1

Tråd: hjälp mig tack. väldigt konstigt problem.....

har kört med huaweis e220 modem, 7.2mb/sek hos tre, i några månader.
allt har fungerat väldigt bra sedan jag fick hjälp här med redial programmet. laddar ner grejer från olika hemsidor samt torrent filer i ca 150-300 kb/sek.
fram tills NU....!
helt plötsligt häromdagen skulle jag ladda ner en torrent fil från en sida där jag är stamkund. har som sagt ALLTID gått i ca 150-300kb/sek där, men nu har hastigheten sänkts till ENDAST 15-30 kb/sek!
inget är förändrat vad gäller seeders, leechers, mina inställningar i modemet, torrentprogrammet eller datorn!
nämner inga namn på sidor, men jag har nu prövat att ladda torrents från sveriges snabbaste och kändaste torrentsida. har även där alltid gått i 150-300 kb/sek, men EJ längre!

det konstiga är att då jag hämtar filer direkt ifrån hemsidor, tex microsoft.com samt andra online program/uppdateringar. då laddas de ner i väldigt hög oförändrad hastighet! (150-300 kb/sek)

kan någon hjälpa mig och svara på varför? kan det vara så att tre sänkt min hastighet på torrent-nedladdningar? är det möjligt även fast det låter overkligt?

2

Sv: hjälp mig tack. väldigt konstigt problem.....

Fullt möjligt att de försöker spara bandbredd genom att trafficshejpa, typiskt att man gör det just för bandbreddsslukare som torrent bl.a

3

Sv: hjälp mig tack. väldigt konstigt problem.....

Japp samma här.. funkar helt ok innan, men nu är det verkligen seeegt..
skulle gissa på åxå att de stryper den sortens trafik....

overkligt? icke då.....

4

Sv: hjälp mig tack. väldigt konstigt problem.....

Testa aktivera kryptering?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: hjälp mig tack. väldigt konstigt problem.....

Testa att byta port på torrent programet.

6

Sv: hjälp mig tack. väldigt konstigt problem.....

Du kan bocka i att den skall köra random port också, att den byter varje gång du startar det.
För vissa så har det varit positivt att byta application, från t.ex. utorrent till den med grodan var den nu heter.

Edit:
Azureus heter det med grodan wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: hjälp mig tack. väldigt konstigt problem.....

jo, det är testat, både port, krypto m.m men det verkar ju bero lite på vad man laddar hem å så?!! jag laddar hem en ljudbok i detta nu och det går i ca 3mbit..

film å så funkar ej.. eller kanske de slår på "filtret" beroende på belastning? mitt i natten spelar det ingen roll, men på dagtid spar de till samtal och "lite till alla" principen??

8

Sv: hjälp mig tack. väldigt konstigt problem.....

Det är nog så att belastningen spelar in till stor del dagtid.
Sen så prioriteras viss trafik framför data, t.ex. tele.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!