1

Tråd: Routerproblem med Huawei E1750 och Telia

Tjo

Har under drygt 1,5 år använt ett mobilt 3G-bredband från Telia då min villa saknar annan bredbandsuppkoppling. Köpte en Dovado 3GN och kopplade in modemet på. Detta har fungerat någorlunda bra, bortsett från att Dovadon slumpmässigt kopplar ner modemet. Löstes varje gång med att bryta strömmen till routern och slå på den igen.

Nu i helgen kopplade modemet (Huawei E1750) ner och vägrar sedan dess att koppla upp igen. Trodde att det blivit något fel på routern efter jag kontrollerat och ändrat alla inställningar jag kunde tänka på, inklusive en hard-reset av routern. Det finns ingen ny firmware för routern heller. Köpte därför en ny router, en Netgear MBRN3000, som också ska ha stöd för Telia's Huawei E1750 modem, men den hade exakt samma problem. Har sedan dess uppgraderat Netgearens firmware till senaste version, utan att det fungerar. LED-indikatorn blinkar lite undligt när man sätter den i routern (dubbelblinkar grönt, väntar i någon sekund och dubbelblinkar igen osv, efter en stund blinkar den kontinuerligt blått, bara för att ge upp efter en stund, börjar aldrig lysa grönt, eller blått). Verkar ju ytterst tveksamt att det handlar om något fel på 2 routrar?

Men kopplar jag modemet till datorn direkt, fungerar det felfritt.

Har ringt Telias Support, men det var ett riktigt skämt. Hade lika gärna kunnat prata med min 2-åriga dotter. Har deras telefonister en aning om något alls? Allt hon tjatade om var att jag skulle teckna ett nytt 4G abonnemang (varför skulle jag vilja ha ett 4G abonnemang när maxgränsen för nedladdning är 10-20 Gb?, ärthjärnor, nåväl..)

Får gå till en Telia-butik imorgon och ta med en lista på modem som stöds av Netgear-routern, så jag får prova ett annat modem, det är det sista jag kan tänka mig. Gissar att det är något fel på modemet som gör att routern inte kan använda det, men vad kan det vara och hur kollar jag det?

Någon som vet nåt som kan hjälpa?

2

Sv: Routerproblem med Huawei E1750 och Telia

Provat 3G only?

Rätt apn?

För att felsöka...

Version på program,

Firmware modem ?