1

Tråd: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

Jag har precis fått en b683 med mitt abonnemang från Telenor. Den fungerar riktigt bra förutom på en punkt.

Jag har flera datorer lokalt, och på en har jag delat ut skrivaren. Jag vill ju självklart kunna skriva ut från de andra datorerna.

Problemet är då namnuppslagen. När jag försöker pinga datorn som vi kan kalla "exempel" så får jag ett idiotsvar tillbaka.

"Skickar ping-signal till exempel.setup.com [216.38.192.130] med 32 byte data:"

i stället för att hitta den riktiga ip-adressen som är t.ex. 192.168.1.100.

Jag vill ju inte gärna behöva sätta fasta ipadresser, eftersom vill kunna ta med mig min bärbara till andra ställen.

Jag har försökt att grotta lite i routern via telnet och försökt ändra lite i filerna för dns och dhcp, men utan resultat. Jag kan tyvärr inte ändra defaultconfig.xml, för den är skrivskyddad.

Är der någon som har något tips?

2

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

Om du inte har en lokal hosts-fil med de lokala namnen och IP-adresserna så är det klart att du får de IP-numror som finns i den externa DNS-servern (Telenors). Och den vet inget om lokala IP-adresser.

Jag har alla lokala maskiner och skrivare  i en hosts-fil. Jag kör Linux men det torde fungera också i Windows.

Windows borde förresten kunna hitta lokala skrivare automatiskt (men jag kör aldrig Windows så jag är ingen expert på den sidan).

3

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

Om du har domän du kontrollerar, så kan du sätta exempel.mindomän.nu till 192.168.0.99. då funkar det.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

nhu skrev:

Om du inte har en lokal hosts-fil med de lokala namnen och IP-adresserna så är det klart att du får de IP-numror som finns i den externa DNS-servern (Telenors). Och den vet inget om lokala IP-adresser.

Jag har alla lokala maskiner och skrivare  i en hosts-fil. Jag kör Linux men det torde fungera också i Windows.

Windows borde förresten kunna hitta lokala skrivare automatiskt (men jag kör aldrig Windows så jag är ingen expert på den sidan).

Alla andra routrar jag har haft har tilldelat det lokala nätverkets adresser helt oberoende av operatörens dns:er. Jag kan ju inte lägga in adresserna i en hostfil, eftersom jag har dhcp och adresserna ändras hela tiden. Routern klarar ju heller inte av reserverade dynamiska ip-adresser som hade löst det.

5

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

Ljungdahl skrev:

Om du har domän du kontrollerar, så kan du sätta exempel.mindomän.nu till 192.168.0.99. då funkar det.

Tyvärr jag har ingen egen domän....utan jag vill bara komma åt de lokala adresserna med namnuppslagning.

6 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-09 21:42:17)

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

Din dator har en egen ""DNS"" routingtabell/funktion  Denna kommer du åt genom att i kommandotolken skriva route print

Prova skriv Route och följ anvisningarna där.. Jag tror du skall kunna koppla ett namn till en ipadress där.. Är lite ringrostig då det var några år sedan, men problemet bör finnas i datorns egna routingtabell. Routern (b683 ) vet garanterat var din skrivare finns, det är bara datorn som måste sluta fråga telenors DNS efter namnuppslag som finns lokalt i ditt nätverk

7

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

Jo, det är datorns routingtabell som är avgörande, dvs. frågar den DNS från Telenors DNS-server eller routern eller datorns egen Hosts-fil. Vanligen frågar datorn först Hosts-filen så om där finns namnen på de lokala burkarna så hittas de. Likaså om den frågar routern. DHCP kan man vanligen på routern  ställa in så att den alltid ger skrivaren samma IP-nummer.

8

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

Problemet är inte min dator, utan svaret som kommer från routern.

När jag pingar min andra lokala dator, exempelvis "ping exempel", ska den ge tillbaka den namnupplagning som registrerats i samband med dhcp-leasen.

Tyvärr gör den inte det, och det verkar då som om mina lokala datorer inte registrerats i routern. Det gör att routern skickar det vidare till telenor. Det är ju dessutom dumt att Huawei använder den lokala domänen "setup.com" i stället för något mer logiskt, som "local" eller liknande, som definitivt inte skulle ge något vettigt svar hos en publik namnserver.

9

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

Jag undrar om du förstår hur DNS fungerar. Då du ping med ett namn så skickar DIN maskin en förfrågan till närmaste DNS-server (som är definierad i DIN egen dator). Om du ställt in din egen dator att använda routern som DNS-server så kan du få svar därifrån men vanligen skickar routern förfrågan vidare till operatörens DNS-server (Telenor). Därefter får du tillbaka en numerisk IP-adress och först därefter skickar ping nånting till den numeriska adressen. Telenor ser inte lokala IP-numror alls och svara därför med den adress routern fått (utofrån sett).

Ping skickar alltså INTE nånting till datorn "exempel" och frågar INTE IP-numret av datorn "exempel".

Kolla inställningarna i din egen dator. Använder den routern som DNS-server eller vad ?

Detsamma gäller domänerna (som är en del av namnet).

Det verkar som om routern inte alls svarar på DNS-förfrågan utan det tycks vara Telenors DNS-server som ger svaret. Och då är det routerns yttre adress som anges. Routern har också en inre (lokal) adress: Nånting i stil med 192.168.0.xxx. Routern kör troligen med NAT (adresstransformation) och den lokala domänen är därför helt osynlig utofrån (Telenors DNS-server).

Problemet är nog just precis din egen dator och hurudana inställningar den har (routingtabellen).

10

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

nhu skrev:

Jag undrar om du förstår hur DNS fungerar.

Jag tror att jag förstår ganska väl hur dns fungerar......

Jag anser att när jag får DHCP-lease av min router ska routern registrera min dators namn i sin dns-tabell. Så har alla andra routrar jag har haft gjort.

När jag senare försöker göra ett namnuppslag på en maskin som är registrerad i routern tar den den adressen, om den inte finns skickar den vidare till telenors dns-servrar.

Så i mitt fall verkar inte klienterna registreras med namnet i routerns dns-tabell.

11

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

Man kan ställa in DHCP så att den tar IP-adressen men DNS kan ställas in skilt. Kolla att datorn tar DNS från routern.

De (billiga)  routrar jag har använt tar inte namn från det lokala nätet alls. Närmast förmedlar de enbart DNS-förfrågan vidare till operatörens router. Jag tror inte de har någon egen DNS-server alls som skulle innehålla namn. Skall man använda namn inom det lokala nätet så måste man sätta in dem i en hosts-fil. Annars måste man använda rent numeriska adresser.

12

Sv: Problem med DNS-uppslag på lokalt nät

OK, jag har kört flera, senast Linksys WAG325N och den ger rätt namn tillbaka, och den ger inte heller något anslutningsspecifikt domänsuffix som Huawei:en gör. Att överhuvudtaget lägga in setup.com känns som sagt väldigt dumt.