1

Tråd: Vilken uppsättning för Tre:s 4G?

Funderar på 3:s abbonemang Bredband Premium, men vill inte låsa in mig i 24 månader i något som jag kanske inte kommer vara helt nöjd med.

Tänker därför att jag kan beställa deras Bredband Kontant för 199,- och få modemet Huawei E353. Därefter beställa Bredband premium utan modem. Dvs använda Huawei E353. Sedan komplettera med en router Dovado 4GR-EU från Netonnet.

Är det någon som vet om detta skulle funka? Kan jag använda 3:s Huawei E353 i deras 4G? Kan jag använda detta modem i routern?

Eller ska man köpa modem från Hong Kong, som jag sett i något inlägg här?
Vilket modem är det i så fall man ska ha och var köper man det?

Anledningen till att jag funderar på 3 är att priset verkar ok och att de verkar ha 4G täckning där jag bor.

2

Sv: Vilken uppsättning för Tre:s 4G?

Kolla först så att det inte E353 Hilink versionen (det är inte ett modem utan ett modem + en minirouter). Dovado stöder E353 men inte Hilink versionen.
Sedan så är E353 ett 3G modem ej ett 4G modem.

3

Sv: Vilken uppsättning för Tre:s 4G?

Ok, tackar för det tipset.

Så det kan inte koppla upp sig mot 4g-nätet.
Vilket modem skulle kunna funka då? Och var får man tag på ett sådant?
Om man nu inte vill binda upp sig på 18 månader och få ett modem med abb:et...

4

Sv: Vilken uppsättning för Tre:s 4G?

buzzaldrin skrev:

Ok, tackar för det tipset.

Så det kan inte koppla upp sig mot 4g-nätet.
Vilket modem skulle kunna funka då? Och var får man tag på ett sådant?
Om man nu inte vill binda upp sig på 18 månader och få ett modem med abb:et...

Mig veterligen så är E353 ett 3G modem ej 4G.
E353 HiLink är ett 3G USB-modem med "riktig" plug'n'play. Inga drivrutiner behöver installeras i datorn - allt ligger lokalt i modemet. Plugga in enheten, koppla upp på internet.
WCDMA/HSPA/HSPA+ 850/900/1800/1900/2100 MHz, GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900 MHz
D/L upp till 21,6 Mbps, U/L upp till 5,76 Mbps.

Dom modem som finns till 4G är ex dessa 2  ZTE MF880 och Huawei E398.
Kolla på tradera respektive blocket för dessa modem.

5

Sv: Vilken uppsättning för Tre:s 4G?

Huawei E398 ska inte användas med TRE's nät. Den innehåller stöd för endast 900/2600 FDD frekvensband. TRE har 800/2600 (lite på FDD, men mestadels på TDD) frekvensband.

6

Sv: Vilken uppsättning för Tre:s 4G?

Sökte lite och hittade ZTE MF880 här:
http://www.mobile2wifi.co.uk/index.php? … cts_id=132

Olåst, ca 2.250 kr från en leverantör jag inte är bekant med.

Eller:
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4709650

Låst, 1.511 kr.

Och Dovado 4GR:
http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4466015

967 kr.

Hmm, snåljåpen i mig lutar åt det låsta modemet. Men då kan jag ju lika gärna låsa in mig i ett abb och få modemet på köpet.

Hade inte riktigt väntat mig att just modemet skulle vara det dyra i den här uppställningen...

7

Sv: Vilken uppsättning för Tre:s 4G?

Du har väl 2 veckors ångerrätt?

8

Sv: Vilken uppsättning för Tre:s 4G?

Sant, men vad jag kan läsa mig till gäller det bara om jag inte brutit förpackningen.
Men kanske ska kontakta tre för att höra om det verkligen är så.

9

Sv: Vilken uppsättning för Tre:s 4G?

buzzaldrin skrev:

Sant, men vad jag kan läsa mig till gäller det bara om jag inte brutit förpackningen.
Men kanske ska kontakta tre för att höra om det verkligen är så.

Du ska få testa modemet - men se till att inte ta av någon plast t.ex. Du kommer även behöva betala för de dagarna du använder det. Dubbelkolla detta dock med 3 smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776