1

Tråd: 3G-modem/router med extern antenn??

Hej,

Försöker ordna lite hyffsad uppkoppling ute på landet. Har köpt en riktantenn med SMA-kontakt och nu letar jag efter ett bra modem med trådlös router. Har funderat över att bara sätta usb-modemet in i en vanlig router och koppla in antennen via induktiv signalöverförare, men har förstått att dom slukar ganska mycket dB.

Helst skulle jag vilja ha EN låda med både modem och router och med ingång för antennen (SMA), finns det? Är Huawei 260a produkten jag letar efter? Har försökt läsa på om den men blir inte klokare. Någon som har erfarenhet av sånt här?

2

Sv: 3G-modem/router med extern antenn??

Du får nog sätta en prisgräns, förvdet finns dyra routrar med inbyggda moden liknande det du beskriver.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-06 17:58:31)

Sv: 3G-modem/router med extern antenn??

Läs om Vololink 125 eller 126 på Communica.se

Två antennutgångar är bäst. Det har Vololink för de använder radiokort från Sierra Wireless.

Billig yagi kanske funkar och kanske har riktningsmax framåt.


Ser för övrigt ingen skillnad på interface på B260a och den E960 som Telia sålde för flera år sedan. Den funkar, jag lånade just ut en E960 till strandkafeet i närheten. Men Vololinken är snabbare och bättre, inte minst pga möjligheten till två antenner.

Huawei fuskar, ansluter bara yttre antenn till diversityingången.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: 3G-modem/router med extern antenn??

Tack för svaren!

Runt 1500:- är väl maxgränsen..

Vololink lät ju intressanta men verkar vara svåra att få tag på. Vad innebär det att externa antennen bara går till "diversity"? Det behöver inte vara grymt snabba grejer, bara det funkar att använda datorn utan att bli irriterad varje gång..

Skulle ni avråda från b260a? Eller är det en hyffsad produkt? Och ffa, har jag fattat rätt i att man sätter SIM-kortet rätt i lådan och att den funkar som modem också?

5

Sv: 3G-modem/router med extern antenn??

Du har rätt i att man bara sätter kortet direkt i routern. Och min erfarenhet av motsvarigheten E960 är att den aldrig krånglat. Har du någorlunda hygglig signal på landet bör det funka bra.

Om diversity och Huawei: alla snabba 3G modem har två antenner, en för sändning mottagning och en för kompletterande mottagning, s.k. diversity antenn. Huawei har valt att ge användaren möjlighet att ansluta extern antenn endast till diversityfunktionen förmodligen för att det då är mindre risk att kunden fnular till det och belastar operatörens kundsupport.

Jag kan inte svära på att antennkopplingen i routrarna i 960 serien är gjorda på samna sätt men misstänker det.

Observera den lilla skjutkontakten som ska ställas in för yttre respektive inre antenn. Texten är otydlig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 3G-modem/router med extern antenn??

peranton skrev:

Tack för svaren!

Runt 1500:- är väl maxgränsen..

Vololink lät ju intressanta men verkar vara svåra att få tag på. Vad innebär det att externa antennen bara går till "diversity"? Det behöver inte vara grymt snabba grejer, bara det funkar att använda datorn utan att bli irriterad varje gång..

Skulle ni avråda från b260a? Eller är det en hyffsad produkt? Och ffa, har jag fattat rätt i att man sätter SIM-kortet rätt i lådan och att den funkar som modem också?


Hejsan!
Jag har kört med en B260 i två år utan problem, den har väldigt bra mottagning och har varit mycket stabil . Jag har den nu i mitt fridtidshus där det är dålig mottagning och har en poynting riktantenn kopplad till den,fungerar perfekt , men man skall vara medveten om att
det är inte en hypersnabb enhet . Jag har aldrig fått igenom mer än 7 Mbit.

Så jag avråder inte från den, jag gillar den skarpt då den alltid fungerar utan problem.

Classe.