1

Tråd: Problem E630 Windows XP

Hej! Perfekt forum av ökande betydelse!

PROBLEM MED HUWAEI E630 WINDOWS XP


Jag har en bärbar Toshiba Portege R500 med windows XP. Installationen är helt ren - nyinstallerad Windows XP utan mycket annat.

De åtgärder jag vidtagit är dock att jag stängt av Autorun för CD-rom (sätt en "0"a i registryt för det bara) eftersom jag blev lätt galen av att mjukvaran på kortet hela tiden kör igång så snart man öppnar locket på datorn. Istället använder jag windows inbyggda stöd för att ta upp och ned kortet mot tre. Programvaran och drivarna från kortet är dock installerade och även om jag kör programmet manuellt, så är det samma problem som nedan:

Mitt problem är att PC-CARD-kortet (om man kan kalla det så) E630 från HUAWEI / TRE inte fungerar som förväntat. Här kommer en problembeskrivning:

1) E630 fungerar ofta inte efter start från standby-läget. Det är som att mjukvaran inte hittar det, och därmed man varjen Mobile Connect eller windows dra igång med mot nätet. Om man drar ut och sätter i kortet kommer det oftast igång.

2) När jag har kortet i datorn, så är det nästan omöjligt att få IP-nummer från vanligt trådlöst nät (accesspunkt med 802.11 Wireless LAN). Datorn hittar accesspunkten och skriver "Aqcuiring network address", och där tar det stopp. Ibland - väldigt sällan går det att lösa om man högerklickar över WLAN-ikonen i aktivitetsfältet och väljer "Reparera". Men oftast går det inte.

Sammanfattningsvis, för närvarande är jag fast utan WLAN och med ett buggigt fungerande E630-kort mot tre.

Vore oerhört tacksam om någon på forumet eller från tre visste någon lösning.

Just ja, jag har kört en firmwareuppgradering från huawei också, för att försöka bota problemet, men det är exakt samma. Har dock inte testat 7.2 mbit-firmwaren som finns här. Är den testad av någon? Kan det vara lösningen?

Det är ju retligt att alltid behöva krängla 2-3 minuter för att få nät. Livet är så mycket mer än att koppla upp och ned HSDPA-modem, eller hur! wink

Den som löser detta är jag evigt tacksam!

/Fredrik

2

Sv: Problem E630 Windows XP

Hej allihop. Med risk för att väcka ett löjes skimmer över mig själv - Jag löste problemet jag haft i snart en månad själv... båda problemen ovan försvann med en BIOS-uppgradering till datorn som släppts av Toshiba den 4 oktober 2007 (för ett par veckor sedan). Nåiallafall - nu fungerar det klockrent.

SÅ behållningen av allt detta är mitt tips för den som vill stänga av att Mobile Connect laddas i tid och otid:

Start, Kör, Regedit.exe, bläddra ned till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Cdrom
Dubbelklicka på Autorun och ange värdet "0".

Efter detta har du ingen autostart på någon CD-rom å andra sidan. Men det är väl rätt skönt.

Någon som testat 7,2an för e630 som fått det att fungera bra? Någon som vet vilken APN som är bäst eller snabbast för privatkunder hos tre?

/Fredrik

3

Sv: Problem E630 Windows XP

Problem #1 kanske kan lösas genom att kryssa ur denna rutan?
http://bandwidth.mina-filer.com/imgs/1/73/mb.jpg

4

Sv: Problem E630 Windows XP

Tjena Fredrik.

Skönt att höra att du lyckades lösa det.
Specielt då det var en bios uppdaterings som hjälpte och jag skulle nog inte ha tänkt på de själv.

Ang updateringen så vet jag att folk har testat den men då har de inte varit på "tre" brandat kort utan vanligt orignal.
Så jag vet inte hur de kommer bete sig när de är brandat.
Om de skulle bli kasst efter brandningen så skulle du alltid kunna köra den andra firmwaren, men nu säger jag imot mig själv en aning när du faktiskt har dragit in en oginal redan från huawei.

Så alltså borde den som länkas till här fungera också.

Ang apn så använder jag bredband.tre.se just för publik ip.
Vet inte exakt hur det är ang prioritering på stationerna när det kommer till apn adresser, om det nu är någon övrig skillnad för privatpersoner som kan använda data.tre.se eller bredband.tre.se förutom den publika ip'n.

t.ex. business.tre.se kan inte privata använda och de i sin tur kanske får högre prio till nät access.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!