte heller nånting - utom möjligen då de bytt ut dem.

Sedan blir det ännu roligare då TDD och FDD används sida vid sida för 4G LTE. Då måste man se upp så man inte har fel 4G-modem. Det har förstås kommit kombinerade modem (det var visst ZTE) men de gamla modemen fungerar inte överallt. Därför köper jag inte nånting som kallas 4G just nu.

5

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Modemen hos abonnenten sänder bara på en antenn och det är bra att veta vilken.

Tre använder TDD vilket min router visar men inte lär klara, fast jag har inte haft något Tre SIM för att testa den saken. Tre använder avser tydligen att använda FDD också men jag vet inte på vilket band. På 2600 använder Tre TDD.

Resonemanget i övrigt är jag med på och instämmer i men undrar lite över uttrycket att dataströmmen skulle vara samma över båda men i olika fas. Med tanke på att det bör vara svårt att få cross over isolering mellan t ex två antenner som står rakt upp som t ex på DRW923 skulle det knappast gå att skicka två olika dataströmmar i nuläget för den ena skulle förmodligen fångas upp betydligt sämre och kräva omsändningar fast den tanken kanske är alltför grund i samanhanget.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

MIMO fungerar bättre ju större avstånd det är mellan antennerna just på grund av störningar mellan dem. SÅ det är en bra idé med yttre antenner. Det är ju problem med antennerna på mobiltelefoner just av den anledningen.

MIMO kan användas på många olika sätt. Visst kan man skicka skilda paket på antennerna. Ett problem med trådlös överföring är att paket måste skickas om på nytt ifall de inte kommer fram utan fel (eller fel som kan korrigeras). Om samma paket skickas över två olika kanaler så kan antalet omskickningar minskas vid svåra förhållanden. Ett smart system kan använda flera olika metoder beroende på signal/brusförhållandet. Och i bästa fall adaptera enligt kanalernas kvalitet. Exakt hur det fungerar är i många fall en välbevarad hemlighet och standarden ger närmast en fingervisning om principerna.

7

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Operatören anpassar ibland firmwaren för att fungera optimalt i deras nät, kan dock ej svara på om det gör så stor skillnad om en brandad dongle används hos en annan operatör då jag ej provat detta.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-25 07:43:36)

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

OK, så operatörsanpassning är en okänd faktor som kan spöka. Får kolla på tyska forumet om de märkt någon skillnad på operatörssålda routrar och de med generell fw som t ex Media Markt säljer. Men inlåsningen i Sverige är hård, så här kan det funka annorlunda.

Det är väldigt svårt att få grepp om vad förändringar i hastighet ned och upp beror på. Märkte igår att jag fick bättre fart med antennen på köksbordet riktad mot bästa masten. Bara 2 mm fönsterglas emellan. Huset skärmar bort övriga cell id, de listas inte och stör således ej. Fick ca 20 ned och 20 upp på 800 4G.

Lurigt är att det verkar spela roll hur antennen, en mimo dubbel-biquad är roterad,  fast antennerna är polariserade 90 grader ifrån varandra. För att kunna testa detta måste jag ändra monteringen på stativet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Min första tanke är det här med "halmhatten" men efter lite funderande så kanske operatörerna är helt desperata just nu ?

I Sverige har ju Telia alltid gått i första ledet med diverse form av inlåsningar... jag njöt för fullt när jag äntligen kunde säga upp deras sunkiga kopparledning.

Men... varför skulle operatörerna böka med inlåsning i vissa modeller ??

Varför skulle de sänka hastigheten hos en kund som passerat provtiden ??

Jag kan inte tänka mig att dagens operatörer är lika korkade som Telias direktörer på 90-talet.... i slutändan så måste det här vara småpengar.

Så jag tar nog fram min halmhatt ur garderoben.... eller är jag blåögd !  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Jag tror inte de "sänker" hastigheten utan bara ändrar prioriteringen så den som kommit förbi ångertiden får samma prioritet som alla andra.  Det lönar sej att ha nya kunder högt på prioritetslistan så de inte ångrar sej. Sedan då avtalet är i kraft i två år så bryr de sej inte mera om dem.

De som använder en mast med litet trafik märker knappast någon förändring men där det är brist på kapacitet så märks det.

11

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

nhu skrev:

Jag tror inte de "sänker" hastigheten utan bara ändrar prioriteringen så den som kommit förbi ångertiden får samma prioritet som alla andra.  Det lönar sej att ha nya kunder högt på prioritetslistan så de inte ångrar sej. Sedan då avtalet är i kraft i två år så bryr de sej inte mera om dem.

De som använder en mast med litet trafik märker knappast någon förändring men där det är brist på kapacitet så märks det.

Njau det vete tusan....

Eftersom jag har semester så har jag botaniserat angående vilken mast jag egentligen kopplar upp mig mot och det visade sig vara "stormasten" på sjukhusets tak, fullproppad med stora antenner.

Om det skulle är så borde det vara bandbreddsproblem för mig vilket det inte är.

Däremot kan jag inse att det är mer slagsmål om en 3G-mast och att det blir throttling/prioriteringar eftersom 3G-nätet ofta är fullbelagt.

Sen att viss utrustning av ett visst märke har högre prioritet .... borde då mera vara att just en specifik utrustning är helt känd av en öperatör och därför funkar bättre.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

plun skrev:
nhu skrev:

Jag tror inte de "sänker" hastigheten utan bara ändrar prioriteringen så den som kommit förbi ångertiden får samma prioritet som alla andra.  Det lönar sej att ha nya kunder högt på prioritetslistan så de inte ångrar sej. Sedan då avtalet är i kraft i två år så bryr de sej inte mera om dem.

De som använder en mast med litet trafik märker knappast någon förändring men där det är brist på kapacitet så märks det.

Njau det vete tusan....

Eftersom jag har semester så har jag botaniserat angående vilken mast jag egentligen kopplar upp mig mot och det visade sig vara "stormasten" på sjukhusets tak, fullproppad med stora antenner.

Om det skulle är så borde det vara bandbreddsproblem för mig vilket det inte är.

Däremot kan jag inse att det är mer slagsmål om en 3G-mast och att det blir throttling/prioriteringar eftersom 3G-nätet ofta är fullbelagt.

Sen att viss utrustning av ett visst märke har högre prioritet .... borde då mera vara att just en specifik utrustning är helt känd av en öperatör och därför funkar bättre.

Hur kom du fram till att det är just "masten" på sjukhuset du är uppkopplad mot ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-27 21:50:51)

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Jag fick uppgift från en leverantör av utrustning för mobil data att det förekommer att operatörer vidtar åtgärder för att minska belastningen på 3G basstationer som är hårt belastade. De kan t ex minska sändareffekten vilket drabbar användare som är långt bort.

Man kan kolla vilken mast man är uppkopplad mot genom cell id och koll att signalstyrkan är störst för detta id närmast masten.

Jag har lånat ett telia huawei e392 och ska jämföra det med min tyska router när jag fått antennadapterkablar, samma yttre antenner och modem kontra router. Med antennerna vet jag vilken mast som  jag är uppkopplad mot.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av plun (2012-06-28 12:05:34)

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Jo jag skaffade mig en Poyting riktantenn (14dBi) och pratade även med nätkillarna hos Telenor.
Men det är en smula offtopic-för den här tråden.

Det här med firmware för en viss hårdvara/operatör intresserar mig för det ger ju inlåsningseffekter.

Jag har irriterat med på Tre som kör med egna radio-firmware för sina brandade smartphones.

Vad de egentligen stoppar i sina radio-firmware vete tusan men kunder både i Sverige samt UK har åsikter om dessa firmware.  (radio-firmwaret sköter då all kommunikationen en smartphone upprätthåller)

Sen frågar jag mig varför lägga ner mödan med egna firmware när man samtidigt löper en stor risk för att det blir en massa jobb med detta samt OTA-uppdateringar som måste ut till alla kunder (en smartphone)

Dovado brandar sedan vissa modeller av routrar vad jag sett, Huawei likaså med B593 (Telia)
EDIT kom på att även en D-Link DWR 923 är låsta mot Telenor.... så det här är "skit" ur ett konsumentperspektiv och kortsiktigt så kanske det är bra för en operatör men inte långsiktigt   (blåögd igen kanske smile )

Eller så är det så att konkurrensen just nu gör att man måste ta till alla "halmstrån" för att få ihop ekonomin ??

Märkligt är det !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

Om man ser det här ur ett lite historiskt perspektiv så finns det en klar kulturskillnad mellan å ena sidan de traditionella teleoperatörerna som varit vana vid att tjäna bra med pengar på sina tjänster och gärna använt proprietära lösningar för att låsa in kunder.

Å andra sidan har vi hela internet-communityn som sprungit fram ur en universitetskultur där det inte fanns något intresse av att tjäna pengar utan drivkraften var att få saker att fungera på bästa/enklaste sätt.

Teleoperatörerna idag har problem att balansera mellan dessa två olika världar. Frestelsen att falla tillbaka i gamla mönster med proprietära inlåsningar för att möjligen öka förtjänsterna måste vara stor. Det tar tid att vända en supertanker och gamla företagskulturer kan vara svåra att utrota.

16

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

ja tex telias voip spärr är bra exempel på.

kan tänka mig att egen android fw kan skapa mindre trafik i nätet,
sedan uppdaterar inte tre sina mobiler tycker jag, alla buggar sedan år är kvar...

jag kör enbart med separat köpta mobiler, sedan får man ibland mobiler gratis, brukar vara lätta att gebort...

17 Senaste redigerad av plun (2012-06-28 16:45:39)

Sv: Prioriterar operatören viss utrustning?

svenix skrev:

Om man ser det här ur ett lite historiskt perspektiv så finns det en klar kulturskillnad mellan å ena sidan de traditionella teleoperatörerna som varit vana vid att tjäna bra med pengar på sina tjänster och gärna använt proprietära lösningar för att låsa in kunder.

Å andra sidan har vi hela internet-communityn som sprungit fram ur en universitetskultur där det inte fanns något intresse av att tjäna pengar utan drivkraften var att få saker att fungera på bästa/enklaste sätt.

Teleoperatörerna idag har problem att balansera mellan dessa två olika världar. Frestelsen att falla tillbaka i gamla mönster med proprietära inlåsningar för att möjligen öka förtjänsterna måste vara stor. Det tar tid att vända en supertanker och gamla företagskulturer kan vara svåra att utrota.

Jo men ser man till smartphones så har ju Telenor samt Telia lagt av med att branda sina lurar, enbart Tre som är kvar i sin enligt min mening förlegade syn. Sen har ju PTS legat på angående att kunna låsa upp en ev operatörslåsning till ett SIM-kort.  Kvarstår de extremt långa bindningstiderna i Sverige på 24 månader.

Om man tar routrar för mobilt bredband så är det klart mysko med den pyttemarknad det är i Sverige jämfört med andra regioner i världen, varför lägga ner mödan på att låsa firmwaren ?  i slutändan så är det ju trogna/nöjda kunder som gäller och det är ännu viktigare i ett litet land.

Men... nu stundar nya tider med låsta signerade bootloaders som är klart svårhackade så "inlåsningsfolket" kanske får vind i seglen  ??

Förhoppningsvist så sover inte PTS och EUs konkurrensmyndighet !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile