1

Tråd: Snart dags att köpa router.

Jag har väntat på att Huawei E5776 ska lanseras och det för 2600MHz samt att priset blir överkomligt vilket det nästan har blivit då jag idag hittade denna efter en sökning:
http://www.huaweimodems.com/E5776.htm

Undrar om någon hittar billigare alternativ så att man då kan slå till och köpa en.

Tackar på förhand.

2

Sv: Snart dags att köpa router.

OBS: Fel specs på hemsidan. Har kikat på en sån i Barcelona under mobilmässan för några månader sedan. Ett 4G MiFi ger inte mer än 30Mbps idag.

Den har inga (det står t.o.m. 4!!) LAN portar eller 2st telefoni (POTS) portar. Det har kopierats rakt av från Huawei B593 specs.

http://www.huaweimodems.com/B593.htm

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-08 06:49:53)

Sv: Snart dags att köpa router.

Jag köpte huaweis första 3G mifi. Den var oanvändbar och blev bara liggande. Däremot har den senare modellen e53C varit bra eftersom jag kan koppla in en extern antenn om signalstyrkan är dålig. Den är också smidig att använda, de få gånger en fickrouter funkar som man skulle önska.

Att tro att en liten ask i fickan kan ge bra uppkoppling var som helst är som att tro på snake oil. Det går alltid att hitta en plats där signalstyrkan är bra men det är ju inte så lätt när vi inte får veta var masterna finns. En gång fick jag åka två mil för att kunna beställa en flygbiljett oå nätet.

Det ska bli intressant att höra erfarenheterna av nya 4G mifin. Fönsterbord kommer kanske att bli dyrare. Men de som fallit offer för bondfångeri brukar ju inte vilja tala om det...

Huawei säljer inte direkt till slutkund. Företagsnamnet huaweimodems är vilseledande.

Ps är det inte mer ändamålsenligt att satsa på en 4G telefon som kan funka som hotspot? Just nu ligger jag i sängen och skriver på en ipad 3  uppkopplad via bluetooth mot en iphone som ligger vid fönstret 8 meter bort  och har hygglig 3G signal. En E583c, en vololink 125 och en 4 G router finns med vid Stockholmsbesöket, men det funkar ju helt OK redan med iphone 3GS och simkortet satt i.

På ipad inne i rummet får jag bara Edge, utländskt kort så valfri operatör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Snart dags att köpa router.

Ser ut som E589?

http://www.huaweimodems.com/E589.htm

Vet att telia tar 1495:- för E589.

Ludwig är lite billigare med 1295:-
http://www.lohelectronics.se/telia-huaw … redband.se

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Snart dags att köpa router.

Jag tror att det som Spiff menar är att den "klarar av" Cat.4 LTE (150Mbps).

I verklighet kommer man inte ens nära den siffran med tanke på att dagens "100Mbps" spec levererar max 30Mbps.

6

Sv: Snart dags att köpa router.

Sam har helt rätt då jag fått en uppfattningen att det skulle kunna vara "uppgradering" till min B593 men då den är "Fake" och endast klarar 30Mbit är den totalt ointressant för mig. Tack Sam för informationen även fast det inte var som jag hoppats och hela tiden trott det var verklig info. Det var lite därför jag vände mig till detta forum för att försäkra mig om enheten samt att om det föreföll så vart man då kunde hitta den mest prisvärda sidan att införskaffa sig den.

7 Senaste redigerad av Sam (2012-06-08 12:19:28)

Sv: Snart dags att köpa router.

MiFi som koncept är lämpligt bra om man ska resa runt någonstans med kompisar eller (själv) om man bär med sig mer än bara mobilen (typ datorn/iPad, osv). Oftast då räcker 3G hyggligt bra. Jag får aldrig 4G i tunnelbanan, men är ständigt uppkopplad med 3G. Men men, det kommer, det kommer...

Det finns ett bra utbud av billiga 3G MiFi's idag, och du har till och med funktionen i både iPhone och Android, (dock att det drar för mycket batteri, blir varm) men kanske inte "tillåts" i det vanliga datakvotan som ingår med abbonemanget. Man kan lika väl skaffa ett 3G/HSPA+ (21) eller 3G/DC-HSPA+ (42) MiFi. Vill man verkligen få fart på uppkopplingen, då är det endast LAN porten som kan leverera sånt, och inga MiFi's har det idag.

DOVADO kommer släppa en speciell-anpassad cigg-adapter till TINY ganska snart, om man vill ha mobilitet med uppkopplingen. Jag skulle tipsa att köra 3G-only om man kör runt eftersom handover mellan 2G-3G-4G och alla olika kombinationer tar för mycket tid och man kanske hamnar i 2G mer oftare än i 4G. Då är det bättre att ställa uppkopplingen på 3G-ONLY även om man kör genom vissa "dark spots" av täckning. Har gjort så i 10 år nu, oberoende på utrustningen (modem i datorn, till och med) man använder. Nu är det juni 2012. Inom ett år är det förrhoppningsviss 4G som har samma (dessutom bättre) tillgänglighet.

8

Sv: Snart dags att köpa router.

Tittade på en 5776 idag i Teliabutik på Humlegårdsgatan i Stockholm. De har en igång också. Snyggt gjord men ingen antennport. Den är rejält tung, som två iphones ungefär så det blir en klump i fickan.

Om det inte finns 4G går den över på 3 G.

Försöker man logga in på användar interfacet med en browser (user admin pw admin ip 192.168.1.1) så kommer man bara till GUI för telefoner även om man gör det från en stor samsung surfplatta. Hade liknande erfarenhet med E583C. För att komma vidare från det neddummade GUI måste man  logga in med en dator och det fanns ingen  tillgänglig. Det finns en OLED skärm på mifin men den visar inte vilket band som används. så vitt jag förstår kommer det inte gå att styra väsentliga parametrar från en telefon utan det måste man fixa på förhand från dator.

Detta är knappast någon mifi för bröstfickan på skjortan. Där platsar E583C väldigt bra om man klarar sig med ca 5 mbit ned. Dessutom är det ernbart vid mycket god signal man kommer att få hög fart från en antennlös 4G mifi. Man kan inte ens ansluta en glasspinne.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Snart dags att köpa router.

En gång i tiden kunde man använda MiFi som USB modem i datorn. Det går inte längre med 4G varianten, vilket är synd eftersom det skulle troligtvis ge bättre fart.

10

Sv: Snart dags att köpa router.

e583C funkar som usb modem plus att den modellen medger att den samtidigt är wifi router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Snart dags att köpa router.

Exakt. Den har ingen 4G.

12

Sv: Snart dags att köpa router.

nä det vore konstigt eftersom jag köpte den för två år sedan. Dessutom är den så liten att jag tappade bort den och köpte en till. Hittade den första senare i en påse. Så nu har jag två.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.