1

Tråd: Induktiv adapter E220

Ah... vackert väder, hittat mycket trattkantareller... fräsa dem i lite smör och lök... mm..

Well, hittade en fantastisk sida med antenntips: http://6mt.com/2304tech.htm

Dessutom har jag testat ännu en gång med att ta en bit gaffatejp (silvertejp) ca 4cm lång, lägga den med klistersidan uppåt. Ta en koppartråd och lägg den i en fin spiral på silvertejpen, när du fått ca: 4 varv tar du en bit eltejp och lägger där den andra änden skall ut från centrum.
Man löder således dessa två ändar till en koaxkabel och i änden av denna en lämplig kontakt, jag testade med en stump på 10cm och en fme kontakt. Sedan tar man en gaffatejp till och limmar över koppartråden, då får man en gaffatejp med en kopparspiral inuti sas. Den lägger man sedan på E220 modemet och man får en induktiv koppling till en yttre antenn. Den fungerar men jag kan inte avgöra hur värst effektiv den är.
Är man ute efter ett snabbt hack till en yttre antenn i nödfall kan det gå.
Skall se om jag prestera några bilder, nu skall ätas svamp.

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-19 21:38:42)

Sv: Induktiv adapter E220

Jag undrar lite smått hur de tänker som köper 3G utrustning utan uttag för yttre antenn. Räknar de med att alltid vara inom 1 km från en 3G mast och att betong, berg, skog och så vidare inte dämpar? Tror de att varje punkt i landet ligger inom  2 km från en mast? Eller så är den (o)medvetna bedömningen så här: Det är så segt att trassla med ytterligare sladdar att jag struntar i om jag inte kan använda bredbandet på 1/3 av alla ställen där jag hamnar. Donglar är söta, kommer i fina färger och kul mönster.  Antenner är fula.

Eller ska vi säga att risken för dålig förbindelse tonas ned av säljarna, ungefär som risken för problem tonats ned av dem som krängt finansiella produkter. Kunden ska ha den info hon/han behöver för köpbeslut, inte för att kunna göra en utvärdering av funktionen ställd mot de egna behoven. 

Med en telefon är det lätt att flytta sig runt ett hörn till en kulle eller något annat ställe där man kan räkna med bättre mottagning. Knepigare med en dator.

Den induktiva kopplingen måste vara ett rejält suboptimalt sätt att få signal.

Fast jag köpte en Sony Vaio med inbyggt 3G. Man måste ta bort batteriet för att stoppa in SIM-kortet och sedan tar det 5 minuter att starta Vista. Det var också dåligt optimerat. Och inte fanns det något antennuttag heller....

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av obinett (2008-10-21 10:19:16)

Sv: Induktiv adapter E220

Och sedan kan det vara som i mitt fall att jag inte har något att välja på. Infrastrukturen i Sverige är relativt kass vad gäller telekommunikationer.
I tex. mitt fall bor jag i Norra Skåne 1mil från en större ort men lite "off" sas. i skogen. Detta innebär att min vanliga telefon går via radiolänk!! Ja, kan ni fatta! 2008.. Då klarar INGEN leverantör att leverera ADSL tex.
Nu gräver ett stort elföretag ner sina ledningar i marken och vi hade önskemål om att telefonföretag kunde samförlägga, men det var inte så enkelt för då skall elföretaget ha avgift för detta per meter... dyrt blev det...
Detta innebar att vi blev erbjudna fast mobil! för detta är billigare.
Nu hade vi tur då vi är ganska aktiva här och lyckades med nöd och näppe få ledningarna nergrävda i marken (pratade snällt med grävarbetarna.. i princip), fick tag i tomrör och en man i närheten hade kontakt med teleansvarig så det kommer att lösa sig.
Alltså, i nuläget finns det inget alternativ förutom 3G surf, dessutom den allra långsammaste varianten då man ju bygger ut i större orter först..
Sedan har vi kvaliteten på signalerna? Efter att ha byggt, sprungit runt med dator + modem kolat optimal plats osv..osv. har jag nu kanonsignal men det innebär ju inte att det fungerar optimalt för det. Jag kan uppleva att vid speciella tidpunkter under dygnet när förmodligen många surfar kopplar det ner, kopplar ner, kopplar ner....osv..
I det läget är det uppenbarligen oväsentligt om man har en yttre antenn med 17 meter mast osv.
Jag kan då konstatera att jag har vissen kommunikation, hur har de, de som bor ännu sämre till? Trygghetslarm osv...

Så egentligen är det ganska bra eller ??

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

4

Sv: Induktiv adapter E220

jonasolof skrev:

Jag undrar lite smått hur de tänker som köper 3G utrustning utan uttag för yttre antenn.

Jag undrarhur de som bygger modemen tänker nar de gor modem utan yttre antenn. eller mer gor yttre antenn men gommer kontakten.
Alltsa man bygger mobilt modem och raknar med att anvandaren endast ar nara sivilisationen sa man ar nara mast.
Tanken med mobilt bredband ar val att man ska kunna surfa iprincip var som helst.
Men att da bygga modem utan yttre antenn ar valdigt idiotiskt.

5

Sv: Induktiv adapter E220

en bild vore riktigt nice

6

Sv: Induktiv adapter E220

Obinett

Var Ice inget alternativ för bredbandet? Du får garanterat bra förbindels med D35 router och en yttre Yagi även om du bor långt upp i Göingeskogarna. Räcker förmodligen med en eklare antenn. Se täckningskartan. Dialect låter dej prova router eller USB modem i 14 dar. 

Det är bara 2-3 mil till basstationerna var du än prövar från.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Induktiv adapter E220

Ice.net ja,,, de har jag varit i kontakt med och de kunde inte garantera att det skulle fungera så bra, men om jag köpte deras Router och en utomhusantenn kanske det kan gå. Det svaret fick jag, och då tänkte jag mycket riktigt "hur mobilt blir det, kanske?"
Mja, jag funderar än sålänge och ger inte mycket för mobilt bredband i nuläget inte där jag bor iaf. Det är undermåligt och då pratar jag med tanke på vad jag upplevt, och det kan ingen ifrågasätta.
Det vore däremot roligt att testa ice och se hur det fungerar men det är ju sorgligt att först fått köpa ett telia abb. som inte fungerade överhuvudtaget, sitta i telefonkö, försöka säga upp abb. o ch alla turer runt telias support.
Sedan beställa tre som funkar sådär fast de just meddelat att deras mast visst är felfri och det måste vara fel på min utrustning, jo det är ju de som levererat den till mig.
Skall man på det igen?? dessutom dyrare om man skall ha D35 + antenn, det är ju löjligt egentligen eller hur?
Mja, antingen testar jag ICE på 14 dagar eller också köper jag en jättestor trumma som jag kan trumma på och kommunicera med, fast då måste ni också köpa en trumma... det kan ni om ni kollar mina alternativ jag har, en stor en mellan.... den stora 650:- utan skinn med skinn låter den bättre och då kostar det 100:- vill du ha den rosa får duu en ... osv...

Skämt åsido, det finns en underton i detta trots allt.. lite trött, ... Det är tyst på landet iaf.!

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

8 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-23 11:24:34)

Sv: Induktiv adapter E220

Ice med D35 är mycket mobilt. Routern har batteri som räcker 2-3 timmar så du kan placera den där antennerna ger bäst signal och sedan sitta bekvämt med laptoppen med förbindelse över wifi.

Test: Sätt den i en plastpåse och hissa upp den i flaggstången. Funkar det där men inte annars behöver du någon form av yttre antenn. Förmodligen räcker det med en högt belägen enkel jordplansantenn om yttre antenn behövs alls. Kommer du därhän kan vi fortsätta resonemang om lagom antenn i ice-forum. En lockande tanke är en jordplanslös förlängd (båt)antenn hängd inne i en flaggstång av glasfiber.

Eftersom jag är utlandssvensk kunde jag inte skriva på ett kontrakt i butik som medgav att jag lånade utrustningen på prov. (Utlandssvenskar finns inte enligt kreditupplysningstjänsterna). Men genom kontakt direkt med Ice gick det. Det funkade så bra direkt på köksbordet i sommarstugan (där det inte finns tillstymmelse till 3G signal) att jag blev övertygad på direkten. Jag har redan telia mobil och laptop med inbyggd 3G men köpte Ice/D35 sedan jag besökt vänner som bor i havsbandet alt. i de djupa skogarna och inte kunde koppla.
upp mig. Ungefär som hos dig alltså. Yttre antenn kan behövas på större avstånd framför allt om det finns terränghinder för signalen t ex nära belägna bergknallar som skuggar. Effekten av signalskugga är mindre på den fyra gånger lägre frekvensen.

Routern är dessutom väldigt lätt och sedan man plockat bort 450 antennerna blir den liten. grejornagår ned i en liten väska (tog en för handburen mobiltelefon från åttiotalet som blivit kvar. Strömförsörjning 12 volt 2 A över nätadapter, dvs funkar väldigt bra i bil. Jag brukar bara ställa routern på biltaket.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.