1 Senaste redigerad av Knetha (2012-06-15 21:23:55)

Tråd: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

Om jag köper ett paket med kontant mobilt bredband (finns väl åtminstone från Telia, Comviq och 3) som levereras med USB-sticka och betalar för en månads bredband. Kan jag då ta ur simkortet ur stickan och använda i telefonen och surfa utan extra kostnad - är det samma bredbandsuppkoppling ?

Kan jag också ringa med kortet i telefonen ?

Funkar det tvärt om, om jag har ett "fri surf" abbonemang på mobilen, kan jag då trycka in sim-kortet i USB-modemet och köra datorn på samma fria pott ? (Givetvis förutsatt att USB-stickan inte är operatörslåst till annan leverantör.)

Funkar det lika även utomlands ?

2

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

Knetha skrev:

Om jag köper ett paket med kontant mobilt bredband (finns väl åtminstone från Telia, Comviq och 3) som levereras med USB-sticka och betalar för en månads bredband. Kan jag då ta ur simkortet ur stickan och använda i telefonen och surfa utan extra kostnad - är det samma bredbandsuppkoppling ?

Kan jag också ringa med kortet i telefonen ?

Nej. Det ingår ett fast mängd data + tidsbegränsning på SIM kortet. Man kan inte köra något annat form av trafik som skulle tilläga en extra kostnad (dvs skicka SMS eller göra röstsamtal). I de flesta fall går det inte ens att ta emot ett telefonsamtal (dock funkar det att ta emot SMS) eftersom SIM kortet är profilierad för att bara köra datatrafik.

Knetha skrev:

Funkar det tvärt om, om jag har ett "fri surf" abbonemang på mobilen, kan jag då trycka in sim-kortet i USB-modemet och köra datorn på samma fria pott ? (Givetvis förutsatt att USB-stickan inte är operatörslåst till annan leverantör.)

"Read the fineprint, and not between the lines", heter det. Det brukar stå att man kan inte ens använda sitt telefon som modem/router mot en/flera dator(er).

Knetha skrev:

Funkar det lika även utomlands ?

Det går inte att använda svenska kontantsurf SIM kort utomlands. Jag brukar köra http://www.datamobile.se för sånt, tillsammans med ett olåst modem. Om man spenderar längre än 1-2 dagar utomlands, då är det nog smartast att skaffa ett lokalt SIM kort. Mera info hittar du på http://prepaid-wireless-internet-access.wetpaint.com/

Tack

3

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

Det går bra att köra SIP-telefon över kontantkort för mobilt bredband. Enda problemet är att förbindelsen brister emellanåt (dålig signalstyrka). Jag har använt både Tre och Telenor utan problem.

SIP-telefonen kan vara en vanlig telefon + Linksys PAP2T adapter eller en smartmobil (jag har Nokia N9oo) som kopplar upp via WLAN. Det är bara att sätta in telefonnummer och lösenord samt SIP-serverns adress. Fungerar åtminstone med Cellip.

4

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

Användningen av telefonen på kortet vill jag ha "stand alone", alltså ta med telefonen och surfa på den i "skog och mark" istället för att ha med datorn.

5

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

Kontantkortet som 3 skickar med kontantkortsstickorna tycker jag ser ut precis som "vanliga" sim-kort. Det står t.o.m. på kortet hur man ska stoppa in det i telefonen - fast det ju inte alls är aktuellt med den ursprungliga användningsidén. Jag kanske måste prova någon gång...

6

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

Det går troligen inte. Jag försökte med bredbandskortet i telefonen och den var helt död.

7

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

nhu skrev:

Det går troligen inte. Jag försökte med bredbandskortet i telefonen och den var helt död.


Troligen så går det.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

nhu skrev:

Det går troligen inte. Jag försökte med bredbandskortet i telefonen och den var helt död.

Ställde du in rätt APN i telefonen, kontantkorten använder troligtvis ett annat apn.

9

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

Jag trodde att bredbandet igentligen var samma bredband oavsett om det togs emot på en telefon eller i datorn, så därför trodde jag att det kanske skulle kunna funka...

10

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

Surfa med mobiltele, funkar med rätt inställningar.

Ringa, nej.

Med röst kontant sim, då funkar allt, då det tex ingår fri surf isb med tankning.

Så skaffa röst kontant sim.

11

Sv: Mobilt bredband kontant med USB-sticka, funkar det också i telefonen ?

Knetha skrev:

Jag trodde att bredbandet igentligen var samma bredband oavsett om det togs emot på en telefon eller i datorn, så därför trodde jag att det kanske skulle kunna funka...

Väldigt ofta är det data.tre.se eller bredband.tre.se i telefonen och för kontantkortet brukar det vara något i stil med prepaid.tre.se minns inte riktigt men titta i connectprogramvaran som följde med och ställ det i telefonen och prova igen.